پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ محقق و مشاور حوزه علمیه قم گفت: امروز در جامعه تکریم از مستمندان به یک امر تشریفاتی تبدیل شده است و زمانی که افطاری می‌دهند حضوری از فقراو ایتام نیست و اگر دعوت کنند پذیرایی در حد شأن آنها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده ولایت ائمه اطهار(ع) بوده است گفت: یکی از مصادیق بارز ولایت ائمه اطهار(ع) ولایت امام حسن مجتبی(ع) به عنوان چهارمین معصوم و دومین امام است.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های گوناگونی در زندگی امام حسن(ع) وجود دارد و باید به این شاخصه‌ها عمل کرده و آنها را ترویج و تبلیغ کنیم افزود: یکی از شاخصه‌های برجسته زندگی ایشان اکرام مستضعفین و همراهی با فقیران و ایتام بوده است.

مشاوره مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(ع) بیان کرد: در تاریخ داریم که امام حسن(ع) هر سال دو بار تمام اموالشان را به مستمندان می‌دادند و همواره در خانه فقرا رفت و آمد داشتند و کمک می‌کردند.

وی عفو و گذشت را یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت عنوان کرد و گفت: امام حسن(ع) حتی در برابر کفار و مخالفین دارای عفو و گذشت بودند و روایات بسیاری از گذشت حضرت در برابر افراد غافل و نادان در تاریخ وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو تعبد و بندگی را یکی دیگر از خصوصیات امام حسن(ع) دانست و گفت: در روایات است وقتی اذان می‌گفتند حضرت رنگشان عوض می‌شد و هنگام حرکت به سمت مسجد پاهایشان می‌لرزید و بسیار اهل عبادت بودند.

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های امام حسن(ع) تبعیت از امام زمان دورانشان بود و در زمان امام علی(ع) به عنوان امام از ایشان تبعیت مطلق داشتند و زمانی که به امامت رسیدند، نهایت خضوع و خشوع را در برابر مؤمنین داشتند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: از خصوصیت بارز امام حسن(ع) است که در طول عمرشان افراد مختلف و کسانی را که جهالت داشتند نسبت به دین آشنا می‌کردند و مسائل دینی را برای آنها مطرح می‌کردند.

وی اذعان داشت: در کشور ما زمینه‌های بسیاری برای تبلیغ وجود دارد ولی حتی در شهر و محله‌هایمان شاهدیم که بعضی از مردم نسبت به معارف دین غافل هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با بیان اینکه رسانه‌های ما توجه به معارف دینی را به عنوان یک اصل نپذیرفته‌اند گفت: رسانه‌ها به بعضی مسائل دینی می‌پردازند، ولی به عنوان یک اصل در بین آنها جا نیفتاده که برنامه‌ریزی کرده و روی این سوژه‌ها کار کنند.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود امکانات آن دوران امام حسن (ع) به تبلیغ دین می‌پرداختند و تأکیدات و آموزش‌هایی نسبت به مسائل دینی داشتند و گاهی در مسجد می‌نشستند و افراد نا آگاه را روشن می‌کردند.

عضو مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام حسن(ع) بسیار به تکریم مستمندان و ایتام تأکید داشتند گفت: بحث اکرام و توجه به ایتام یکی از چیزهایی است که امروز به معنای اصل خودش و نه معنای تشریفات در جامعه ما فراموش شده است .

وی مطرح کرد: امروز در جامعه تکریم از مستمندان به یک امر تشریفاتی تبدیل شده است و زمانی که افطاری می‌دهند حضوری از فقیر و فقرا نیست و اگر دعوت کنند پذیرایی در حد شأن آنها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو گفت: متأسفانه در جامعه ما عده‌ای هستند که توانایی تأمین غذا برای خانواده خود را ندارند و قطعاً آه و ناله این افراد و فرزندانشان جامعه را خواهد گرفت.

وی در پایان بیان کرد: انشا الله بتوانیم از زندگی ائمه اطهار(ع) درس بگیریم و نسبت به فقرا و ایتام توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha