جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 351168
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان به طور فطری برای مقابله با آسیب آمادگی دارد؛ لذا بایستی آفت‌هایی متصور در عرصه مهدویت را شناسایی نموده و در راستای آفت زدایی قدم های موثرتری برداریم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد، پیش از ظهر امروز در نشست علمی آسیب شناسی مهدویت که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تبریک ولادت با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان(عج) تصریح کرد: آسیب‌شناسی مهدویت از موضوعات مهم و روز جوامع بشری است.

وی با اشاره به روایتی از مولی الموحدین امیرالمومنین علی(علیه السلام)، خاطرنشان کرد: گمراهی گروهی در عصر غیبت، مولفه‌ای است که اهل بیت(علیهم السلام) را نیز در اندیشه فرو برده است.

این محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت، با بیان این که از کلمه آسیب بیشتر معنای صدمه و خطر به ذهن متبادر می‌شود، افزود: انبیای الهی از همان آغاز برای مبارزه و مقابله با آسیب‌های جوامع انسانی آمده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد یادآور شد: مدعیان دروغین الوهیت و ربوبیت، مهمترین آسیب عصر انبیای الهی بود که مردم را تهدید می‌کرد. نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و حضرت ابراهیم(علیه السلام) نیز در آن دوران مردم را به توحید و اعتقاد به وحدانیت باری تعالی دعوت می‌نمودند.

سخنران این مراسم با تأکید بر این که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ابتدا مبارزه فرهنگی را در مکه در پیش گرفته و سپس مبارزه جهادی را در مدینه دنبال نمودند، خاطرنشان کرد: رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در آخرین روزهای عمر شریف خویش با مدعیان دروغین نبوت روبرو شدند؛ حتی در همان عصر ائمه اطهار(علیهم السلام) و یا در دوران غیبت حضرت ولی عصر(عج) نیز افرادی مدعی مهدویت شدند، که چنین انتظاری از آنان نمی‌رفت.

وی با بیان این که علل و اسباب ادعای مدعیان دروغین در گذرهای تاریخی، باید به خوبی بررسی گردد، اذعان داشت: آسیب‌های مهدویت را باید از دو جنبه آسیب‌هایی فعلی و آسیب‌های متصور آینده، به صورت رفعی و دفعی مورد بررسی قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد با اشاره به این که برخی از آسیب‌ها به سالیان گذشته بر می‌گردد، افزود: از زمانی که غیر مسلمانان احساس کردند، مکتب اسلام قابلیت اداره امورات جهانی را دارد و می‌تواند پاسخگوی همه شبهات باشد، به فکر افتادند تا ضمن القاء شبهات در سطوح مختلف، آسیب‌هایی را برای کند نمودن حرکت فزاینده آن تحمیل نمایند.

این محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت یادآور شد: انسان به طور فطری برای مقابله با آسیب آمادگی دارد؛ لذا بایستی آفت‌هایی متصور در عرصه مهدویت را شناسایی نموده و در صدد آفت زدایی قدم های موثرتری برداریم.

سخنران این مراسم ضمن تاکید بر بازشناسی منشاء آسیب‌های عرصه مهدویت، اذعان داشت: جاه طلبی، مال اندوزی و فریب از مهمترین مؤلفه‌هایی است که می‌توان از آن به عنوان انگیزه‌ای برای ادعای مدعیان مهدویت یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین چیزی که باعث شد تا برخی خود را نائب خاص و یا مهدی موعود معرفی نمایند، جهل و سادگی مردم بود. باید ویژگی‌های شخصیتی و خصوصیات صاحب العصر و الزمان(عج) را به درستی در میان جوامع بشری تبیین نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد با تأکید بر این که نباید خواب را حجتی برای امورات خویش قرار دهیم، ابراز داشت: تنها کتاب، سنت، اجماع و عقل را می‌توان، حجت برای انجام وظایف الهی خود قرار داد.

وی با بیان این که دین اسلام بر عقلانیت استوار است، ابراز داشت: خداوند متعال بعد از ذکر آیات خویش تعبیراتی چون، " لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ" و " لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ " را ذکر می کنند و این نشان دهنده اهتمام هرچه بیشتر معارف ناب الهی به تعقل در امورات است.

حجت الاسلام والمسلمین  نظری منفرد در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت اتخاذ شیوه‌های مناسب برای دفع آسیب‌ها تحمیلی بر عرصه مهدویت، خاطرنشان کرد: باید با پیگیری فعالیت‌های فرهنگی در قالب‌های متعدد به مقابله با آفاتی که جلوی سعادت جامعه را صد نموده بپردازیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha