جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گوشی هوشمند

حوزه/چند تن از مدیران استانی حوزه های علمیه با کارآمد خواندن آیین نامه" ساماندهی نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی و مجازی"، پیشرفت تحصیلی و اخلاقی طلاب را از مزایای بزرگ اجرای آیین نامه مذکور برشمردند.

خبرگزاری «حوزه»/ طی چند روز اخیر، دفتر مدیریت و برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، آئین نامه ای را در خصوص" ساماندهی نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی و مجازی در واحد های آموزشی و خوابگاهی سراسر کشور"  به حوزه های سراسر کشور ابلاغ کرده است.

در ماده پنج این آئین نامه توضیحاتی در خصوص نحوه استفاده طلاب پایه های اول تا ششم از گوشی هوشمند بدین شرح آمده: " طلاب واحدهای آموزشی و خوابگاهی می توانند از تلفن همراه با گوشی های معمولی بدون اندروید، وای فای، آی اُ اس استفاده نمایند."

هر چند برخی رسانه ها با بداخلاقی رسانه ای به گونه ای وانمود کردند که قشر طلاب و روحانیون از داشتن گوشی هوشمند منع شده اند، اما واقعیت مطلب آن است این تصمیم حوزه جهت مدیریت تحصیل طلاب پایه یک تا شش که نوعاً نوجوانان و جوانان دبیرستانی می‌باشند و این طرح قبلاً نیز در آموزش و پرورش اجرا می‌شود گرفته شده زیرا طلاب پایه یک تا شش اگر این مقطع تحصیلی حوزه را با قوت و قدرت بگذرانند، پیمودن دیگر مراحل تحصیل برای آنان آسان خواهد بود، اما چنانچه طلبه ای پایه های یک تا شش را صرفاً جهت قبولی بخواند و اندوخته ای از کاربرد سطح یک برای دیگر سطوح نداشته باشد نمی‌تواند یک روحانی قابل قبول از لحاظ علمی در جامعه باشد.

بنابراین مدیران و تصمیم سازان حوزه حق دارند زمان این مقطع تحصیلی را مدیریت و ساماندهی کنند.

در همین زمینه و در راستای تبیین ابعاد بیشتر این آیین نامه، خبرگزاری «حوزه» به سراغ چند تن از مدیران استانی حوزه های علمیه رفته، نظرات آنان را در این باره جویا شده است.

*آسیب های فضای مجازی

حجت الاسلام و المسلمین حسن بیات، مدیر حوزه علمیه استان زنجان، با اشاره به این که فضای های مجازی به آسیبی بزرگ تبدیل شده، چراکه به راحتی و سهولت در دسترس همگان بوده و دامنه گستردگی آن نیز بسیار است، ابراز داشت: این مزایا باعث شده تا پدید آورندگان این فضاها و از طرفی سودجویان به آن نفوذ کرده، اهداف شوم خود را در قالب برنامه ها و مطالب جذاب ارائه دهند.

وی با تاکید بر این که نبود نظارتی متمرکز بر این فضاها از دیگر آسیب های عرصه مذکور است که همه افراد جامعه را تهدید می کند، افزود: ابلاغ آیین نامه "ساماندهی نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی و مجازی در واحد های آموزشی و خوابگاهی سراسر کشور" کار بسیار خوبی بود، ولی تمام مشکلات صرفا با یک آیین نامه حل نمی شود، بلکه نیازمند برنامه ریزی های مفصلی است.

مدیر حوزه علمیه زنجان با تاکید براینکه زرق و برق دنیای مجازی و گوشی های هوشمند همگان را به خود جلب می کند، گفت: طلاب هم از این ماجرا مستثنی نیستند، لذا باید این افراد به خصوص طلاب جوان، تحت مراقبت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بیات خاطرنشان کرد: قبل از ابلاغ این آیین نامه، در مدارس علمیه زنجان استفاده از گوشی های موبایل هوشمند ممنوع بود که برکات خوبی هم در پی داشته است.

*آیین نامه ای با برکت

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان فارس نیز در این زمینه گفت: از مدت ها قبل ضرورت وجود چنین قانونی در فضای حوزه های علمیه احساس می شد، که خوشبختانه این آیین نامه تصویب شد و قطعا برکات فراوانی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: یکی از آسیب هایی که طلاب را در عرصه تحصیل به شدت تهدید می کند، استفاده بی رویه از ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی است، طلابی که در حوزه حضور می یابند، باید با جدیت به تحصیل بپردازند، ولی وجود این نوع امکانات علی رغم فوایدی که دارد، موجب می شود تا آنها از تحصیل عقب بمانند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، تصریح کرد: ابلاغ این آیین نامه امری بسیار مفید است، ولی باید این ضرورت برای طلاب تبیین شود تا آنها هم با مضرات این گونه ابزارها آشنا گردند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ادامه داد: البته در حوزه علمیه استان فارس و برخی از مدارس علمیه سطح استان این طرح اجرا می‌شد، اما به صورت منسجم و با یک وحدت رویه نبود، لذا امیدورایم با ابلاغ این قانون، شاهد اجرای آن در کل مدارس باشیم.

*سامانه جامع نرم افزاری ره اندازی می شود

مدیر حوزه علمیه استان فارس یادآور شد: ابزارهای نوین ارتباطی و هم چنین فناوری های نوین در کنار آسیب هایی که دارند، دارای فوایدی هم می باشند و نباید طلاب را از بطور کلی آز آنها محروم کنیم، لذا به دنبال سازکاری برای ایجاد یک شبکه اینترنت داخلی و همچنین سامانه ای جامع برای ارائه نرم افزارهای مفید دینی و پژوهشی هستیم تا شاهد کمترین آسیب در این عرصه باشیم.

*آیین نامه ای که پیشرفت طلاب را در پی دارد

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله لاکانی، مدیر حوزه علمیه گیلان نیز با اشاره به آسیب های فضای مجازی، ابرازداشت: فضای های مجازی در چند سال اخیر، علی رغم تمام محاسن، آسیب های بزرگی را به جامعه تحمیل نموده که افرایش طلاق، انزوا و ناهنجاری های اجتماعی از آن جمله هستند.

وی ادامه داد: در آسیب زا بودن شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی همین بس که بدانیم، توسط چه افراد، شرکت و کشوری راه اندازی و اداره می شوند؛ بسیاری از این ابرازها توسط دولت های غربی و به خصوص آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل تولید شده و هدف اصلی آنها جاسوسی است کما اینکه با رصد اخبار در سطح جهان می توان به راحتی به این مهم پی برد.

مدیر حوزه گیلان افزود: از طرف دیگر، در شرایطی که کشور ما در بسیاری از موارد تحریم است، گسترش این شبکه ها آن هم به صورت رایگان قابل تأمل است، چرا که دشمن درصدد نفوذ و احیای اهداف شوم خود می باشد.

*خطر شبکه های اجتماعی

وی با بیان این که مراکز آموزشی از جمله حوزویان هم در معرض خطر شبکه های اجتماعی هستند، گفت: در همین راستا آیین نامه ای ابلاغ شد تا بتوان از طلاب در مقابل حربه های دشمنان صیانت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی تصریح کرد: در برخی از موارد استفاده از ابزار ارتباطات نوین برای تحقیق و پژوهش موثر است، اما استفاده از شبکه های اجتماعی برای طلابی که هدف و رسالت اصلی آنها تحصیل علوم دینی است به نظر ضروری نمی آید.

وی، پیشرفت تحصیلی و  اخلاقی را از جمله مزایای دوری طلاب از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی عنوان کرد و بیان داشت: قطعاً زمانی که طلاب در هنگام تحصیل، تمام حواس خود را بر تحصیل متمرکز کنند، شاهد ثمرات خوبی خواهند شد که کمترین آن، ایجاد زمان بیشتر برای مطالعه، مباحثه و انس با کتاب است.

*ابزارهای ارتباطی و مجازی شمشیری دو لبه  

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نوروزی، مدیر حوزه علمیه اردبیل  هم گفت: عرصه مجازی به عنوان یک قابلیت و سود و از طرفی به عنوان یک تهدید است که می توان از آن به عنوان شمشیر دو لبه یاد کرد.

وی افزود: امروز با توجه به پیشرفت ها و گسترش فضاهای ارتباطی و ارتباطاتی، گریز از فضای مجازی غیر قابل اجتناب است، اما می توان با برنامه ریزی استفاده از  آن را هدفمند کرد .

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل ادامه داد: از فواید ابزارهای ارتباطی و مجازی می توان به نرم افزارهای تحقیقاتی و پژوهشی که توسط موسسات تولید شده، اشاره کرد، اما از طرف دیگر این فضا همان قدر که مفید است، دارای مضرات  و خطراتی است که دشمن در آن نفوذ کرده  و در کمین همه اقشار و سنین به خصوص جوانان است.

*طلاب جوان از آسیب های فضای مجازی در امان نیستند

وی  یادآور شد: از آنجا که طلاب مبتدی هم از آسیب های فضای مجازی در امان نیستند، لذا با اجرای این آیین نامه که به صورت کارشناسی تدوین شده، طلاب از خطرات و آسب ها در امان خواهند ماند.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین آسیب های عرصه مجازی، تلفن های همراه هوشمند و  شبکه های اجتماعی هستند که فارغ از تمام مضرات اجتماعی، وقت طلاب را  نیز گرفته، آنان را از مباحث درسی غافل می کند.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل تصریح کرد: تمهیدات لازم برای استفاده صحیح طلاب از عرصه های ارتباطی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام 313/18

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha