جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هادی محمدیان

حوزه/ پرداختن به زندگی حضرت نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج)، یکی از رویدادهای جذاب در تاریخ است که می‌تواند الهام بخش کارهای سینمایی باشد

هادی محمدیان، کارگردان فیلم سینمایی «شاهزاده روم» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره چرایی پرداختن به زندگی مادر امام زمان (عج) اظهار کرد: پرداختن به زندگی حضرت نرجس خاتون (س) مادر امام زمان (عج)، یکی از رویدادهای جذاب در تاریخ است که می‌تواند الهام بخش کارهای سینمایی باشد، اما متاسفانه به دلایل مختلف این اتفاق هنوز در سینمای کشورمان روی نداده، دلیل این امر نیز به این بر می‌گردد که حساسیت‌ها نسبت به امام موعود(عج) بالاست. برای همین، کمتر فیلم سازی جرات پیدا می‌کند تا به این حوزه ورود کند، با این حال سعی کردیم تا این زندگی دوره امام زمان (عج) را در قالب یک فیلم انیمیشن مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: پرداختن به موضوع مذکور کاملا شکل علمی داشت، چون مشاوره‌هایی که آقای مطهرنیا و رجبی دوانی، در این کار به ما دادند، باعث شد نگاهمان منطبق بر واقعیات تاریخی باشد. برای همین وقتی سوالاتی پیرامون فیلم پیش می‌آمد با جواب‌هایی که داده می‌شود پاسخ داده می‌شد، البته ممکن است درباره موضوع روایات مختلفی موجود باشد، اما سعی کردیم به روایتی که تواتر بیشتری داشته باشد تکیه کنیم.

این کارگردان ادامه داد: اکران این فیلم سینمایی در لبنان آغاز شده، البته بسیار دوست داشتیم که ابتدا در ایران شاهد نمایش فیلم باشیم، اما متاسفانه این خواسته مهیا نشد، لذا به احتمال زیاد این فیلم در آبانماه روی پرده خواهد رفت. جدا از لبنان با کشورهایی چون ترکیه، عراق و برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و دانمارک مذاکراتی داشته‌ایم تا شاهد نمایش فیلم مذکور در آن کشورها هم باشیم، شاید این سوال پیش بیاید که چرا در دیگر کشورهای مسلمان امکان نمایش این فیلم را فراهم نیاوردیم، جواب این است که تفکر وهابی حاکم در برخی کشورها ما این اجازه را نمی‌داد فیلم در آنجا روی پخش شود.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: وقتی درباره این فیلم صحبت می‌کنم منظور تنها چند نفر نیست که در ساختشاهزاده روم / خبرگزاری حوزهآن دست داشتند، بلکه گروهی 106 نفره بودند که طی 15 ماه با هزینه ای 2میلیارد تومانی برای ساخت این کار زحمت کشیدند.

محمدیان در پاسخ به این سوال که آیا فیلم «شاهزاده روم» به امام زمان(عج) نیز پرداخته، گفت: این فیلم به طور ویژه به زندگی مادر امام زمان (عج) توجه دارد و در آن حضرت هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) حضور دارند، لذا تصمیم داریم تا در آینده، به طور ویژه در قالب کاری عظیم و فاخر به زندگی امام زمان (عج) نیز بپردازیم، البته فعالیت در این زمینه سخت است، چون شخصیت پردازی قهرمان در کار سینمایی احتیاج به کنش و واکنش‌های عینی دارد که ما مسلما نمی‌توانیم از آن بهرمند باشیم، با این حال سعی می‌کنم با راهکارهایی که در اختیارمان است به بهترین نحو ممکن موضوع مورد نظر را پردازش کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرگزاری حوزه که ساخت این دست کارهای سینمایی چه اهداف فرهنگی عقیدتیدربردارد، گفت: تفکر شیعی تنها اندیشه‌ای در جهان است که به بحث منجی نگاهی کاملا دقیق و علمی داشته و تمامی آموزه‌های مورد نظر قابل اثبات است. این غنای فکری در شرایطی است که دیگر ادیان تنها نگاهی افسانه‌ای به موضوع مورد نظر داشته و در هیچ کدام از آنها نمی‌توان واقع نگری را مشاهده کرد، بنایراین اگر در این حوزه بتوانیم به درستی عمل کنیم به نتایج خوبی دست خواهیم یافت، البته تا به امروز هم بازخوردهایی از این انیمیشن را شاهد بوده‌ایم، چون کشورهای وهابی به هراس افتاده‌اند و با سرمایه گذاری عربستان و عوامل فیلم «ارباب حلقه‌ها» در حال ساخت کاری می باشند تا آنها نیز بتواند به نوعی با کارهایی مانند «شاهزاده روم» مقابله کنند.

این کارگردان در بخش دیگری از  سخنان خود، درباره نشان دان چهره امامان در این فیلم گفت: ما در این فیلم به هیچ وجه تصویری از امام هادی (ع)، امام حسن عسگری(ع) یا امام زمان (عج) نشان نداده‌ایم. البته سعی کرده‌ایم که زوایای دوربین را هم به نحوی انتخاب کنیم تا نیازی به این امر نباشد، چون معتقدم مخاطبان خارجی شاید درک نکنند این مسئله نشئت گرفته از چه امری است.  مطلب دیگری که درباره این فیلم دوست دارم بیان کنم این است که فیلم به هیچ وجه  سعی نداشته از شخصیت کارتونی در خارج از کشور الگوبرداری کند، اما شاید در برخی مواقع مشابهت‌هایی به چشم آید که غیر عمدی است، چون ذهن تمامی ما با انیمیشن‌های خارجی عجین شده، بنابراین شاید ناخودآگاه تاثیرگذاری هم داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما در این فیلم توجه ویژه‌ای به روی وحدت ادیان داشته‌ایم، به ویژه دین اسلام و مسیحیت، چراکه حضرت نرجس خاتون(س) ابتدا مسیحی بوده و سپس مسلمان شده اند. این امر نیز به زیبایی و با ظرافت در فیلم بیان شده تا تماشاگر آن را بپذیرد. در حوزه جهان اسلام هم سعی کردیم به بحث ناجی و موعود به گونه‌ای بپردازیم که هر انسان آزاد اندیشی آن را بپذیرد. امیدوارم با یاری خدا در رسیدن به این خواست به موفقیت لازم دست پیدا کرده باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha