چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همدلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه فارس گفت: اگر در همه جا همدلی، احترام به کرامت انسانی و عقیده به ارزش هایی چون عدالت، ایثار و ... حکم فرما باشد، اختلاف و درگیری ریشه کن می شود.

حجت الاسلام آیت زارع، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز با اشاره به این که رعایت ارزش های انسانی، از مهمترین اصول در برقراری اتحاد و همدلی است، گفت: آنچه که می تواند به طور عملی وحدت بین مومنان، مسلمانان، مذاهب و حتی اجتماعات انسانی را تحقق بخشد، عمل به ارزش ها و فضایل انسانی است.

استاد حوزه علمیه استان فارس ادامه داد: اگر در همه جا احترام به کرامت انسانی و عقیده به ارزش هایی چون عدالت، ایثار و ... حکم فرما باشد، اختلاف و درگیری ریشه کن می شود.

حجت الاسلام زارع افزود: قرآن کریم در سوره انفال بعد از امر به تقوا که یکی ازصفات انسانی است، امر به اصلاح و حل اختلاف کرده است؛ براین اساس تا فضائل انسانی وجود نداشته نباشد، امر به وحدت معنا ندارد و بدانیم که همدلی و هم زبانی بدون تقوا و ایمان اثر ندارد.

وی با اشاره به این که همکاری و همدل بودن، از اصول اخلاقی مهم بوده و در آموزه های اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: تعاون و همکاری باید هم در دعوت به خوبی ها و هم در مبارزه با بدی ها انجام گیرد.

حجت الاسلام زارع، به فضائل همدلی و هم زبانی در کارها، طبق روایات اشاره کرد و گفت: رفع گرفتاری مردم بهتر از روزه و اعتکاف است. کسی که در مشکلات همراه مردم باشد و برای رفع آنها تلاش کند، مانند کسی است که تمام عمر را به عبادت گذرانده است.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) در پایان، با اشاره به مصادیق همدلی، بیان کرد: عیادت در وقت بیماری، رفع غم از چهره مومن، خوشحال نمودن دیگران، تلاش برای صلح و آشتی، امر به معروف و نهی از منکر و ... از مصادیق همدلی به شمار می آید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha