سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 351085
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
فرج الله سلحشور

حوزه / فردی 40 سال همواره آرمان‌های ثابتی داشته و هیچ اندیشه‌ای در او تغییر نکند، باید بگویم سلحشور هیچ گاه از ریشه خود جدا نشده.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فرج الله سلحشور را اهالی سینما به عنوان یک فیلمساز قرآنی می‌شناسند او راه خود را  قبل از انقلاب در شرایطی که هنر نشانی از اخلاق نداشت آغاز کرد، مسجد را پایگاه خود قرار داد تا در همان دوران بتواند چند نمایش را در مساجد تهران اجرا کند تا خالق سریال به یادماندنی یوسف پیامبر(ع) بعد از پیروزی انقلاب در سنگر هنر اسلامی، خلاقیت هنری خود را در چارچوب اسلام، قرآن و عترت به رخ سینماگران بکشد.

باخبر شدیم این هنرمند ولایی هم اکنون مریض احوال است و دوران درمان خود را طی می‌کند. در همین راستا هفته گذشته مراسم تجلیل از سلحشور توسط فعالان عرصه هنری به عمل آمد.

بازیگری سلحشور پس از انقلاب اسلامی با فیلم «توبه نصوح» آغاز شد. اثری که هنوز هم دیدن آن برای بسیاری همچنان دوست داشتنی است. «پرواز در شب» مرحوم ملاقلی پور کار دیگری بود که سلحشور به زیبایی در آن ایفایی نقش کرد.

فرج الله سلحشور هر چند با چند بازی دیگر استعداد خوبی در این عرصه داشت اما، در ادامه کار توجه وی معطوف به کارگردانی شد. اتفاقی که باید برای هنر آن را غنیمت دانست، زیرا ورود وی به عرصه فیلمسازی، باعث شد تا کارهای فاحری در حوزه سینمای قرآنی تولید شود. اولین تجربه در این مسیر«ایوب پیامبر» بود. این کار شاید به لحاظ کیفی همانند کارهای بعدی این فیلمساز ممتاز نباشد، اما قدم‌های آغازین وی در حوزه فیلمسازی قرآنی به شمار می‌رود.

اما «مردان آنجلس» یکی از بهترین کارها در حوزه سینمای قرآنی است. فیلمی که محبوبیتش تنها به داخل ایران ختم نشد و کشورهای بسیاری آن را تماشا کردند. و مورد توجه پیروان همه ادیان قرار گرفت تا جایی که نسخه ای از این اثر به پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان اهدا شد.

سریال «یوسف پیامبر(ع)» از شاه کارهای سلحشور است. این سریال به واقع اثری جهانی شد و توانست بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار دهد، حتی برخی از مسئولان فرهنگی کشورهای دیگر اذعان می‌کردند در زمان پخش آن خیابانها خلوت می‌شد. این سریال بارها از شبکه‌های مختلف سراسر جهان پخش شد و توانست علاقمندان بسیاری را به سمت خود بکشاند، نکته مهم اینجاست این اثر به هیچ وجه تاریخ مصرف ندارد و در آینده هم شاهد موفقیت این کار خواهیم بود.

ذکر این نکته ضروری است که این فیلم‌ساز متعهد از وضعیت موجود سینمای ایران به شدت گلایه مند و معتقد است سینما از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور شده و می‌گوید در سینمای فعلی تنها ما ظاهری اسلامی را شاهد هستیم، اما مضامین اکثر کارهای تولیدی هیچ ربطی به اسلام ندارد، حتی می‌توان گفت: تعدادی از تولیدات سینمای ایران در تضاد کامل با آموزه های انقلاب اسلامی است!

*چرا سریال عظیم موسی(ع) ساخته نشد

سلحشور چندین بار اعلام کرده فیلمنامه سریال عظیم موسی (ع) آماده شده، اما تا به امروز از سوی سیما و دیگر نهادهای دولتی کمکی برای ساخت فیلم صورت نگرفته، حتی مذاکرات وی با مجلس شورای اسلامی برای همراهی با این کار بی فایده بوده است؟! این بی مهری ها در شرایطی است که فیلم‌ساز معتقد است این اثر می تواند افشاگر چهره پلید صهیونیست باشد، اما متاسفانه شعارهایی که در حمایت از تولیدات قرآنی سر داده می شود ادعاهایی هستند که نمی‌توان در آن واقعیت را مشاهده کرد.

درباره این هنرمند و دغدغه‌هایش سخن بسیار است، اما چند نقل قول از چهره‌های شناخته شده فرهنگی در این گزارش می آید تا بدانیم هنوز هم قدر داشته های خود را نمی دانیم.

*صفار هرندی: سلحشور همیشه مسجدی ماند

محمدحسین صفار هرندی،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این هنرمند می گوید:‌ سلحشور و همراهانش جزو افرادی بودند که تئاتر و هنر را به مسجد بردند و اولین تئاتر مسجدی را برپا کردند. در این زمینه نیز بودند افرادی که راهشان را با مسجد آغاز کردند، اما در ادامه و خیلی زود از مسجد جدا شدند، اما سلحشور هیچ‌گاه خود را جدای از مسجد و اعتقاداتش ندانست.

وی افزود: به عقیده من این خود یک هنر است فردی 40 سال همواره آرمان‌های ثابتی داشته و هیچ اندیشه‌ای در او تغییر نکند، باید بگویم سلحشور هیچ گاه از ریشه خود جدا نشده. روزی سلحشور هنر را به مسجد برد و امروز وی با فعالیت‌های دامنه دارش، مسجد را وارد هنر کرده و بدین گونه ماندگار شده است. یادم هست در زمانی که «توبه نصوح»‌ را کار کرده بود، آنقدر مورد استقبال مردم قرار گرفت که حتی بسیاری از افرادی که تا به حال پا به سینما نگذاشته بودند نیز این فیلم را در سالن‌های سینما دیدند و این نشان می‌دهد این فیلم چه تاثیر بسیار خوبی در جامعه داشته است.

شهریار بحرانی: سلحشور معلم من در فیلمسازی قرآنی است

شهریار بحرانی کارگردان «ملک سلیمان»، «مریم مقدس» و... هم درباره سلحشور چنین اظهار نظر می‌کند: بیست و چند سال پیش، در جریان ساخت فیلم «حمله به اچ 3» احساس می‌کردم در نزدیک شدن به ارزش‌های افراد انقلابی ناتوان هستم، به راهی که شهید آوینی طی کرده بود، نمی‌رسیدم. می خواستم کار را رها کنم و به بن بست رسیده بودم. آن زمان فرج الله سلحشور من را دعوت کرد و می‌خواست سریال مردان آنجلس را بسازد. تنها کسی که آن زمان در این مسیر کار می‌کرد آقای سلحشور بود. ما به کارهای قرآنی علاقه داشتیم، ولی نمی‌دانستیم نتیجه چه می‌شود. مرحله به مرحله جلو رفتیم، متوجه شدیم شیرینی که آقای سلحشور در کارهای قرآنی طی می‌کنند یعنی چه. کار قرآنی که با تفکر و ایمان و به دور از جنجال‌های سینما و سینمای غرب است یعنی چه، تازه فهمیدیم چرا سلحشور در این راه بوده و خیلی هم موفق شده. لذا به این معلم افتحار می‌کنم که به تنهایی به عنوان خط شکن، راه تولید آثار قرآنی را باز کرد و از خداوند برایش آرزوی توفیق و سلامتی کامل دارم.

سید محمد حسینی: سلحشور هیچ گاه مرعوب ذات سینما نشد

سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آقای سلحشور را فردی تکرار نشدنی در هنر انقلاب توصیف کرد و گفت: وقتی «توبه نصوح» به نمایش درآمد، اول که وارد سینما شدم شوق و جنجال شد، با دیدن این صحنه، نادم شدیم چرا با این سوت و کف به سینما آمدیم، اما کم کم دیدیم آرامش بر جلسه حاکم شد و همه مشغول تماشای فیلم شدند. فیلم که به پایان رسید و بیرون آمدیم جوانانی را با چشم گریان دیدم، افرادی که با تمام وجود باور کرده‌اند قیامت و حساب و کتابی هست.

وی ادامه داد: وادی هنر به گونه‌ای است که  افراد زیادی وارد آن شده و از طریق تهدید و تطمیع، مجذوب و مرعوب آن می‌شوند؛ بعد از انقلاب اسلامی نیز گلوگاه‌ها در اختیار کسانی بود که توجهی به رشد و شکوفایی هنر انقلابی و دینی نداشتند و می‌خواستند فیلم و هنرمند را در اردوگاه خود وارد کنند. از طرفی دیگر، جوایز جشنواره‌ها نیز باعث می‌شود برخی افراد ضعیف‌النفس به سمت آنها جلب شده، یا از طریق هتاکی و تهدید، آنها را تسلیم خود کنند، یا اینکه سکوت کرده و سرشان به کار خودشان گرم شود. از این جهت از آقای فرج‌الله سلحشور تشکر می‌کنیم که آثار ارزشمندی انجام داد و افتخار سینمای ایران است.

اظهاراتی که آورده شد گوشه‌هایی از اظهار نظر افراد مهم و تاثیر گذار هنر انقلاب اسلامی درباره آقای سلحشور است، اما بیایم این حمایت‌ها را از دایره تعریف‌ها فراتر برده و اجازه دهیم این فیلمساز معتقد سریال حضرت موسی(ع) را بسازد تا در آینده افسوس نخوریم، چرا زمانی که فرصت داشتیم، کار لازم را انجام ندادیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha