پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام میر کتولی

حوزه/ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم گفت: در بهار قرآن بکوشیم که هر چه بیشتر و بهتر به دامان معارف نورانی قرآن بازگردیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که ماه مبارک رمضان ، ماه بهار قرآن است، اظهار داشت: خدای متعال در آیه 82 سوره مبارکه اسرا می فرماید: "و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین..." یعنی تنها نسخه شفابخش برای جان های بیمار و دل های مرده ، قرآن کریم است اما قرآن اثرش این است که درد بشر را در همه ادوار و اعصار درمان می کند.

درمانگری قرآن همراه با طبیبان روحانی

وی افزود: قرآن البته در کنار طبیبان روحانی می تواند موثر باشد، به این معنی که ما در عرصه بهداشت و درمان هم پزشک و هم داروخانه داریم ، چنانچه اگر پزشک نباشد که درد را تشخیص داده و بیمار را درمان کند، بیمار از بین می رود، کما این که اگر طبیب باشد اما دارو نباشد نیز به مشکل برمی خوریم و با مرگ زودرس فرد مواجه می شویم.

تمسک به قرآن و عترت؛ لازمه سعادت حقیقی

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان این که ما در زمینه معرفت افزایی و زندگی سعادتمند، با قرآن می توانیم نورانیت یافته و راه انسانیت را بپیماییم، گفت: پیامبر اکرم(ص) هر دو عنصر حیات بخش یعنی قرآن و عترت را برای ما به ارمغان گذاشتند یعنی برای سعادت حقیقی نیاز به تمسک به قرآن به عنوان داروخانه بزرگ بشر و نیز عترت به عنوان طبیبان روحانی وجود دارد

طبیبان روحانی در عصر غیبت چه کسانی هستند؟!

وی یادآور شد: در عصر غیبت ، عالمان و فقیهان وارسته و مفسران عالیقدر قرآن، وارثان واقعی انبیا و اولیان هستند و طبیبان روحانی دوران ما به شمار می روند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: طبعاً این طبیبان روحانی وقتی می توانند درمان کنند که داروی لازم وجود داشته باشد تا آن را به بشر تجویز کنند و اینجاست که جایگاه ویژه و بی نظیر قرآن در هدایت انسان ها مطرح می شود.

نسخه های غیرالهی؛ عامل گرفتاری مضاعف بشر

وی افزود: در طول قرن های متمادی، خیلی ها برای بشر نسخه نوشته و ادعا کردند که ما مشکل بشریت را حل کرده ایم اما نه تنها مشکل بشر حل نشد بلکه صدها مشکل جدید دامان انسان را گرفت ، کما این که امروز می بینید نظام خانواده در غرب از هم پاشیده و سلامت جسمی و روحی انسان مورد خدشه جدی قرار گرفته است. امروزه انسان ها از هم بیگانه تر شده اند با وجود آن که ابزار ارتباطی جدیدی به میدان آمده اما عصر امروز ، دوران تنهایی بشر است. عصر وحشت و اضطراب و نگرانی ها و ناراحتی و در یک کلمه عصر استرس و بی قراری است.

قرآن کتاب زندگانی است؛ آموزه هایش را عملی کنیم

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی ادامه داد: این نشان می دهد که انسان امروز آن طور که باید در مسیر اصلی و سعادت بخش خود قرار نگرفته و تنها راهش نیز این است که برگردد به آن زندگی که خالق متعال برای او در نظر گرفته است، از این رو توصیه بنده به همه فعالان قرآنی و کلیه مردم این است که در بهار قرآن که ماه رمضان است ، آیات نورانی این کتاب شریف را با تمام وجود درک و فهم کرده بدانند که قرآن فقط برای این نیست که ما آن را ببینیم و بخوانیم و صرفاً ثوابی ببریم بلکه قرآن کتاب عمل است و پرهیزکاران باید با این چراغ هدایت که در آن خاموشی راه ندارد به سوی معبود و معشوق خود رهسپار شوند

قرآن، تجلی نوشتاری صراط مستقیم است

وی همچنین با بیان این که انسان سالک برای طی طریق به سوی خدا نیاز به تمسک به قرآن و عترت دارد، گفت: فقط یک جاده مستقیم را خدا برای انسان قرار داده و آن هم صراط مستقیم است که قرآن تجلی نوشتاری این صراط مستقیم است؛ ضمن آن که اگر بخواهیم نمودار عینی و فیلمی از این صراط مستقیم بر اساس نقشه راه که قرآن است ساخته شود می شود زندگی امام معصوم.

چه کسانی از پل صراط می گذرند؟!

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم در خاتمه بیان داشت: وجود اُخروی صراط مستقیم نیز همان پل صراطی است که انسان های مومن به راحتی از آن می گذرند و به بهشت وعده داده خدا می رسند ولی کسانی که در زندگی شان از قرآن و عترت پیروی نکرده اند از روی پل سقوط می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha