شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسین

حوزه/ مورخان در میان خانواده پیامبر(ع)از کسی که در تمام صفات شبیه ایشان باشد به جز حضرت علی اکبر(ع) نام نبرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی، صبح امروز، در مراسم میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه یزد، با تبریک میلاد باسعادت آن حضرت، اظهار داشت: در برخی از مقاتل نسبت به حضرت بی مهری و اجحاف صورت گرفته است.

مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد در خصوص ریشه مراسم روضه خوانی، گفت: در عصر صفوی کتابی با عنوان «روضه الشهداء» که موضوع آن درباره رویدادهای کربلا و مصيبت های امام حسين(ع) و اهل بيت آن حضرت، توسط یک شاعر به نام ملا حسین کاشفی، به عنوان اولین کتاب به زبان فارسی و با نثر و آهنگ خاصی نوشته شده و چون حالت شاعرانه ای دارد، وقتی افراد حتی آن را به زبان ساده هم می خواندند، احساسات را برمی انگیخت و موجب گریه افراد برای سید الشهدا(ع) و اصحابش می شد.

وی ادامه داد: برخی از علما به برخی از قسمت های آن انتقاد جدی دارند، اما این مسئله دلیل نمی شود که کل کتاب و زحماتی که نویسنده آن برای جمع آوری آن کرده است را زیر سئوال برد.

حجت الاسلام نجم الهدی اضافه کرد: در برخی از کتاب ها به حادثه کربلا به دید محدودی نگریسته اند و شخصیت های بزرگی چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر (ع) را به درستی معرفی نکرده اند.

*سن حضرت علی اکبر(ع)

حجت الاسلام نجم الهدی، سن حضرت علی اکبر(علیه السلام) را طبق استناد به روایات بین 26 تا 28 سال در حادثه کربلا دانست و گفت: اینکه برخی می گویند ایشان در حادثه کربلا تنها 18 سال داشته، اشتباه است، زیرا حتی ایشان در زمان حضرت امام علی (ع) نیز زنده بوده و دوران ایشان را درک کرده بودند.

حضرت علی اکبر(ع) از دید معاویه

و در بخش دیگر ی از سخنان خود با اشاره به این که اگر به منابع و روایت در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) مراجعه شود، ایشان دو ویژگی با عظمت را داشته اند، خاطرنشان کرد: از نگاه اجتماعی و سیاسی حضرت علی اکبر(ع) شخصیت بسیار بزرگ بوده اند و همچنین از بُعد معنویت هم در قله کمال اند که کمتر کسی می تواند به این درجه از معنویت برسد.

حجت الاسلام نجم الهدی در خصوص شخصیت سیاسی و اجتماعی حضرت، افزود: روزی معاویه در مجلسی نشسته بود و این سئوال را مطرح کرد که چه کسی جانشینی شایسته برای من خواهد بود؟ برخی از چاپلوسان جواب دادند که خدا نکند که شما در بین ما نباشید و...، معاویه در جواب گفت بالاخره هم روزی من از این دنیا رخت می بندم و دوباره سئوال خود را پرسید که چه کسی جانشینی شایسته برای من است که همه حاضرین به خاطر ترس و نگاه چاپلوسانه ای که داشتند گفتند یزید بهترین جانشین برای شما است که معاویه در پاسخ به این جواب گفت: هیچ کس از علی بن الحسین "حضرت علی اکبر(ع)" برای این پست و مقام مناسب تر نیست.

*تربیت یافته دو پدر

وی در خصوص دومین ویژگی برجسته حضرت علی اکبر(ع) یعنی بُعد معنوی و اخلاقی ایشان، ابراز داشت: بزرگان معتقدند هر فردی سه پدر دارد یکی پدر واقعی فرد که عامل مولد فرد است، دوم پدر زن و سوم معلم. که حضرت علی اکبر(ع) چون شاگرد  امام حسین(ع) بودند به نوعی فرزند ایشان نیز محسوب می شدند. همچنین مورخان در میان خانواده پیامبر(ع)از کسی که در تمام صفات شبیه ایشان باشد به جز علی اکبر(ع) نام نبرده اند.

*شباهت به پیامبر(ص)

حجت الاسلام نجم الهدی ادامه داد: در روز عاشورا زمانی که امام حسین(ع) درصدد راهی کردن پسر خود علی اکبر(ع) به میدان نبرد بودند، دست های خود را رو به آسمان بلند کردند و گفتند «اللهم اشهد انّه برز الیهم اشبه الناس خلقا و خُلقا و منطقا برسولک و کنا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه» یعنی «خدایا گواه باش شبیه ترین مردم به رسولت در خلقت و اخلاق و سخن گفتن به سوی اینان رفت و هرگاه ما مشتاق پیامبرت می شدیم به او نگاه می کردیم».

*جایگاهی بس عظیم

مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه یزد در تبیین بعد اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) که به گفته حضرت سید الشهدا(ع) همان بعد اخلاقی پیامبر(ص) است، گفت: خداوند قرآن کریم در توصیف بعد اخلاقی پیامبر(ص) می گوید «انک لعلی خلق عظیمیعنی تو(پیامبر) اخلاقت باعظمت است»، بنابراین حضرت علی اکبر(ع) شخصیت بسیار بزرگی بوده اند که کسی به راحتی به و جایگاه ایشان نمی رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha