پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مصباح یزدی

عضو خبرگان رهبری گفت: پیشرفت های خیره کننده ای که در حوزه انجام شده، از ثمرات خداپسندانه امام راحل است که تحولات عظمی در کشور و جهان اسلام ایجاد کرد و این شجره طیبه در عرصه های مختلف آثار خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: پیشرفت های خیره کننده ای که در حوزه انجام شده، از ثمرات خداپسندانه امام راحل است که تحولات عظمی در کشور و جهان اسلام ایجاد کرد و این شجره طیبه در عرصه های مختلف آثار خود را نشان می دهد.

ایشان  افزود: بررسی موقعیت پژوهش در حوزه پیش و پس از انقلاب، یک زمینه آگاهی را فراهم می کند که این بخش از فعالیت علمی چه جایگاهی را در حوزه های علوم دینی دارد و نشان می دهد که میزان پاسخگویی جامعه به این نیازها به چه شکلی بوده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: آموزش و پژوهش هیچ گاه در حوزه های علمیه مطرود نبوده و همیشه آثار پژوهشی بزرگان ما باعث افتخار بوده، به خصوص در زمینه فقه؛ ولی به حسب آنچه از قرائت تاریخی به دست می آید در عهد ستم شاهی این روند به کندی گرایید، زیرا این حکومت به مقابله با دین و نهادهای دینی می پرداخت و حوزه ها رو به ضعف رفت و لباس روحانیت ممنوع شد و توهین ها به روحانیت شروع شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آنچه این ورق را عوض کرد، امام راحل بود البته زمینه های آن توسط علمای حوزه و بلاد ایجاد شد، ولی اکثر آنها ایده هایی را مطرح می کردند، ولی امام این مساله را با توکل به خدا و با شجاعت خدادادی به عمل برساند و روحانیت را به بالاترین درجه برساند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: وقتی احساس کردیم هم در پژوهش های سنتی و هم درپژوهش های مقارن و تطبیقی در دانشگاه های دنیا عقب هستیم، تلاش در این عرصه آغاز شد و امروز به این جایگاه رسیدیم؛ البته در این زمینه باید یک طراحی کلی انجام شود؛ باید خطوط کلی ترسیم شود و مسایل جزئی  و پیشرفتی کار در ادامه خود را نشان می دهد.

ایشان  افزود: در پژوهش های اسلامی به دو عامل جنبی باید توجه کنیم؛ نخست اینکه پژوهش پیش فرض و مقدمه ای دارد که سرمایه های علمی است و  باید فراهم شود، بر اساس آن داده ها حرکت و تولید علمی جدیدی انجام گردد؛ اگر در پایه ها و مایه های علمی ضعف های اساسی وجود داشته باشد، چه بسا به نتیجه مطلوب نرسیم وچه بسا ضررهایی را نیز خواهیم دید.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: هنوز هم در گوشه و کنارهایی نغمه هایی شنیده می شود که با این شکل از کارهای پژوهشی موافق نیستند، روزهایی که این موسسه  تاسیس شده بود و با تاییدات امام هم بود برخی می گفتند که چرا نمی گذارید طلاب درس بخوانند، یعنی تفکر این بود که این گونه تخصص ها در حوزه نباید انجام شود که البته این فکر تعدیل شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در این زمینه باید افرادی را انتخاب کنیم که زمینه پذیرش تحول و نوآوری را داشته باشند برای ادامه کار نیز برنامه هایی برای آموزش های لازم داشته باشند؛ وقتی دست ما از مواد اولیه خالی است هرچقدر معمار ماهری باشیم وقتی مصالح نیست پیشرفتی حاصل نمی شود.

عضو خبرگان رهبری گفت: اولین آموزش جنبی در پژوهش آموزش است و اگر این آموزش به درستی انجام نشود هیچ کدام از روش ها درست جواب نمی دهد؛ دومین عامل جنبی این است که پیشرفت های علمی در این قرن با انگیزه های مادی صورت می گیرد؛ حتی در زمینه دین و اخلاقیات نیز غالبا با انگیزه های مادی انجام می شود و پیشرفت ها بیشتر در جاهایی انجام می شود که تشویق هایی داشته باشند.

ایشان افزود: این مساله برای پژوهش های دین نه تنها مفید نیست، بلکه یک آسیب بزرگ است؛ نمی گوییم هر کسی که وارد پژوهش های حوزه می شود، باید زاهد دهر باشد، ولی باید انگیزه اصلی او در پژوهش یک انگیزه الهی باشد؛ این نقص باید در حوزه کاملا از بین برود و انگیزه ها، الهی باشد؛ یعنی وقتی به کسی پیشنهاد می شود که در یک موضوع پژوهش کنید در بسیاری اوقات مباحث مادی مطرح می شود.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: اصولا کار دینی که برای اهداف مادی انجام می شود اگر نکبت هایی نداشته باشد مواهب و برکتی نخواهد داشت؛ این نوع نگاه نگاه خوبی نیست و باعث می شود که این پژوهش ها مسیر بدتری را دنبال کند.

رئیس  موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در برخی اوقات علی رغم بودجه های کلانی که در این زمینه انجام داده ایم شاهد نقصان در این عرصه بوده ایم که باعث شده تا حمایت ها از آنها کم شود؛ دلیل این امر هم کم شدن انگیزه های الهی و کار و بیشتر شدن انگیزه های مادی است که بیشتر به روزمرگی منجر می شود.

ایشان گفت: برای کارها باید سعی کنیم امکانات مادی فراهم کنیم که در یک حدی هم معقول است، زیرا انسان ها به نیازهای اولیه احتیاج دارند و باید زندگی شان تامین شود، ولی نباید به شکلی برخورد شود که انگیزه ها همگی مادی گردد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha