پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

تفکر پشت میز نشینی بعد از تحصیل که برخی ها دارند اشتباه است و حتی در کشور های توسعه یافته بسیاری از افراد که دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی می باشند، مشغول کشاورزی بوده یا با ایجاد کارگاه های خصوصی مشغول به کار و فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از  تبریز، آیت الله مجتهد شبستری عصر امروز در دیدار صمیمی با جوانان منتخب و دست اندرکاران حوزه جوانان که به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و هفته جوان برگزار شده بود، با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: از فرصت باقیمانده ماه مبارک شعبان باید نهایت استفاده و بهره برداری شده و برای ماه مبارک رمضان آماده شویم.

وی با تاکید بر اهمیت جوانی، گفت: قدر جوانی در پیری فهمیده می شود، چرا که در آن روز تمام اعضاء و جوارح انسان تحلیل رفته و نشاط و شادابی جوانی از دست می رود. اما آن وقت دیگر دیر شده و فرصت جوانی از دست رفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان افزود: نعمت جوانی در مقابل نعمت تمام عمر ذکر گردیده و این نشان دهنده اهمیت آن است.

وی اضافه کرد: تاکید فراوانی شده که علم را باید در دوره جوانی آموخت و دین مبین اسلام بر جوان یاوری و حمایت از جوان تاکید ویژه ای دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که می خواستند مسئولی را برگزینند از گروه جوانان انتخاب می کردند و روش و سیره ایشان نشانگر توجه آن حضرت به جوانان است.

وی خاطر شنان کرد: فضیلت انسان به سن و سال نیست بلکه به وجود فضائل و کمالات اخلاقی در شخصیت آدمی است و این امر مکررا در سیره اهل بیت(ع) مشاهده شده است.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: اکثریت نیروهای حضرت قائم(ع) از جوانان هستند و وجود افراد مسن در گروه ایشان مثل سرمه چشم و این نشان دهنده اهتمام دین اسلام بر روی جوانان است.

وی اذعان کرد: اگر مقام معظم رهبری روی جوانان حساسیت ویژه ای داشته و مکررا آنان را به مسئولین سفارش می کنند به خاطر این است که اسلام نسبت به جوانان توجه ویژه ای دارد و علاوه از آن آینده کشور متعلق به جوانان است و آن ها هستند که آینده نظام را خواهند ساخت و باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

امام جمعه تبریز افزود: جوانان عزیز در طول تاریخ هم در قضایای انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و هم در طول هشت سال دفاع مقدس با حضور پر شور خود در عرصه های نبرد با دشمن، حماسه آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه دولت باید فکری به مسئله اشتغال جوانان نماید، افزود: قبل از انقلاب، یک بیستم زمان فعلی هم دانشجو نبود و صرفا عده ای از اشراف و خواص در دانشگاه ها مشغول تحصیل می شدند اما به برکت انقلاب این آمار افزایش فوق العاده داشته اما باید توجه داشت که بسیاری از دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند فاقد شغل هستند و بخشی از این مشکل متوجه دولت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: تفکر میز نشینی بعد از تحصیل که برخی ها دارند اشتباه است و حتی در کشور های توسعه یافته بسیاری از افراد که دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند، مشغول کشاورزی هستند یا با ایجاد کارگاه های خصوصی مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: جوانان عزیز نباید همه به دنبال پشت میز نشینی باشند و باید در زمینه و فعالیت های مختلف مشغول به کار شده و زمینه های پیشرفت کشور در عرصه های مختلف علمی و فناوری را فراهم سازند.

انتقاد از مهریه های سنگین

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با انتقاد از مهریه های سنگین و برخی تصورات غلط در جامعه، افزود: مهریه حضرت زهرا(س) که به مهرالسنه معروف است به احتساب امروز کمتر از یک میلیون تومان بوده و این سنت باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی در جامعه گردد.

وی در ادامه بیان کرد: تجملات، تشریفات، جهیزیه ها و مهریه های سنگین از جمله موانع اساسی ازدواج سر راه جوانان است و اگر این روند ادامه پیدا کند نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: طلاب و بسیجیان در راستای بصیرت افزایی در خصوص امر ازدواج تلاش نمایند، چرا که ازدواج آسان از دستورات اسلام است و تنها راه آن مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

وی همچنین با تاکید بر ازدواج پایدار و  انتقاد از روند رو به رشد طلاق در جامعه، افزود: مبغوض ترین حلال ها در نزد پروردگار متعال عبارت است از طلاق که در اثر عدم رعایت حقوق طرفین و برخی ناهنجاری ها شکل می گیرد.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: جوانان بدانند اگر حقوق طرفین  را رعایت کرده و در صدد گرم نگه داشتن کانون خانواده باشند امر ناگوار طلاق هیچ وقت به میان نخواهد آمد.

وی با تأکید بر تقویت سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) بین زنان جامعه اسلامی، بیان کرد: نه تنها در گفتار بلکه باید در عمل از آموزه‌های دینی و سیره ائمه اطهار به ویژه دخت نبی مکرم اسلام(ص)  پیروی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: دولت باید در برنامه های مسکن مهر جوانان را در اولویت قرار دهد و مقدمات رفاه آنان را فراهم کند.

وی تصریح کرد: آذربایجان مهد غیور مردان است و نباید یک وضعیتی پیش آید که مسائل مبتذل در این شهر ترویج یابد بلکه باید برنامه هایی باشد تا زمینه ساز تحقق سبک زندگی اهل بیت(ع) در جامعه باشد.

آیت الله مجتهد شبستری در خاتمه با بیان اینکه جوانان عزیز ما باید از حضرت علی اکبر(ع) درس ولایت مداری و ولایت پذیری بگیرند، افزود: همچنین ائمه اطهار و خود وجود نازنین حضرت امام زمان(عج) فرموده اند که در زمان غیبت ما، ولی فقیه زمامدار جامعه اسلامی است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha