جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز شاهدیم طلاب زمانی که در حوزه های مرکزی وارد می شوند، به زادگاه و شهر خود باز نمی گردند و تنها درایام تبلیغی دراین مناطق حضور می یابند و پس از مدتی مجدداً به حوزه های مرکزی باز می گردند.

آیت الله سید محمد غروی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به لزوم هجرت طلاب گفت: در گذشته شرایط حوزه های مرکزی مانند قم و نجف، به گونه ای بود که طلاب پس از کسب معلومات در حوزه های کوچک تر،  در این حوزه ها حضور می یافتند و پس از دانش آموختگی، در مناطق خود حاضر می شدند و حوزهای کوچک را اداره می کردند و به  امور دینی مردم نیز می رسدند.

وی افزود: با توجه به این رویکرد، شاهد  حضور علمای بزرگی در مراکز استانی و شهرها بودیم؛ برخی از آنها در حد مرجعیت بودند و نقش خوب و حساسی را در استان و شهر ایفا می کردند.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که در چند دهه گذشته، شرایط حوزه و جامعه نسبت به گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده است، تصریح نمود: امروز شاهدیم طلاب زمانی که در حوزه های مرکزی وارد می شوند، به زادگاه و شهر خود باز نمی گردند و تنها درایام تبلیغی دراین مناطق حضور می یابند و پس از مدتی مجدداً به حوزه های مرکزی باز می گردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز شهرها با فوت علمای گذشته، از وجود علمای بزرگ خالی شده است.

آیت الله غروی به راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط اشاره کرد و گفت: تقویت حوزه های استان ها و شهرستانها از جمله اقدامات در این عرصه است؛ به این معنی که حوزه های علمیه شهرستان ها طلاب را تا سطوح عالی از نظر علمی آموزش دهند و علمایی را در این حوزه ها تربیت دهند تا نیازهای شهرها و روستاها تأمین گردد.

وی حضور علمای بزرگ حوزوی در شهرستان ها را لازمه تقویت حوزه های علمیه شهرستانها دانست بیان کرد: البته امروزه حوزه های علمیه در مناطق مختلف کشور در حال تقویت هستند امید می رود در آینده ای نزدیک محور تربیت فضلای برجسته حوزه شوند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه راه دیگر در این عرصه را تشکیل شوراهایی از حضور علمای بلاد در شهرستان ها دانست و گفت: این شوراها باید بدون وابستگی به نهاد خاصی، تشکیل شود و نیازهای فرهنگی، دینی، مذهبی و... را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: مردم مناطق مختلف در این عرصه نقش زیادی دارند، به این معنی که خیرین باید علمای برجسته و متخصصین دینی را به شهرهای خود جذب کنند و مردم نیز با درخواست های خود از علمای بزرگ، نیاز شهر خود را با حضور روحانیون فاضل مطرح نمایند.

وی با بیان این که؛ اگر مراجع از علمای برجسته برای حضور در مناطق مختلف دعوت کنند و مردم نیز از مراجع این خواسته را داشته باشند، علما نیز در مناطق مختلف حضور خواهند داشت و چنانچه مردم نسبت به حضور علما ابراز علاقه و نیاز نداشته باشند، نمی توان شاهد تقویت علمی و دینی حوزه های شهرستان ها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام عليكم گل گفتي بخصوص مراجع عاليقدر