چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی

حوزه /نشست علمی «مرز نوآوری و بدعت در معارف دینی» با تأکید بر بحث معنویت گرایی امروز از سلسله نشست های معنویت پژوهی مرکز اخلاق و تربیت در سالن اجتماعات غدیر همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به تشریح مرز نوآوری و بدعت در معارف دینی پرداخت و گفت: بدعت یکی از مباحثی است که اگر معنا و مولفه های آن مورد دقت و بررسی قرار نگیرد، ممکن انسان را با اشتباه بندازد.

 وی افزود: بدیع و نوع بودن، فهم غیر موجه در دین، فساد و انحراف دردین ایجاد کردن شاخصه و مؤلفه بدعت است.  به هرتفسیر و فهمی نمی شود نسبت بدعت داد، بلکه اگر این مؤلفه در آن بود آن بدعت است و گرنه از بدعت بودن خارج است. 

حجت الاسلام و المسلمین واعظی اظهار داشت: در جایی  می توان واژه بدعت را بکار برد که از بکار بردن آن فساد و تحریف و خرافه پیش بیاید و به همین دلیل بعضی عناوین که از روی عمد و قصد بکار برده نشده باشد، نمی توان نسبت بدعت داد و همین طور هر فهم و تفسیر خطائی بدعت نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: متاسفانه هنوز در دایره معارف اسلامی به بلوغ فکر و فهم مناسب نرسیده ایم و به همین دلیل شاهد تسامح در این عرصه هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی اظهار داشت: در دایره اعتقاد و معنویت، شاهد تعصبات کور هستیم و چون عقل را حجت نمی دانند، و هر کسی که در این رابطه صبغه عقلی داشت به کفر متهم می کنند و بسیاری از صاحب نظران کلامی و فلسفی نیز با همین مشکل مواجه می باشند.

وی ابراز داشت: نکته قابل توجه آن است که روشهای پویایی دینی و تعیین نو آوری تنها اختصاص به  معنویت و اخلاق ندارد و که در  همه حوزه ها عمومیت دارد و قابل عنوان کردن می باشد.

 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم ادامه: برای روشن شدن بحث، باید به نکاتی مانند پیدا کردن روش مناسب برای پویایی مباحث، واکاوی و بررسی دقیق واژه پویا، و اینکه  مقوله روش تمام قصد زائیده تفسیر نیست باید توجه کرد، لذا برای فهمیدن واژه تفسیر نیازمند مولفه های که دارای بار ارزشی مناسب هستند می باشیم  و موثر بودن، پاسخگو بودن در همه شرائط و زمانها و عملی شدن   از آن موارد است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha