پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

حوزه/ عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) متأسفانه برخی مرز مفاهیم را رعایت نکرده و در برابر ظلمی که به آنان می شود، همه چیز را پای اسلام گذاشته و با همه قهر می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد مهدی هادوی تهرانی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه ابراهیم در مسجد مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) با اشاره به آیه 13 از این سوره، اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است:  «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ/ و كسانى كه كافر شدند به پيامبرانشان گفتند، شما را از سرزمين خودمان بيرون خواهيم كرد، مگر اينكه به كيش ما بازگرديد، پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه حتما ستمگران را هلاك خواهيم كرد».

وی ابراز داشت: خداوند متعال در این آیات بر سنت پیامبران الهی که هدایت مردم همراه با تعابیر دلسوزانه و راهنمایانه و همچنین مخالفت و سرکشی عده ای از مردم همراه با تعابیر تند اشاره می نماید.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساخت: انبیاء الهی در مقابل این نافرمانی ها صبور بوده و برخوردی مهربانانه داشتند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیه 14 سوره مبارکه ابراهیم، تصریح کرد: خداوند در این آیه فرمود: «وَ لَنُسْكِنَنَّكُمُ الأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَ خَافَ وَعِيدِ/ و قطعا شما را پس از ايشان در آن سرزمين سكونت‏خواهيم داد، اين براى كسى است كه از ايستادن [در محشر به هنگام حساب] در پيشگاه من بترسد و از تهديدم بيم داشته باشد».

حجت الاسلام و المسلمین هادوی تهرانی بیان داشت: تکرار کلمه خاف در این آیه، بیان این مطلب است که جملات «خَافَ مَقَامِي وَ خَافَ وَعِيدِ» با هم متفاوت است و معنایی جدای از هم دارد.

رئیس مؤسسه رواق حکمت با بیان این مطلب که برای ترس از عقوبت و مجازات های سنگین خدای متعال، تعبیر «خاف وعید» آمده است، ادامه داد: در جمله «خاف مقامی» نکته ای نهفته و آن این است که خوف ما از مقام خدای متعال؛ به این خاطر نیست که نعوذ باالله حضرت حق، وجودی ظالم و بدون رحمت است؛ بلکه خوف در برابر عظمت خداوند متعال می باشد.  

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 15، اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است: «وَاسْتَفْتَحُواْ وَ خَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ/ و [پيامبران از خدا] گشايش خواستند و [سرانجام] هر زورگوى لجوجى نوميد شد».

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان این مطلب که انبیاء الهی در برابر نافرمانی های مردم، دعا می کردند، ابراز داشت:  دلیل اینکه انبیاء الهی و مردم مطابق با جمله «ادعونی استجب لکم» نیاز به دعا دارند، این است که این عمل، برای ما منافعی در پی خواهد داشت؛ چراکه خدای متعال نیازی به آن نداشته و ندارد.

*عناد از مشکلات امروز جامعه اسلامی است

استاد هادوی با اشاره به جمله «خَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ»، خاطرنشان ساخت: مسئله عناد یکی از مشکلات امروز جامعه اسلامی است؛ چراکه برخی به دلیل ظلمی از سوی کسی در حق او، با اسلام، پیامبر(ص)، امامان(ع)، نظام، روحانیت و ... فاصله گرفته و در برابر آنان ایستادگی می کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی مرز مفاهیم را رعایت نکرده و در برابر ظلمی که به آنان می شود، همه چیز را پای اسلام گذاشته و با همه قهر می کنند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 16 و 17 سوره مبارکه ابراهیم، بیان داشت: خداوند در این آیات فرموده است: «مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِن مَّاء صَدِيدٍ*يَتَجَرَّعُهُ وَلاَ يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ/ [آن كس كه] دوزخ پيش روى اوست و به او آبى چركين نوشانده مى‏شود* آن را جرعه جرعه مى‏نوشد و نمى‏تواند آن را فرو برد و مرگ از هر جانبى به سويش مى‏آيد، ولى نمى‏ميرد و عذابى سنگين به دنبال دارد».

*جهنم از آثار و نشانه های رحمت الهی است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که جهنم از آثار و نشانه های رحمت الهی است، اظهار داشت: این رحمت خداست ، انسانی که چنین ویژگی های پلیدانه و نادرستی دارد، چنین مجازاتی شود؛ چراکه مقتضای عقل این است که اگر قرار باشد تمام خوبان و بدان در بهشت جمع شوند و از نعمات برخوردار باشند، ارزش و انگیزه کار خوب از بین خواهد رفت.

استاد هادوی تهرانی ابراز داشت: با ثواب و عقاب در آخرت، ارزش کار خوب در دنیا مشخص شده و جامعه به سمت خوبی به پیش می رود.

*چرا برخی از گنهکاران در دنیا زندگی خوبی دارند؟

رئیس مؤسسه رواق حکمت در پاسخ به این سوال که چرا برخی از گنهکاران در دنیا زندگی خوبی دارند؟ خاطرنشان ساخت: نکته قابل تأمل در این موضوع این است که نباید به ظاهر خوش زندگی گنهکاران توجه داشت؛ چراکه شاید در باطن، لذتی نداشته باشند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ظاهر گناه شیرین است؛ اما باطنی تلخ دارد؛ ولی در طرف مقابل، باطن عبادت شیرین است و شاید در ظاهر تلخی وجود داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: روزه داران در روز عید فطر حال و آرامش خوب خواهند داشت؛ چون به دستورات خدا عمل کردند؛ اما اشخاصی که روزه خواری کرده و عملی نداشتند، در آن روز شیرینی و حلاوتی نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha