شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدویت

حوزه/ متاسفانه برخی از رسانه های ما در در پرداختن به آموزه های مهدوی دچار نوعی سطحی نگری شده اند و حال آن که ما برای پاسخ به شبهات انبوه در این باره و نیز مقابله جدی با فرقه های انحرافی و ضاله ، نیازمند نگاه علمی و مستدل هستیم که از طریق ابزارهای رسانه ای و فرهنگی آن را تبیین کنیم.

خبرگزاری «حوزه»، اشاره؛ شعبان ، ماه اهل بیت(ع) و موسمِ سرور و شادی رهروان و محبان حضرات معصومین(ع) است، به خصوص نیمه این ماه پرفضیلت که مصادف است با ولادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) که چشم اُمید همه مظلومان و مستضعفان جهان به ظهور ایشان است.

در این میان نباید از فرقه ها و نحله های انحرافی که مدعی دروغین ترویج باورها و آموزه های مهدویت هستند، غافل شد، کما این که در طول تاریخ نیز این عده همواره ، لطمات گاه جبران ناپذیری به اعتقادات و باورهای دینی مردم زده اند.

در آستانه نیمه شعبان، فرصتی دست داد تا با تنی چند از اساتید حوزه در همین خصوص و این که راهکار مقابله با این گروه ها در راستای ترویج معارف اصیل مهدوی چیست، گفتگویی انجام داده و در واقع این دغدغه کلیدی را با آن ها به اقتراح بگذاریم؛ 

رسالت خطیر حوزویان در نشر معارف دینی

حجت الاسلام والمسلمین حمید حایری ، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رسالت خطیر عموم حوزویان در زمینه دریافت و بازنشر معارف اصیل دینی به خصوص درباره مهدویت اظهار داشت: فعالیت دامنه دار فرقه ها و نحله های انحرافی در این خصوص به شدت ایجاب می کند که حوزویان بیش از پیش به امر تبلیغ آموزه های اصیل مهدویت همت گمارند و خود را متعهد به تلاش مضاعف در این راستا بدانند.

لزوم توجه همزمان به ابزارهای نوین و سنتی

وی همچنین افزود: نباید این گونه فکر کرد که در زمانه کنونی که تکنولوژی های بسیاری ایجاد شده ، دیگر منابر سنتی اهمیت و ارزش ندارد بلکه ما هم در عرصه سنتی و هم در عرصه های نوین تبلیغی باید کار کنیم و خستگی ناپذیر و با روحیه جهادی به دفع تهاجمات فرهنگی و فکری دشمن بپردازیم.

سطحی نگری در عرصه مهدویت؛ آفت برخی رسانه ها

حجت الاسلام فقاهتی ، محقق و استاد حوزه نیز با اشاره به اهمیت فعالیت های رسانه ای و فرهنگی در حوزه مهدویت گفت: متاسفانه برخی از رسانه های ما در در پرداختن به آموزه های مهدوی دچار نوعی سطحی نگری شده اند و حال آن که ما برای پاسخ به شبهات انبوه در این باره و نیز مقابله جدی با فرقه های انحرافی و ضاله ، نیازمند نگاه علمی و مستدل هستیم که از طریق ابزارهای رسانه ای و فرهنگی آن را تبیین کنیم.

از همه ظرفیت ها استفاده کنیم

وی افزود: مهدویت و مساله موعود آخرالزمانی یک ظرفیت عظیم برای تبلیغ شیعه در سطح جهانی است که ما باید از همه ابزارهای ممکن به خصوص در حوزه رسانه در این باره ، نهایت بهره را ببریم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: هجمه های شدید فرهنگی و فکری دشمن در زمان کنونی می طلبد که ما روی به انجام کارهای عمقی در رابطه با مهدویت داشته باشیم تا شاهد تاثیرگذاری بهتر و مطلوبتری در این باره باشیم.

ترویج معارف ناب مهدوی؛ دغدغه جدی اساتید حوزوی

حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفی اشکوری ، استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به این که همه اساتید حوزه، دغدغه ترویج معارف ناب مهدوی و امام زمانی(عج) را دارند، گفت: آنچه مهم است این که دغدغه ترویج فرهنگ اصیل مهدویت را در همه زمان ها باید داشته باشیم و نه فقط ایام نیمه شعبان که طبعاً حال و هوا و شرایط برای این امر مهیاتر است.

ارتقای سطح دانشی؛ لازمه مقابله با انحرافات

وی همچنین افزود: آنچه مهم است این که برای مقابله با افکار و آرای باطل و ضاله در این خصوص ضروری است همه افرادی که در این قضیه دخیل هستند به خصوص حوزویان و طلاب جوان، روز به روز سطح علمی و فرهنگی خود را ارتقا ببخشند و در زمینه ارتقای دانشی خود ، بیش از پیش بکوشند.

دو سرمایه کلیدی شیعه و چرایی حملات دشمن

حجت الاسلام و المسلمین محمد معروفی ، مدرس سطح  عالی حوزه علمیه قم نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: ما یک سرمایه بزرگ به نام فرهنگ عاشورا داریم که متعلق به گذشته است و سرمایه ای ناظر به آینده که همان مهدویت است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر است که می بینیم دشمنان تشیع که همان اسلام ناب محمدی (ص) است ، ضربه به اساس اعتقاد مردم به آموزه مهدویت را در دستور کار خود قرار داده اند

لزوم اختصاص بخشی از دروس حوزه به مهدویت

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید نشاط و تحرک بیشتری در این عرصه داشته باشد و بخشی از دروس حوزه مربوط به مهدویت و پاسخ به شبهات باشد

مهدیت، سرمایه و هویت شیعه است

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی، دیگر استاد سطوح عالی حوزه و نویسنده برخی از کتب مهدوی با تاکید بر این که مهدویت سرمایه و هویت ماست و موجب تحرک و پویایی شیعه می باشد، تصریح کرد: توجه به مهدویت یعنی این که برای رسیدن به عدالت جهانی و مقابله با ظلم و برقراری آرامش و سعادت و امنیت واقعی باید تلاش کنیم و بسترهای ظهور ولی عصر(عج) که مظهر همه خوبی هاست را فراهم کنیم.

کتب و منابع اصیل را به جامعه معرفی کنیم

وی با اشاره به ضرورت جدی گرفتن خطر و آسیبی که فرقه های انحرافی مدعی مهدویت به جامعه دینی وارد می سازند، افزود: ما باید کتب و منابع اصیل مهدویت همچون کتاب شریف منتخب الاثر نوشته آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به جامعه معرفی کنیم تا افراد کمتر دنبال کتب و منابع غیراصیل و گمراه کننده بروند.

ضرورت بهره گیری از توان نخبگان حوزه و دانشگاه

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین یادآور شد: ما اگر بکوشیم که محتوای خوب را در جامعه نشر دهیم و به خصوص از توان فضلا و نخبگان حوزه و دانشگاه در مسیر نشر معارف اصیل مهدوی بهره بگیریم، قطعاً به نتایج مبارک و دستاوردهای چشم گیری دست می یابیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha