پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
154

حوزه/ همایش « مسئولیت اسلامی در قبال خانواده و اجتماع» شامل برنامه های متنوع فرهنگی، عبادی و تفریحی در هامبورگ برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش بزرگ «مسئولیت اسلامی در قبال خانواده و اجتماع» از طرف مؤسسه فرهنگی صراط اسلامی به زبان آلمانی با حضور عده زیادی از مسلمانان شهرهای مختلف آلمان و نیز کشورهای اتریش و سوئیس که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می دادند، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

 این همایش سه روزه شامل برنامه های متنوع فرهنگی، عبادی و تفریحی از جمله: سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات فرهنگی و بازدید از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی بود.

در طول این همایش کلاسهای آموزش مسائل دینی و مذهبی نیز برای کودکان و نوجوانان در رده های مختلف سنی برگزار گردید.

سخنرانی رئیس اتحادیه علمای اروپا

در دومین روز این همایش حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی به استفاده از ماه شعبان برای خودسازی و آماد گی برای درک هر چه بهتر ماه مبارک رمضان اشاره نمود و افزود: در ایام مبارک ماه شعبان به سر می بریم و اعياد بسيار مبارکی را در پيش رو داريم، باید از این فرصت ها بیشترین استفاده را برده و. بايد به خودشناسی، خودسازی و خودباوری بیشتری برسیم

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: هر شخصی نسبت به امام و وليّ خود سه وظيفه دارد: 1- معرفت 2- محبت و 3- اطاعت. از اين ايام بايد به خوبی استفاده کنيم و برای ماه مبارک رمضان آماده شويم. سعی کنيم در اين ايام بهترين بهره فکری و معنوی را داشته، از ادعيه شعبانيه غافل نشويم؛ شما جوانان با روح پاک و قلبی صاف آمادگی دريافت برکات معنوی را در اين ايام بیشتر داريد، پس تلاشمان بر اين باشد، بيشترين ثمره را از اين ماه ببريم. از مناجات شعبانيه که همه ائمه بر خواندن آن مراقبیت می کردند غفلت نکنيم. پيامبر اکرم (ص) در اين ايام طلب استغفار را به ما سفارش کرده­ و تاکيد داشته­اند. اين ماه، ماه خودسازی و خودشناسی است.

اسلام ناب را از منبع اصلی و متخصصین بگیریم

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطر نشان کرد: آشنایی و ارتباط با فرهنگ ناب اسلام از جمله نکاتی است که بايد مورد توجه خاص همه مسلمانان قرار گيرد. در همین راستا اين سوال پيش می‌آيد چرا اسلام ناب، چون در طول تاريخ اسلام برخی ها نقشه از بين بردن اسلام ناب و یا استفاده ابزاری از آن را در سر داشتند.  لذا بسیار واضح و روشن است که اسلام ناب را بايد از منبع اصلی و از متخصصين دريافت کرد.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با موضوع همایش به وظائف مسلمانان در بخش خانواده اشاره نمود و اظهار داشت: موضوع خانواده، بحثی بسيار مهمّ و عميق است که باید در طی جلسات متعدد به ابعاد و جنبه های گوناگون آن پرداخته شود. زیرا سلامت خانواده نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه ایفا خواهد نمود و برای رسیدن به سلامت خانواده باید به نظام حقوقی و اخلاقی خانواده کاملا آشنا بود تا حق کسی پایمال نشده و هر حقی در جای خود استیفاء گردد، چه اینکه توجه به توصیه های اخلاقی نیز تاثیر زیادی در اصلاح روابط عاطفی و عقلی را بر جای خواهد گذاشت.

جنبش فمینیسم و استفاده ابزاری از زنان

وی افزود: یکی از ارکان خانواده زن است که در طول تاریخ نسبت به این پدیده الهی ظلم ها و جفاها صورت گرفته؛ به گونه ای که در جنبشی به نام فمینیسم عده ای از زنان به دنبال استیفای حقوق خویش برآمدند و به بررسی علل فروتنی زنان در تاریخ پرداختند ولی به دلیل عدم توجه به مبانی عمیق وجود شناحتی و معرفت شناختی این پدیده الهی جریان مذکور به شکل جامع هدایت نشد و لذا به گونه ای دیگر بی مهری نسبت به این قشر عظیم ادامه پیدا کرد و به بهانه ادّعای مساوات میان زنان و مردان و حق مشارکت در رأی و عرصه های اجتماعی به صورت ابزاری از زنان بهره بردند چه برای تبلیغات، چه به صورت کارگر ارزان و چه تحت عناوین دیگر.

رئیس اتحادیه علمای اروپا ادامه داد: آنها برای انحراف بخشی از وظائف اصلی زنان به طرح مسائلی پرد اختند که اگر زن در خانه به مادر بودن و وظايف مادری بپردازد به خواسته‌های خود نخواهد رسيد، لذا مادران را بايد از خانه‌هايشان به کارخانه‌ها و امثال آن بکشانيم! در ابعاد ديگر هم اين سوالات مطرح شد، که اگر تشکيل خانواده، فقط برای ارضاء مسائل جنسی است، در خارج از فضای ازدواج هم می شود اين غریزه جنسی را تامین کرد. اينها بخشی از انحرافها و مشکلاتی و مسائلی است که در جامعه به وجود آمده است. البته علت و پاسخ اين همه سردرگمی ها و انحراف ها و چالش ها کاملا واضح است. تمامی اين مسائل به خاطر دوری از آموزه های دینی در خصوص دفاع از حیثیت زنان و خانواده می باشد زیرا اين دين است که به دختران و زنان جامعه اهميت و ارزش می دهد. لذا اسلام و خصوصا شخص پیامبر اکرم (ص) بیشترین دفاع را از زن داشته است.

در خانواده، "من" به "ما" تبدیل می شود

وی ادامه داد: اسلام زن را به عنوان رکن اصلی خانواده مطرح مي کند. لذا بايد به خانواده به عنوان یک بنیان سلامت جامعه توجه کرد. چون خانواده جامعه ای کوچکی می باشد. به اين معنا که، در خانواده، من، تبديل به ما، می­شود و اين به معنی يک مسئوليت جمعی است و اگر در خانواده اين مسئوليت جمعی درست تجربه شود، جامعه در صلح و سلامت به سر خواهد برد. لذا اسلام ازدواج را خيلی مهم می داند و به همین جهت پيامبر مکرم اسلام (ص) فرمودند: در دنيا بنايی محکم­تر  و غزیزتر از ازدواج نيست. اهميت ازدواج را می توان در سه امر خلاصه کرد: 1- بقاء نسل بشر 2- ارضاء کردن غریزه جنسی زن و مرد 3- قرار گرفتن در مسير تکامل و به همین جهت که زن و مرد مکمل یکدیگر در مسیر کمال می باشند. البته هرکدام از اين موارد نياز به بحث و گفتگوهای مفصل دارد. دختر و پسر در سن خاصی نياز به ازدواج پيدا می کنند و چنانچه زمينه­ی اين امر مهم فراهم شود، همه چيز به شکل طبيعی خواهد بود ولی اگر اين موضوع مورد دقت قرار نگيرد، زندگی از چرخش اصلی خود خارج می شود که اسلام می گويد: زن و مرد لباس يکديگر هستند. ما بايد نقش لباس را توجه داشته باشيم، که نقش بسيار مهمی در زندگی ايفا می­کند.

سه چیز که تاخیر انداختنش روا نیست

امام جمعه هامبورگ بیان داشت: دین اسلام بر این نکته توصیه می کند زمانی که جوانان چه دختر و چه پسر به بلوغ شرعی و اجتماعی رسیدند باید زمینه ازدواج را برای آنها فراهم ساخت لذا در آموزه های دینی آمده  تاخیر در امور ذیل روا نيست: 1- نماز اول وقت 2- دفن جسد 3- ازدواج. با ازدواج درب های ورودی شيطان رجيم به قلب جوان بسته می­شود. با ازدواج است که نيمی از دين و در برخی روایات دو سوم دین يک فرد مسلمان حفظ می شود. بنابراين انسان بايد راه های دستبرد شيطان به قلبش را ببندد. عشق عفیف و پاک الهی رمز ماندگاری خانواده خواهد بود زیرا بسیار عشق واقعی با يک هفته، شش ماه و يا يک سال پایان نمی پذیرد. عشق واقعی دائمی می باشد. بزرگان ما در حفظ و بقای خانواده از عشق پاک صحبت کرده اند. انسان بايد به دنبال عشق حقيقی باشد و آن عشق به خدای متعال است و هر علاقه و عشق به غیر خدا باید به عشق حقیقی منتهی شود و لذا محبت به پیامبر اکرم (ص)، امامان معصوم، اولیاء الهی، پدر و مادر، همسر، فرزند، دوست و هر کس و چیز دیگر با مراتبی که در این دوستی ها قرار د ارد به خدا منتهی می شود و لذا ما دوست داریم چون خدا به ما اجازه دوست  داشتن را داده است. امروزه آمار طلاق به دليل عدم اجرای درست احکام اسلامی بيش از پيش محسوس است، چون از راه درست و حقيقی وارد نشده ايم. اگر همه چيز طبق ملاک­ها باشد، مشکلات خانمانسوز پديد نخواهد آمد و همه چيز درست انجام خواهدشد.

وی ادامه داد: در آموزه های دینی در مسئله خانواده مسئولیت ها به صورت عادلانه تقسیم شده است به اينگونه که، مباحث اقتصادی و مشکلات بيرونی به عهده مرد گذاشته شده است و بحث تربيت، که يکی از رکن های مهم در زندگی بشر می باشد، به عهده  زنان گذاشته شده است. ما نمی گوييم که زنان نبايد کار کنند ولی مادری شغل بسيار مهمی است که خداوند متعال این لیاقت و شایستگی را بر عهده  زنان گذاشته؛ در عین حال که در عرصه های اجتماعی هم می تواند حضور فعال داشته باشند. حتی در زمان پيامبر اکرم(ص) زنانی بودند که در مسائل سياسی، اقتصادی و اجتماعی حضور داشتند و به محضر پيامبر(ص)  جهت پاسخ گرفتن به پرسش های خود مي رسيدند. آنچه که مهم است درک این حقیقت می باشد که زن و شوهر دو رکن اصلی بنیان خانواده هستند و خداوند به واسطه سلامت خانواده به عنوان یک رکن مهمّ  اجتماعی جامعه بشری را در مسیر سعادت و هدایت قرار می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha