شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله انبوهی

حوزه / حضرات آیات‌ شیخ احمد، شیخ محمد و شیخ حسین انبوهی رحمةالله‌علیهم از مجتهدان بزرگ حوزه علمیه نجف‌اشرف بودند که در روستای تاریخی انبوه از توابع رودبار گیلان دیده به جهان خاکی گشودند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، خانواده این عالمان ربانی جهت جمع‌آوری، مستندسازی، چاپ و انتشار آثار علمی، اجازه‌نامه‌ها، مکاتبات و تصاویر ایشان فراخوان عمومی داده و در این زمینه دعوت به همکاری کرده‌اند.

عالمان ربانی، حضرات آیات شیخ احمد، شیخ محمد و شیخ حسین انبوهی رحمةالله‌علیهم از بزرگان علمی کشور بودند که عمر مبارک خود را در جهاد علمی و جهاد با نفس گذرانیده‌اند و اکثر بزرگان علمی و سیاسی معاصر آن دوره هم‌چون آیات عظام؛ میرزای شیرازی بزرگ، سیدابوالحسن اصفهانی، سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم و علامه حرزالدین و...، ضمن تجلیل از مقام علمی ایشان، در مقاطع مختلف توصیه و تأکید به احیا و تجمیع آثار این بزرگان کرده‌اند. در این راستا خانواده این عالمان ربانی جهت جمع‌آوری، مستندسازی، چاپ و انتشار آثار علمی، اجازه‌نامه‌ها، مکاتبات و تصاویر ایشان فراخوان عمومی داده و در این زمینه دعوت به همکاری کرده‌اند.

اشاره:

حضرات آیات‌ شیخ احمد، شیخ محمد و شیخ حسین انبوهی رحمةالله‌علیهم از مجتهدان بزرگ حوزه علمیه نجف‌اشرف بودند که در روستای تاریخی انبوه از توابع رودبار گیلان دیده به جهان خاکی گشودند.

آیةالله‌ شیخ احمد انبوهی، فرزند شیخ حسن، مردی پارسا و از برجستگان محفل درسی میرزا شیرازی بزرگ بود. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی‌اش، رهسپار نجف‌اشرف شد و در آن دیار قدسی به ارتقای سطح علم و معرفت خود پرداخت؛ تا جایی که تقریرات مفصل و 12 جلدی را در محفل درس میرزای شیرازی به نگارش در ‌آورد.

فرزند ایشان آیةالله شیخ محمد نقل می‌کند، که پس از وفات پدرم به محضر میرزای شیرازی در سامرا رسیدم، معظم‌له به بنده فرمودند: مرحوم شیح احمد یکی از بهترین شاگردان بود و تقریرات ایشان از بهترین تقریرات نوشته شده در درس من است، امیدوارم شما نیز دنباله‌رو آن بزرگوار باشید. و تأکید نمودند آثار علمی ایشان چاپ و منتشر کنید.

این عالم ربانی در سال 1299ق در نجف‌اشرف بدورد حیات گفت و در قبرستان وادی‌السلام به خاک سپرده شد.

هم‌چنین آیةالله‌ شیخ محمد انبوهی پس‌از آن‌که دوره مقدماتی علوم دینی را از خدمت پدرش فرا گرفت، به محفل درس آیات عظام میرزا حبیب‌الله رشتی، ملامحمدکاظم خراسانی و فرزانگانی چون شیخ محمد حرزالدین، شیخ شعبان دیوشلی گیلانی، میرزا حسین خلیلی و دیگر اعاظم نجف راه یافت و با جد و جهد، خود را به قله رفیع اجتهاد رساند و از معتمدین فقهی مرجع عالی‌قدر وقت، آیةالله‌العظمی‌ سیدابوالحسن اصفهانی قدس‌سره گردید.

توجه به تزکیه نفس و طهارت درون، این عالم ربانی را به مجلس اخلاقی شیخ علی زاهد قمی کشاند. شیخ محمد اکثر قرآن و بسیاری از ادعیه و مناجات‌نامه‌ها را از حفظ بود و بسیاری از ادعیه‌ و اعمال عبادی مستحب و دارای اثر را در قالب یک جلد ادعیه و مناجات جمع‌آوری نمود.

این عالم ربانی از شهرت گریزان و از تظاهر رویگردان بود. ایشان با وجود آن‌که دارای یک زندگی بسیار ساده بود، اما به نقل از اطرافیانش زمانی که از زادگاهش وجوهات شرعیه‌ای فراوانی توسط یکی از علما به دست ایشان می‌رسید، آن‌را میان مستمندان تقسیم می‌کرد.

این عالم فرزانه همچون شهید آیةالله‌ مدرس، سیاست را با دیانت توأم می‌دانست و به حرکات و فعالیت‌های استعماری انگلیس حساسیت ویژه‌ای داشت و پیوسته شرّ آنان را به دیگران گوشزد می‌نمود و از مراجع و علمای حوزه می‌خواست تا مردم را از خطر استعمار نجات دهند.

آیةالله‌ انبوهی در سفری که به شمال ایران داشت با میرزا کوچک‌خان دیدار کرد و علاقه خاص به این روحانی مجاهد داشت و به انحای گوناگون به حمایت از او پرداخت.

این عالم وارسته در شب سیزدهم محرم‌الحرام سال 1362 قمری به درود حیات گفت و پیکر پاکش در صحن مطهر حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به خاک سپرده شد.

آیةالله‌ شیخ حسین انبوهی نیز فرزند آیةالله‌ شیخ احمد و برادر آیةالله‌ شیخ محمد انبوهی و از افاضل شناخته شده نزد علمای برجسته نجف بوده است که متأسفانه از زندگی‌نامه شخصی ایشان اطلاعات مبسوطی در دست نیست، اما به اذعان اساتید بزرگ و هم‌عصر آن مرحوم، از ایشان آثار علمی ارزشمندی در زمینه‌های فقه، اصول و... به رشته تحریر در آورده که متأسفانه تاکنون به جز یک اثر تحت عنوان «مصباح‌الاصول فی اسرار علم‌الاصول» یافت نشده است.

آثار علمی این عالمان ربانی عبارتند از:

آیةالله‌ شیخ احمد انبوهی:

ـ تفسیر کامل قرآن کریم

ـ دستخط یک جلد قرآن

ـ تقریرات اصول میرزای بزرگ شیرازی

و آثاری در زمینه رجال، فقه، ادعیه، صرف و نحو، اجازه‌نامه و مکاتبات مهم اخلاقی و سیاسی اجتماعی.

آیةالله‌ شیخ محمد انبوهی:

ـ شرح کفایةالاصول 2 جلد

ـ‌ اشعار فارسی و عربی

ـ بخشی در تفسیر قرآن

ـ تقریرات فقهی و اصولی

ـ اجازه‌نامه و مکاتبات عرفانی و اخلاقی و...

خاطرنشان می‌شود بعد از چاپ بخشی از زندگی‌نامه این بزرگان در شماره‌های گذشته هفته‌نامه افق‌حوزه، تاکنون چند اثر علمی ایشان درکتابخانه‌های نجف‌اشرف، قم و یزد یافت شده است.

لذا تقاضا می‌شود همه کسانی که به طرق مختلف دسترسی به آثار علمی و فرهنگی ایشان دارند، با شماره تلفن 09123516955 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha