جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انتظاری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی، با تاکید بر ضرورت فعالیت های تبلیغی و مذهبی طلاب و روحانیون در ماه مبارک رمضان، گفت: ضروری و لازم است تا طلاب و روحانیون گرامی از ظرفیت های فراوان این ماه ارزشمند نهایت استفاده را برای تبلیغ و تبیین معارف اسلامی ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین انتظاری، مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تبریز با بیان اینکه رمضان ماه میهمانی خدا و نزول برکات آسمانی و باز شدن درهای رحمت به سوی بندگان است، گفت: در این ماه بزرگ، ضروری و لازم است تا علاوه بر پرهیز مبطلات نه گانه، گوش و چشم و زبان و به طور کلی تمام وجود انسان روزه باشد و بندگی خدا را بکند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی حضرت امام جعفر صادق (ع) به نقل از حضرت رسول اکرم(ص) که می فرمایند: «هیچ روزه داری در میان گروهی كه مشغول خوردن غذا هستند، حاضر نمی‏‌شود مگر آنكه اعضای بدن او به تسبیح مشغول شوند و فرشتگان بر او درود و صلوات فرستند، و درود و صلوات فرشتگان، طلب آمرزش از برای اوست.» گفت: این حدیث نشان دهنده اهمیت روزه داری با تمام وجود است.

مدیر مدارس علمیه استان افزود: درست است که در ماه مبارک رمضان، شیطان در غل و زنجیر بوده و دست و پا بسته است، اما باید توجه داشت که هوای نفس آزاد است و همواره در پی گمراه کردن انسان و کشاندن وی به سمت محرمات و آلودگی هاست و تلاش می‌کند که انسان در آزمایش الهی مردود شود.

وی تاکید کرد: در این ماه مبارک خود را خالصانه به خدا واگذار کنیم و از او بخواهیم که توفیق بندگی و تقرب دهد و مراقب باشیم که تشنگی و گرما ما را از روزه گرفتن باز ندارد که در این صورت علاوه بر محروم شدن از برکات و نعمات فروان این ماه، مستوجب عذاب و عقوبت الهی می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری بیان کرد: روزه داری، زیر تابش این آفتاب سوزان و در این گرمای بی‌قرارکننده تابستان داغ، با کامی تشنه و رمقی که از جان رفته اجر و ثوابی بسیار بزرگ در نزد خداوند متعال دارد و صبر بر رنج این عبادت رضوان الهی را به همراه دارد.

وی افزود: انسان بعضا سختی‌هایی را متحمل می‌شود که به دنبال خود نتیجه‌ای ارزشمند به همراه دارد؛  از جمله همین روزه گرفتن در فصل گرما، چرا که این سختی‌ها و مشقت‌ها جز خیر و نیکی برای صاحب آن نیست، زیرا پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «افضل الاعمال احمزها/بهترین عمل‌ها،دشوارترین آن‌ها است.» از این روایت شریفه می توان نتیجه گرفت هر اندازه سختی و مشقّت عملی بیشتر باشد، ارزش و پاداش آن هم بیشتر است.

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان، علاوه بر عبادت‌ های معمول، مثل: نمازهای یومیه و... عبادات واجب و مستحبات دیگر چون ،روزه گرفتن که در سایر ماه‌های سال بر ما واجب نیست و نیز انجام دادن اعمال مستحبی که در این ماه تأکید فراوانی بر آن‌ها شده است؛ مانند تلاوت قرآن، خواندن دعا و... وارد شده که به طور کلی برای بهره برداری از ماه مبارک رمضان، هر کسی باید متناسب با موقعیت شغلی و وضعیت جسمانی و روانی خویش،  برنامه ریزی کند.

وی با تاکید بر ضرورت فعالیت های تبلیغی و مذهبی طلاب و روحانیون در این ماه مبارک، گفت: ضروری و لازم است تا طلاب و روحانیون از ظرفیت های فراوان این ماه ارزشمند نهایت استفاده را برای تبلیغ و تبیین معارف اسلامی ببرند.

حجت الاسلام انتظاری در خاتمه افزود: طلاب  علاوه بر فعالیت های تبلیغی، از تربیت معنوی خود در این ماه غافل نشوند، چرا که غفلت در این ماه آثار و پیامد های بسیار نامطلوبی به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha