سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
انفجار کویت

حوزه/ روحانیون شیعه کویت شب گذشته در سخنرانی های خود در حسینیه ها، شیعیان کویت را دعوت به حفظ آرامش کردند و از حکومت کویت خواستار منع بلندگوهای تفرقه افکن و اشخاص فتنه گر شدند تا چنین فجایعی تکرار نشود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»،خبر انفجار تروریستی در مسجد امام صادق علیه السلام، مانند بمب خبری در رسانه های منطقه و جهان منتشر شد که بررسی دقیق این فاجعه تروریستی، واکنش هایی که در پی آن صورت گرفت و نیز تحلیل های موجود در خصوص دست های پشت پرده و همچنین مساله ای به نام روابط کویت و عربستان مهم جلوه می کند. از همین رو خبرگزاری حوزه گزارش کاملی از این فاجعه تروریستی و حواشی آن تقدیم می کند:

گزارش در مورد حادثه اخیر در کشور کویت.

1. شرح خبر :

جمعه 5 تیر، مسجد امام صادق علیه السلام در منطقه صوابر در کشور کویت مورد حمله انتحاری قرار گرفت. انفجار تروریستی، نمازگزاران روزه داری را هدف قرار داد که مشغول اقامه نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد امام جعفر صادق (ع) بودند. آمار این حمله تاکنون 25 شهید و 202 زخمی اعلام شده است.

بنابر اعلام شاهدان، مسجد پر از افرادی بوده است که برای به جا آوردن نمازجمعه در این مکان حاضر بودند  که در نماز عصر و حالت رکوع این اتفاق رخ داده است.

2. واکنش داخلی کشور کویت

پس از وقوع این انفجار تروریستی، و در همان ساعت اولیه امیر کویت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح و ولی عهد و وزیر کشور در محل حادثه حضور پیدا کردند.

نمایندگان شیعه کویت به سرعت خود را به محل حادثه و تجمع رسانده و شیعیان حاضر را به آرامش و حفظ وحدت دعوت کردند.

نمایندگان مجلس کویت یک جلسه فوری تشکیل داده و مجلس کویت درخواست مجازات و دستگیری افرادی را کرد که با سخنرانی های خود دعوت به تفرقه بین مسلمین می کنند .

3. واکنش خارجی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت از اولین سفارتخانه های موجود در کویت بود که این حادثه را به شدت محکوم کرد و دکتر علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت در تماس تلفنی با دفتر شیخ صباح الخالد، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت ضمن عرض تسلیت شهادت و زخمی شدن نمازگزاران روزه دار شیعه کویتی، این حادثه تروریستی را محکوم کرد. سفیر کشورمان همچنین با محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه، بر لزوم مبارزه همه جانبه با عناصر افراط گرایانه و تکفیری تاکید کرد و بسیج کشورهای اسلامی از جمله اندیشمندان و چهره های فرهیخته سیاسی و علمی و مراکز مردم نهاد جهت برخورد با این اندیشه های منحرف تکفیری را خواستار شد.

سفارتخانه های دیگر کشورهای عضو حوزه خلیج فارس و بین المللی با تماس های تلفنی و صدور بیانیه حادثه تروریستی را محکوم کردند.

4. رسانه های داخلی و خارجی

رسانه های داخلی کشور کویت از همان ساعات اولیه، اخبار حادثه را پوشش داده و همچنین مردم کویت از طریق شبکه های اجتماعی حادثه را پوشش خبری می دادند. واحد رسانه ای وزارت کشور کویت هم به محض اینکه اطلاع جدیدی به دست می آورد، اطلاع رسانی می کرد.

 اما در بین رسانه های خارجی شبکه العربیه اولین شبکه ماهواره ای بود که خبر این حادثه را داد. بعد از آن شبکه روسی روسیا الیوم خبر را در قالب یک خبر فوری اطلاع رسانی کرد.

شبکه الجزیره خبر را به نحوی گزارش کرده که نشان از ارتباط نزدیک و فوری بین سران این شبکه و سران داعش می باشد زیرا اولین شبکه بود که بیانیه داعش را منتشر کرد و در یک شیطنت خبری، عکس یکی از شیعیان را به عنوان عامل تروریستی معرفی کرد!! شیعیان کویت نیز در شبکه های اجتماعی، شبکه الجزیره را به این خاطر به شدت مورد حمله و محکوم کردند و شبکه الجزیره را عامل صهیونیستی و داعش معرفی کردند.

5. آخرین اخبار این حادثه

نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت کویت در همان ساعات اولیه حادثه از طریق دوربین های مداربسته انتحاری را شناسایی کردند که به نام ابوسلمان الموحد نام دارد و  همچنین شخصی که این عامل انتحاری را تا خیابان مسجد همراهی می کرد در منطقه الرقه کویت دستگیر کرد.

هویت عامل انتحاری و شخص دستگیر شده عربستانی بوده و آن شخص دستگیر شده با یک ماشین با پلاک عربستان سعودی بوده است.

6. منابع و مصادر امنیتی

منابع امنیتی در کویت اطلاع دادند که در همان ساعات اولیه حادثه امیر کویت دستور بستن مرزهای زمینی خود با سعودی تا اطلاع ثانوی اعلام کرده و به نیروهای امنیتی و نظامی دستور آماده باش صادر کرده است.

نیروهای امنیتی افراد مشکوک و بازگشته از گروه های تروریستی و افرادی را که دارای سابقه هستند دستگیر کرده و مورد بازجویی قرار داده است .

در بین این افراد چند تن از نمایندگان سابق مجلس کویت مورد بازجویی قرار گرفتند؛ این افراد، پیش از این با حضور در مناطق داعش در سوریه اقدام به کمک مالی و عکس گرفتن و آموزش ساخت بمب کرده بودند؛ این افراد جزو مخالفان حکومت کویت که با نام معارضه شناخته می شوند می باشند که حکومت کویت را متهم به فساد و حمایت از شیعیان کرده اند.

منابع امنیتی اطلاع دادند که امیر کویت یک جلسه فوری با شیوخ قبایل کویتی که سنی و سلفی هستند و اصالتا سعودی هستند برگزار کرده و به آنها هشدار شدید اللحن داده و از آنها درخواست کرده که عوامل افراطی خود در قبایل را به نیروهای امنیتی معرفی کنند و به آنها گفته شده که با هرگونه همکاری یا دفاع از تحرکات داعشی و سلفی در کویت به شدت برخورد خواهد کرد و امیر کویت گفته که شیعیان خط قرمز حکومت کویت هستند و هرگونه تعرض به شیعیان و حسینیه ها و مساجد آنها به عنوان تعرض به حاکمیت و امنیت کویت تلفی خواهد کرد.

یک منبع امنیتی نیز که خواست نامش فاش نشود گفت: امیر کویت بدون تشریفات این جلسه را برگزار کرده و در انتهای سخنانش بدون خداحافظی جلسه را ترک کرد که در بین قبایل عرب و در حضور سران قبایل یک توهین و تحقیر حساب می شود ونشانه از تهدید امیر کویت به آنها بوده است.

7. تحلیل و تاریخچه

کشور کویت با داشتن حدود 40 درصد جمعیت شیعیان از کشورهایی می باشد که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، آزادی و حقوق شیعیان را تا اندازه ای رعایت کرده است. شیعیان کویت در طول تاریخ رابطه نسبتا خوبی با حکومت داشته و در مقامات و مسولیت های حکومتی شرکت می کنند و دارای چندین نماینده در مجلس کویت هستند.

از سوی دیگر کشور کویت را می توان حامی مالی افراطگراهای سنی و شیعی دانست که البته این حمایت ها نوعا توسط افراد سرمایه دار سنی و شیعی در کویت انجام می گیرد.

در بین سنی ها در کویت حمایت مالی به گروه های تندرو و وهابی صورت می گیرد و همچنین طرفداران داعش در بین سنی های تندرو در کویت زیاد هستند.

اما در بین شیعیان کویت، گروه افراطی موسوم به طیف شیرازی که دارای تشکیلات سازمانی بوده، حضور فعالی دارد. این طیف با حمایت های مالی افراد سرمایه دار و با نفوذ بین جامعه شیعیان کویت سعی به تحریک شیعیان کویت علیه وحدت اسلامی و شیعیان کویت داشته است. در مقابل، تندروهای سلفی وهابی واکنش نشان داده و افراد خود را علیه شیعیان سازماندهی کرده و با تبلیغات رسانه ای علیه یک دیگر اقدام می کنند.

افرادی مانند یاسر الحبیب، که کویتی الاصل بوده و اکنون در لندن سکونت می کند، با همان طیف افراطی ارتباط دارد و از طریق شبکه های ماهواره ای که دولت انگلیس از آنها پشتیبانی فنی می کند در همین پازل ایفای نقش می کند.

تحلیلگران مسایل کشور کویت می گویند که هرگونه درگیری بین سنی و شیعه در این کشور رخ دهد به دلیل مرکز حمایت و پشتیبانی افراطی سنی و شیعی، درگیری سختی رخ خواهد داد. فاجعه تروریستی در مسجد امام صادق علیه السلام نیز نشان داد که افراط گرایان دست به بازی خطرناکی در کویت زده اند. به ویژه آنکه با تمام حمایت عربستان از افراط گرایان سنی، این فاجعه تروریستی می تواند روابط سیاسی کویت و عربستان را نیز تحت الشعاع قرار بدهد.

یکی از روحانیون سرشناس کویتی در مصاحبه ای کوتاه با خبرگزاری حوزه از تفرقه مذهبی به عنوان یک بلا در کشورهای اسلامی نام برد و خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت که مسئول کشتار خونین روز جمعه تندروها و افراط گرایان هستند که به جنگ طائفی دامن زده اند و خواسته یا ناخواسته اهداف استکبار را عملی می کنند.

وی افزود: امروز ما به وحدت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا برادرکشی بین مسلمانان اتفاق نیفتد.

خاطر نشان می شود روحانیون شیعه کویت شب گذشته در سخنرانی های خود در حسینیه ها، شیعیان کویت را دعوت به حفظ آرامش کردند و از حکومت کویت خواستار منع بلندگوهای تفرقه افکن و اشخاص فتنه گر شدند تا چنین فجایعی تکرار نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha