چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مصباح

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ارکان رهبر اجتماعی، گفت: یادگیری درست، خودسازی و بصیرت به زمان، سه رکن اساسی برای رهبر اجتماعی جامعه که روحانیون هستند، می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار با طلاب مدرسه علمیه روحیه بابل اظهار داشت: دیدار، همنشینی، مصاحبت و گفتگو با طلاب علوم دینی برای بنده لذت بسیاری دارد.

ایشان ادامه داد: در دوران ما انگیزه روشنی برای طلبگی وجود نداشت و برخی از اشخاصی که در حوزه ها شرکت می کردند، امیدی به پیشرفت نداشتند و با انگیزه های گوناگون به حوزه می آمدند؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی،  سطح فکر و فهم و بینش مردم ارتقاء پیدا کرده و احساس مسئولیت کرده و ارزش علوم دینی را درک می کنند.

رئیس مؤسسه و  آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: خدای متعال این نعمت را به ما عطا فرموده که اسلام را شناخته؛ ارزش آن را درک و اجمالا معتقدیم که تنها راه سعادت دنیا و آخرت اسلام است.

این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که اسلام چگونه به دلها نفوذ و در جامعه تحقق پیدا خواهد کرد؟ خاطرنشان ساخت: محتوای اسلام متشکل از سه بخش کلی عقائد، اخلاق و احکام است که .... در انسان رشد، تکامل و تعالی پیدا می کند.

*برای رسیدن به اسلام واقعی، شناخت ها را بالا ببریم

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: برای رسیدن به اسلام واقعی باید شناخت ها را بالا برد و در عقائد، اخلاق و احکام تلاش کرد تا به تکامل رسید.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: شناخت هر بخشی از اسلام نیاز به سال ها تلاش، زحمت و خون دل خوردن دارد که که عمر انسان کفاف شناخت تمام آن را نخواهد داد.

ایشان افزود: انبیاء و ائمه اطهار(ع) میراث هایی برای ما به جای گذاشته اند که باید به بررسی پرداخته شود تا محتوای اسلام را به دست آوریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: اشخاصی باید عمر خود را صرف این کارها کرده و حاصل تحقیقات خود را به صورت فشرده در اختیار مردم قرار دهند تا جامعه اطلاع کافی از اسلام به دست آورد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: در علوم دیگر همچون پزشکی نیز نیاز به اشخاصی داریم تا در آن تخصص پیدا کرده و مردم از مشکلات رهایی پیدا کنند.

این استاد حوزه با اشاره به نقش روحانیت، ابراز داشت: فعالیت های نبی مکرم اسلام(ص)، امام علی(ع) و امامان معصوم(ع) بر عهده روحانیت بوده و باید به آن استمرار ببخشند.

*روحانیت نقش پیامبر(ص) را ایفا می کند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایت العلماء ورثه الانبیاء، خاطرنشان ساخت: روحانی شدن، به معنای نشستن در جای پیامبر(ص) بوده و نقش نبی مکرم اسلام(ص) را ایفا می کند.

ایشان ادامه داد: طلبگی هدیه اختصاصی است که به ما عرضه شده و باید قدردان آن بود؛ چراکه افتخاری است که نصیب ما شده است.

*أرکان رهبر اجتماعی جامعه

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ارکان رهبر اجتماعی، تصریح کرد: یادگیری درست، خودسازی و بصیرت به زمان، سه رکن اساسی برای رهبر اجتماعی جامعه که روحانیون هستند، می باشد.  

عضو خبرگان رهبری گفت: شخصی که قصد عرضه تعالیم دین به مردم دارد، باید ابتداءا یادگیری درست داشته باشد تا بتواند معارف الهی را درست به مردم یاد دهد.

این استاد برجسته حوزه، اظهار داشت: علم بدون تقوا و کنترل هوای نفس، نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت و چه بسا ضررش بیش از نفع او خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: ما اشخاصی را داشتیم که با علم و تقوا بوده؛ اما به دلیل عدم آگاهی به زندگی اجتماعی زمان، ابزاری برای شیطان شده و ضررهایی داشته اند.

ایشان ادامه داد: ما در انقلاب اسلامی نیز چنین افرادی داشته ایم که عالم، ساده زیست، با دقت در بیت المال بوده؛ اما شیاطین اطراف آنان قرار گرفته و تفکرات آنان را منحرف کردند.

*امروز اشخاصی داریم که عامل انگلیس  هستند

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: امروز نیز اشخاص در جامعه وجود دارند؛ اما از عاملین انگلیس بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری، بصیرت به زمان ندارند.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: خلأ عدم وجود امام معصوم (ع)در جامعه، با حضور عالم بصیر با تقوا برطرف خواهد شد.

این استاد حوزه تصریح کرد: مردم باید احساس کنند که عالمان به دنبال خدمت بوده و به آنان اعتماد داشته باشند تا سخنان در مردم تأثیر داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این مطلب که روحانیون نباید طمعی در مال مردم داشته باشند، اظهار داشت: امام راحل همیشه می فرمود،  روحانی باید ساده زیست باشد تا مردم به او اعتماد کرده و علاقه مند شوند.

ایشان ابراز داشت: توسل به ائمه اطهار(ع) بسیار راهگشاست که طلاب و روحانیون باید به آن توجه کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha