جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نجم الهدی

حوزه/ آغاز دوران امامت امام سجاد)ع) همراه با سختی خاصی توأم بود؛ به گونه ای که در آغاز امامت ایشان، طبق روایتی از امام صادق (ع) در کل مدینه تنها 5 شیعه وجود داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام نجم الهدی، امروز در مراسم جشنی که به مناسبت میلاد باسعادت امام سجاد(ع)، در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان یزد با اشاره به زندگی امام سجاد(ع) اظهار داشت: ایشان در سال 38هجری در مدينه ولادت يافت. حضرت در واقعه جانگداز کربلا حضور داشت ولی به علت بيماری و تب شديد از آن حادثه جان به سلامت برد، زيرا جهاد از بيمار برداشته شده و پدر بزرگوارش با همه علاقه ای که فرزندش به شرکت در آن واقعه داشت، به او اجازه جنگ نداد .

وی با اشاره به این که مصلحت الهی بر این بود که آن رشته امامت و ولایت گسيخته نشود و امام سجاد(ع) وارث آن رسالت بزرگ، يعنی امامت و ولايت شود، ابراز داشت: بيماری موقت امام سجاد (ع) در کربلا چند روزی بيش ادامه نيافت و پس از آن، حضرت 35سال عمر کرد که تمام آن مدت به مبارزه، خدمت به خلق و عبادت و مناجات سپری شد.

*سختی های دوران امامت

 مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزدادامه داد: آغاز دوران امامت امام سجاد همراه با سختی خاصی توأم بود؛ به گونه ای که در آغاز امامت ایشان، طبق روایتی از امام صادق (ع) در کل مدینه تنها 5 شیعه وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین دلایلی که ارتباط مردم با ائمه(ع) قطع شد، جو خفقان و ترسی بود که برای مردم مدینه به وجود آمد به ویژه بعد از واقعه حره در سال 63 هجری که یک سال پس از حادثه عاشورا در مدینه اتفاق افتاد بود.

*حادثه حره چه بود؟

حجت الاسلام نجم الهدی در تشریح حادثه حره گفت: پس از حادثه خونین کربلا و آگاهى مردم از ماهیّت یزید و پلیدى و خباثت او، و اعلام قیام و جهاد از سوى عده ای از  صاحب نفوذان، انقلاب خونینى در مدینه آغاز شد.  مردم مدینه نخست با عبداللّه بن حنظله تا پاى جان بیعت کردند و آنگاه «عثمان بن محمد بن ابوسفیان»، والى مدینه را بیرون کردند.

وی اضافه کرد: مردم مدینه، یزید را از خلافت خلع کرده و به بدگویى و سبّ و لعن او پرداختند. یزید که از ماجرا مطّلع شد، لشکر عظیمى فراهم ساخت و فرماندهى آن را به عهده مردى خونریزی به نام «مسلم بن عقبه» گذاشت، این فرمانده سفّاک، پس از محاصره مدینه، مقاومت آنان را درهم شکست و به قتل و غارت مدینه پرداخت و کشتار وسیعى را در این شهر به راه انداخت. این حادثه در واقع واکنش و قیام مسلمانان به شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش در کربلا بود که علیه یزد انجام شد . یزید هم برای سرکوب قیام کنندگان لشکر خود را به مدینه فرستاد و پس از سرکوب قیام کنندگان سه شبانه روز غارت، تجاوز به مال و نوامیس آزاد شد.

 حجت الاسلام نجم الهدی با اشاره به این که مورّخان از جمله «ابن قتیبه دینورى» آمار کشته‌شدگان را بیش از 10 هزار نفر اعلام کرده‌اند، ادامه داد: این جنایت یزید ملعون سبب شد که مردم مدینه از ترس جانشان از اهل بیت(ع) فاصله بگیرند و از لحاظ فرهنگی هم این جامعه به انحاط کشیده شده بود، برای مثال در تاریخ آمده است، مردم زیادی برای بدرقه یک خواننده زن که قرار بود مراسمی را در شهر مکه اجرا کند حضور یافته بودند.

*چهار حرکت کلیدی

مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) با تمام  این محدودیت ها چند حرکت کلیدی را انجام دادند، ابتدا هیئت مرکزی شیعه را در زمان خود پایه ریزی کردند و اقدام به تربیت نیروی محکم و مستحکم شیعی کردند.

وی اضافه کرد: دومین حرکت امام سجاد(ع) پند و موعظه برای شاگردان بود که در واقع این نوع پند و موعظه اگرچه در ظاهر برای شاگردان بود، اما در واقع برای مردم بود و ایشان هر جمعه هر هفته متن مشخصی را برای شاگردان در مسجد النبی(س) بیان می کردند.

حجت الاسلام نجم الهدی، سومین اقدام کلیدی امام(ع) را زنده نگه داشتن خاطره عاشورا دانست و گفت: از آن جا که شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آنان را زیر سؤال برده بود و برای آن که این فاجعه فراموش نشود، امام سجاد(ع) با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطره آنان، مبارزه خویش را ادامه می داد.

مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد، چهارمین حرکت کلیدی امام سجاد(ع) را تربیت بردگان وآزاد سازی آنها معرفی کرد و ابراز داشت: عده زیادی از این بردگان به عنوان آزاد شدگان امام(ع) به زندگی آزادنه خود در جامعه پرداختند .

*رسیدگی به فقرا

وی در پایان گفت: در میان تمام فعالیت های پیشوای چهارم، رسیدگی جدی به فقرا از همه مهمتر بود، به گونه ای که در وقت غسل بدن شریف حضرت، اثرات کیسه هایی که بر دوش کشیده بود هویدا بود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha