جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: کار اصلی علما باید این باشد که با علم وعقل مردم و جامعه را حفظ کنند و امروز این انقلاب و اسلام به برکت عالم وارسته ای چون امام خمینی(ره) و هزاران شهید، به حیات خود ادامه داده و توانست این انقلاب را به جهان صادر کند.

به گزارش خبر گزاری«حوزه»،  این مرجع تقلید  امروز در دیدار با رئیس علمای بوسنی هرزگوین که در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بابیان اینکه  ملت بوسنی پاره تن اسلام می باشد و هیچ بدنی پاره تن خود را رها نمی کند، اظهارداشتند: وظیفه علما اول  تأسیس حوزه علمیه است، چون حوزه ها و علمای دین هستند که با عقل و درایت  جامعه را اداره و مردم را هدایت می کنند.

 حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: کار اصلی علمای ربانی این است که مردم را با عقل, علم و اندیشه آشنا می کنند و اساس  و تقویت کار حوزه و دانشگاه هم عقل و اندیشه است.

 ایشان اظهار داشتند: رهبران دینی و اسلامی با تأسیس حوزه از یک سو و دانشگاه از سوی دیگر، معارف دینی و ارزشی علوم آل محمد(ص) را  در جامعه تبیین و نشر و توسعه می دهند، همچنین از این طریق مردم را با آثار مکتب اهل بیت(ع) آشنا و سپس جذب دین می کنند.

 این مرجع تقلید  با اشاره به این‌که  تبیین  عالمانه و محققانه  شما علما دو  اثر دارد، یکی استحکام بخشی دائمی دین و دیگری جذب دیگران به اسلام، خاطر نشان ساختند: علوم برگرفته از قرآن و مکتب اسلام ناب محمدی(ص) با ارزش ترین، دقیق ترین و قوی ترین علوم ها در بین سایر علوم  می باشد و از این لحاظ چون نور می‌باشد، لذا در قلب مردم نیز اثر گذار بوده و دل پذیر است.

 این مفسر قرآن با بیان اینکه هدف از خلقت انسان، حفظ میزبانی از علم داخلی و تحصیل علوم میهمان است که با علوم میزبان در دنیا  هماهنگ باشد، افزودند: خدا انسان را به عنوان لوح نانوشته خلق نکرده است.

 ایشان ادامه دادند: خدا  یک گنجینه در درون آدمی به عنوان مجموعه‌ای از  ارزش‌ها دینی حق و باطل، صدق و باطل با قلم غیبی نهادینه کرده و این را در اختیار همه انسان‌ها از شرق و غرب قرار داده است.

 معظم له افزودند: بعضی این گنجنیه را درون خود دفن نموده و بعضی ها شکوفا کرده اند و خدای عالم در یک موطنی  این گنجینه درونی را به انسان نشان داده و از بشر در برابر آن عهد و قرار گرفته است.

 حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: خدا حقیقت خود را به انسان نشان داده و همه هم دیدند و به دو امر ربوبیت و عبودیت خدای متعال هم صحه گذاشته اند؛ این سخن مشترک برای همه مردم عالم، از مسلمان گرفته تا غیر مسلمان و مسیح است.

 این مرجع تقلید ابراز داشتند: این علم میزبان است که در درون بشر نهادینه شده و  باید در حوزه و دانشگاه  علمی را فراهم کرد تا  با علم میزبان در نیافتند و درگیر نشود.

 این مفسر قرآن خاطر نشان ساختند: اگر دانش و سنتی از بیرون با خدا جذب کنیم یا بر ما تحمیل کنندکه با میزبان نسازد، اولین درگیری را برای خود ما به وجود می آورد.

 معظم له ابراز داشتند: اگر حوزه علوم دینی بوسنی، علمای تربیت کند که قرآنی فکر کرده و قرآنی هم سخن بگویند؛ در این صورت نه بیراه می روند نه راه کسی را می بندند، چون  مردم اروپا مدتها  از جنگ و خون ریزی خسته شده‌اند، منتظر بهتر زیستن می باشند، لذا این  بهتر زیست را باید از قرآن و سنت پیامبر خاتم(ص) گرفت  و برای آنها تبیین نمود.

این مفسر بزرگ قرآن افزودند: افکار و پیام های قرآن کریم جهانی و همگانی است؛ امروز مردم دنیا و به خصوص اروپائیان از جنگ خسته شدند، این مردم 70 میلیون انسان را کشتند، ولی با این جنایت به مقصد نرسیدند و امروز هم با کشتن مردم غزه، سوریه، عراق و یمن هم به مقصد نخواهند رسید.

 ایشان ابراز داشتند: کار اصلی علما باید این باشد که با علم وعقل جامعه را حفظ کنند، در همین راستا این انقلاب و اسلام به برکت عالم وارسته ای چون امام خمینی(ره) و هزاران شهید، جانباز  و یرانه شدن صدها خانه تا کنون به حیات خود ادامه داده و توانسته این انقلاب را به جهان صادر کند.

 لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار حسین افندی کاوازویچ، رئیس علمای بوسنی هدف از حضور در ایران را، دیدار با علما، بزرگان و رهمنود گرفتن از این بزرگان برای ادامه مسیر و آشنایی بیشتر با مراکز و مؤسسات و اندیشمندان دانست.

وی گفت: مردم این منطقه قرنها  است که در میان ادیان دیگر در محاصره قرار دارند و به حفظ دین خود توسعه آن اقدام می کنند و هدف آنها ایجاد وحدت در میان مردم است.

انتهای پیام//

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha