پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌‌الاسلام رفیعی

حوزه / عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که باید، وظایف دوران غیبت و انتظار فرج را در میان مردم بازگو نماییم، گفت: خروج سفیانی، سید یمانی و صیحه آسمانی از علائم متصل به ظهور بوده و این علائم را نمی‌توان با اشخاص تطبیق داد.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز در نشست علمی "آسیب شناسی مهدویت" که در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان، با اشاره به روایتی از امام سجاد(علیه السلام)، اظهار داشت: این امام همام در روایتی، کسی را که در زمان غیبت حضرت حجت(عج) زندگی می‌کند را با دو شرط انتظار فرج و قائل به امامت ولی عصر(عج)، از همه مردمان گذشته بالاتر می‌دانند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن ارائه تعریفی از دوران آخر الزمان خاطرنشان کرد: مردم دوران آخر الزمان آن‌قدر درک و فهم خواهند داشت که غیبت و مشاهده را یکی دانسته و امام ندیده را با جان و دل قبول خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در روایتی برادران خود را مؤمنین آخر الزمان ذکر می‌کنند، که  علی رغم مشاهده نکرن پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) به ایشان ایمان دارند.

سخنران این نشست علمی در ادامه با تأکید بر این که انسان باید قدردان حضور خود در دوران غیبت باشد، ضمن بیان برخی از آسیب‌های این دوران، خاطرنشان کرد: تطبیق‌های ناروا در علائم ظهور از مهمترین آسیب‌های عرصه مهدویت است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر این که از ما نخواسته‌اند دنبال علائم ظهور بگردیم، خاطرنشان کرد: علائم ظهور دو گونه‌اند و برخی از آن متصل به زمان ظهور نبوده، ممکن است با ظهور سالیانی دراز فاصله داشته باشد.

وی با بیان این که باید، وظایف دوران غیبت و انتظار فرج را در میان مردم بازگو نماییم، خاطرنشان کرد: خروج سفیانی، سید یمانی و صیحه آسمانی از علائم متصل به ظهور بوده و این علائم را نمی‌توان با اشخاص تطبیق داد.

این استاد جامعه المصطفی تأکید کرد: نباید با آسیب‌های تحمیلی بر عرصه مهدویت، فکر مهدویت پویا را که عین امید، رجاء و حیات بخش جوامع انسانی است، تحت الشعاع قرار دهیم. ابن تیمیه نیز نتوانسته منکر مهدویت و ظرفیت‌های عظیم این مهم باشد.

وی ادعاهای رؤیت را دومین آسیب عصر غیبت عنوان کرد و اذعان داشت: روایات بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بر تکذیب نمودن رؤیت کننده سفارش نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که عرصه مهدویت، جای دکان بازی نیست، ابراز داشت: بزرگ نمایی ادعاهای رؤیت، انسان را از عمل به وظایف خود در عصر غیبت، دور می‌کند.

وی آسیب سوم را توقیت و تعیین وقت برای ظهور عنوان کرد و ابراز داشت: تعیین زمان و وقت عقاید مردم را سست و انسان را از تفکر در معارف اهل بیت(علیهم السلام) دور می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی معرفی نمودن امام زمان(عج) به صورت امام خشونت، را از دیگر آسیب‌های دوران غیبت دانست و تصریح کرد: فیلم‌های توهین آمیز هالیود، روایات نادرست و ضعیف السند را برجسته نموده و آن را دست‌مایه‌ای برای ضربه زدن به اندیشه‌های مهدوی و در نهایت شاکله اصلی اسلام قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر این که امام زمان(عج) همچون پدری مهربان برای مسلمین هستند، ابراز داشت: مهر و محبت نخستین و برجسته‌ترین مؤلفه‌ در انقلاب منجی عالم بشریت است و  امام زمان(عج) نیز با جمع نمودن دلهای بشریت، سنت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) را سرلوحه حکومت خویش قرار خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به فزونی شبهه افکنی‌ها در جوامع بشری خاطرنشان کرد: غفلت از وظایف منتظران، یکی دیگر از آسیب عرصه مهدویت است.

سخنران این نشست علمی با اشاره به این که بین حضور و ظهور فرق‌های زیادی وجود دارد و ما منتظر ظهور هستیم، اظهار داشت: خیلی چیزها حاضر است ولی ظاهر نیست؛ همچون فرشتگان شب قدر که زمین پر از آنان می شود و همه در زمین حاضرند؛ ولی ظاهر نیستند.

وی ضمن بیان مثال‌های متعدد در رابطه با تفاوت‌های حضور و ظهور، اذعان داشت: حضور ملک موت در هنگام مرگ بر بالین میت و یا وجود جاذبه زمین علی رغم مشاهده نکردن آن، از دیگر مثال‌هایی است که می‌توان برای تمایز معنایی حضور و ظهور بیان نمود.

این استاد جامعه المصطفی با تأکید بر این که امام زمان(عج) امام پویا، فعال و حاضر در صحنه است، یادآور شد: ولی عصر(عج) فقط ظاهر نیستند. ایشان هیچگاه مؤمنین، تشنگان و مشتاقان معارف الهی را در مواجه با ناملایمات دنیوی تنها نمی‌گذارند.

وی با بیان این که امام زمان(عج) واسطه فیض الهی و برکت هستی هستند، خاطرنشان کرد: تفاوت ولی عصر(عج) با دیگر ائمه(علیهم السلام) تنها در این است که در زمان غیبت، نمی‌توان به سادگی خدمت امام زمان(عج) مشرف شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود با تأکید بر این روایات جعلی فراوانی در رابطه با دوران غیب بر عرصه مهدویت تحمیل شده است، تصریح کرد: قضایا و اقتضائات عرصه مهدویت را باید به صورت عقلانی، با دقت و نصوص صحیح  برای جوامع بشری تبیین نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha