پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 351087
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
یا مهدی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به جایگاه مهدویت و انتظار در اندیشه شیعی، گفت: آوای امید بخش انتظار در فرهنگ تشیع، رستگاری جهان اسلام و پیروزی آنان در برابر جبهه باطل را نوید می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام فتح اللهی، امروز در مراسم جشن استقبال از نیمه شعبان که در سازمان بسیج طلاب و روحانیان آذربایجان غربی برگزار شد، با تبریک میلاد امام عصر(ع) به شیعیان و منتظران ظهور آن حضرت، اظهار داشت: طلاب مروجان فرهنگ اسلامی در جامعه هستند و به عنوان سربازان امام عصر(عج)، در بسترسازی برای فرهنگ مهدویت در جامعه نقش بسزایی دارند.

وی افزود: در مسئله علائم و نشانه های ظهور دو گروه نظرات متفاوتی دارند؛ دسته اول معتقد به عدم اعتبار همه روایات مربوط به این علائم اند و دسته دیگر نشانه های ظهور را با مسایل روز و مبتلا به جامعه تطبیق می دهند.

حجت الاسلام فتح اللهی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به دو ظرفیت در دین اسلام اشاره فرمودند که تنها مختص مذهب تشیع است و در دیگر مذاهب و ادیان چنین ظرفیت هایی هرگز وجود ندارد، ظرفیت اول مربوط به واقعه عاشورا و وجود گرانقدر امام حسین(ع) است که روزهای عزاداری ایشان سبب انتقال بسیاری از مفاهیم و ارزش ها به ملت است و ظرفیت دوم وجود آوای امید بخش انتظار در فرهنگ تشیع است که رستگاری جهان اسلام و پیروزی آنان در برابر جبهه باطل را نوید می دهد.

این مدرس حوزه با اشاره به آیه 5 سوره قصص که می فرماید «وَنُرِ‌يدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْ‌ضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِينَ»، ابراز داشت: امام خمینی(ره) در مورد دو ظرفیت فوق فرمودند "ما این انقلاب را مرهون و مدیون محرم و صفر هستیم" و ما می دانیم که پایان کار جهان به نفع مسلمانان و شیعیان است و آیات قرآن که خبر از حکومت به استضعاف کشیده شدگان در زمین را می دهد، موید همین مطلب است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در مورد مسئله مهدویت، خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در مورد دو ظرفیت مطرح شده و به ویژه مسئله انتظار و مهدویت می فرمایند "همین ظرفیت ها می توانند در صورت عدم پرداختن درست، به نقاط ضعف ما تبدیل شوند".

وی در ادامه افزود: امید مانند خون در رگ ها و روح در بدن ها است، کسی که امید ندارد، به چیزی در زندگی دلگرم نبوده و پیشرفتی در کار ندارد، پس امید در حیات انسان باید به درستی بارور شود تا شاهد ثمرات آن باشیم، حماسه ای که سبب شد کشور ما در دوران انقلاب و دفاع مقدس در برابر دشمنان ایستاده و آنان را منفعل کند، همین امید به پیروزی حق بود.

حجت الاسلام فتح اللهی، انشعاب فرقه هایی از شیعیان در امر ظهور و علائم آن را خطرناک تر از گروه هایی دانست که از اهل تسنن منشعب شده اند و گفت: امروز گروه های منحرف مرجعیت را مورد هجمه قرار داده اند با این ادعا که ما در عصر ظهور قرار داریم و مرتبطان با امام غایبیم!

وی در پاسخ به این سئوال که با مسئله ظهور و علائم و نشانه های آن باید چه برخوردی کرد؟ خاطرنشان کرد: اگر به سئوالاتی که برای مردم با مشاهده اوضاع خاورمیانه و جهان پیش می آید، جواب درستی ندهیم، مردم دچار اوهام می شوند و یا امید و نشاط خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: راه حق درست و دقیق تبیین شده و تنها دینی که دست خوش تحریف ها قرار نگرفته و به همان شکل آغازین به دست ما رسیده، دین اسلام است، ولی با این وجود در بین مسلمین اختلاف و فرقه گری پیش آمده و دلیل آن عدم آشنایی افراد با حقیقت این مکتب است، آیه «اهْدِنَا الصِّرَ‌اطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی همان راه دقیق، روایاتی که حق را ظریف تر از لبه شمشیر و یا مویی باریک معرفی می فرمایند نیز نشان از بسیار دقیق بودن حق است.

حجت الاسلام فتح اللهی به پاسخ هایی که می توان به پرسش درباره علائم ظهور داد، اشاره کرد و گفت: دو پاسخ در این زمینه وجود دارد اول اینکه وقایع فعلی جهان هیچ ربطی به مسئله ظهور ندارد و جواب دیگر تطبیق این ایام با علائم ظهور است، اما کسانی که به تطبیق دست می زنند، دچار آفت توقیت یعنی برای ظهور وقت تعیین کردن، می شوند. در روایت آمده کسانی که در امر ظهور عجله می کنند، هلاک می شوند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha