جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ادیب

حوزه/ مراسم بزرگداشت عالم ریاضی دان و مسلط به زبان فرانسوی، مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس علی ادیب، پنجشنبه، 14 خرداد، در اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال عالم ریاضی دان و مسلط به زبان فرانسوی، مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس علی ادیب، روز پنجشنبه، 14 خرداد، بعد از نماز مغرب و عشاء، با حضور علما، فضلاء، اساتید، طلاب و اقشار مختلف مردم، در مسجد صاحب بن عباد اصفهان برگزار می گردد.

آیت الله حاج شیخ عباس علی ادیب فرزند حاج محمد جعفر، سوم ماه جمادی الاولی سال هزار و سیصد و پانزده هجری قمری در حبیب آباد برخوار متولد شد و در دوره نوجوانی نزد دانشمند و مورخ مشهور جناب میرزا محمد علی معلم حبیب آبادی مشغول تحصیل شد و مقدمات را به پایان رساند.

در سن بیست و دوسالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت کرد. حوزه علمیه اصفهان در آن زمان از نظر دارا بودن علما و مدرسین ،تقریباً با حوزۀ علمیّه نجف اشرف برابر بود.

*تحصیل و اساتید

آیت الله ادیب تحصیلات خود را در حوزۀ علمیه اصفهان سپری کرد . در این حوزه، محضر استادان متعددی را درک، و از خرمن دانش آن ها خوشه چینی کرد.

*مقام علمی

ایشان در رشته های علمی فقه، اصول و حتی ادبیات عرب مجتهد مسلم بود و در مسائل منطق، حکمت و فلسفه، هیأت و نجوم تسلط کامل داشت. تخصص ویژه ای در علوم ریاضی داشته و در رشته اسطرلاب و لگاریتم صاحب نظر و با زبان فرانسه به خوبی آشنا بود و اشعاری نیز به این زبان سروده است.

رساله قطبیه، کتاب تطبیق در بیان سال ها و ماه های هجری قمری و هجری شمسی، هدیة العباد شرح حال صاحب بن عباد، وظائف الشیعه در شرح دعای ندبه، ارث الشیعه، ملحقات مناسک الشیعه ،در زیارت حضرت رسول و چهار امام، احسن التقویم، سالکان راه حق و حقیقت، تنها بخشي از تاليفات اين عالم رباني است.

آیت الله ادیب، سرانجام روز 14 خرداد 1371 ش مطابق با دوم ذی الحجه 1412 ق، پس از عمری تلاش و مجاهدت در ترویج مکتب اهل بیت(ع) به دیار باقی شتافت.

روحش شاد و یادش گرامی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha