جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید جواد شریعتی

حوزه/ مسلمین علاوه برانتظار فرج باید اقداماتی همچون خودسازی، جامعه سازی، عدالت جویی و... را به عنوان مقدمات ظهور امام زمان(عج) در جامعه انجام دهند.

حجت‌الاسلام سید جواد شریعتی، در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» دراصفهان، با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت حضرت ولیعصر (عج) ، ضمن تاکید برتوسعه و ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه اظهار داشت: انتظارفرج به عنوان مقدمات آشنایی با فرهنگ مهدویت مطرح می گردد.

وی در ادامه باتبیین بحث پیرامون انتظار، خاطرنشان کرد: انتظار، در معنای عرفی و عامیانه اش منتظر بودن برای دیدن شخصی یا فردی است.

این پژوهشگر دینی ، با بیان اینکه عناصر انتظار از سه عنصرعقیدتی، نفسی و عملی-سلوکی تشکیل می گردد؛ تصریح کرد: منتظر، به شیعیان و افرادی اطلاق می شود که در انتظار ظهور و دیدن دولت حقه حضرت بقیة الله الاعظم(عج) هستند و لذا منتظر از حیث عنصر باید در عقیده، نفس و سلوک، مدعی واقعی انتظار باشد.

حجت الاسلام شریعتی، عنصر عقیده را باور و اعتقاد پذیرفته شده در نفس منتظر عنوان کرد و افزود: ما در باور و عقیده خویش منتظر شخص و آقایی هستیم که با آمدنش دین الهی را در عرصه جهانی به نحو احسن و اکمل پیاده خواهد شد که همان تشکیل مدینه فاضله می باشد.

وی ادامه داد: شخص منتظر بایدایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجات‏ بخشی او داشته باشد.

این محقق حوزوی، در تبیین عنصر عملی و سلوکی انتظار اظهار داشت: شخص منتظر بایدبه قدر استطاعت خود در سلوک ورفتارش زمینه‏ های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.

حجت الاسلام شریعتی، با اشاره به وظایف مسلمانان در عصر غیبت بیان کرد: مسلمین علاوه برانتظار فرج باید اقداماتی همچون خودسازی، جامعه سازی، عدالت جویی و... را به عنوان مقدمات ظهور امام زمان(عج) در جامعه انجام دهند.

وی گفت: در این باب از پیشوای ششم شیعیان، حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است که «باید هر یک از شما برای خروج قائم آماده باشد؛ هر چند با تهیه کردن تیری باشد؛ و لذا تعبیر معنای حقیقی این روایت سکوت و دست روی دست گذاشتن نیست بلکه به معنای انتظار سازنده می باشد.

این پژوهشگر دینی ، با بیان اینکه انتظار فرج، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیرو آفرین و تحرک بخش است؛ یادآور شد: برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصور می کنند که انتظار براساس آن به معنای کمک به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد درحالی که بی شک چنین تفکری با هدف دین بیگانه است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha