جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که در سبک زندگی قرآنی، رفتار مداوم خود را باید معطوف به تربیت فرزندان نماییم گفت: نباید مقوله تربیت را فدای مشغله‌های روزمره زندگی نمود؛ زیرا فرزندان نتیجه تمام تلاش‌های زندگانی پدر و مادر به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسه جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع "سبک زندگی قرآنی" که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با اشاره به این که بازگشت به قرآن بازگشت به مأموریت‌های الهی انسان است و ریشه خوشبختی و بدبختی آدمی در درون او نهفته است، ابراز داشت: انسان باید برای درک عمیق مؤلفه‌های اصول خوشبختی، در آموزه‌های قرآنی تعمق نماید.

وی حدیث نبوی « إنَّ لِسانَ الْمُؤْمِنَ وَراءَ قَلْبِهِ فَإِذا أَرادَ أَن يَتَكَلَّمَ بِشَيْءٍ يُدَبِّرُهُ قَلبُهُ ثُمَّ أمْضاهُ بِلِسانِهِ ...» را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: زبان مؤمن در پس دل او قرار داشته، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‌انديشد و سپس آن را مى‌گويد.

مدیر  مرکز تخصصی تفسیر حوزه، ضمن تأکید بر ویژگی شفابخشی و هدایتی آیات الهی، خاطرنشان کرد: اگر آدمی زبان خود را کنترل نماید، به اکثر آیات قرآن عمل نموده، سیره زندگانی خویش را به سمت زندگی قرآنی سوق خواهد داد.

وی با اشاره به حدیث « مَنْ كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَأُهُ، وَ مَنْ كَثُرَ خَطَأُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ، وَ مَنْ قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ، وَ مَنْ ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النّارَ»(حکمت 349 نهج البلاغه) تصریح کرد: مولی الموحدین امیر المومنین علی(علیه السلام)، در این روایت ضمن اشاره به تأثیر زبان آدمی می‌فرمایند؛ كسى كه زياد سخن مى گويد، زياد هم اشتباه دارد و هر كس كه بسيار اشتباه كرد، شرم وحياء او اندك و آن كه شرم او اندك، پرهيزكارى او نيز اندك خواهد بود و كسى كه پرهيزكارى او اندك است، دلش مرده و آن‌كه دلش مرده باشد، در آتش جهنم سقوط خواهد كرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که تمام آیات الهی را می‌توان در محدوده سه اصل، "کرامت"، "عدالت" و "عقلانیت و حکمت" قرار داد، ابراز داشت: اعتبار‌های جوامع انسانی، هیچ جایگاهی در ارزش‌گذاری آدمی ندارد و خداوند متعال بر اساس واقعیت‌ها، خدامحوری و تقوای آدمی را مهمترین اصل در ارزشمندی انسان قرار داده است.

وی ضمن تأکید بر رجوع مستمر به رساله‌های عملیه و اهتمام به آن، خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) مفسران آیات قرآن و مبیّنان معارف ناب الهی هستند و علما نیز ضمن تلمذ در احادیث و روایات ائمه اطهار(علیهم السلام)، با کسب ملکه استنباط، معارف ناب اسلامی را برای درک عامه مردم، به صورت مسئله‌‌های مجزا تبیین می‌کنند.

این استاد حوزه با بیان این که در قرآن کریم، کلیات احکام ذکر شده است، ابراز داشت: جزئیات احکام الهی به واسطه مبیّنان آیات الهی، یعنی اهل بیت(علیهم السلام) بیان شده است.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، ضمن سفارش به تقویت زبان عربی، برای درک درست مفاهیم قرآنی، اظهار داشت: رجوع به تفاسیر قرآن، از مؤثرترین روش‌ها برای درک صحیح و عمیق آیات الهی است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) پيرامون راز وصول لقمان به مقام حكمت به مواردی چون؛ "مردى قوى براى اجراى فرمان خدا،" "پاكی و پرهيزكاری"، "دارای كنترل زبان و تفكّر طولانی در امور"، "رعایت آداب الهی و اسلامی"، "اصلاح ذات البین"، "نشست و برخواست با عالمان"، "اصلاح نفس به واسطه تفکر و اندیشدن و عبرت آموزی"، "روی گردانی از کارهای بیهوده" و ... اشاره می‌کنند.

سخنران این مراسم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تأکید بر تأمل در آیه« وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»(سوره لقمان، آیه 12) با بیان این که «تکبّر» مانعی بزرگ، برای شکوفایی‌های استعدادهای آدمی است، خاطرنشان کرد: قدردانی یکی از مهمترین عوامل حکمت‌زاست؛ زیرا انسان نیاز دارد تا با شکر الهی، استعدادهای پنهانی وجودش را آشکار نموده، خود را به سمت کمال نزدیک نماید.

وی، آیه « وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: آیه 13 سوره لقمان، جلوه‌ای زیبا از پند دلسوزانه پدر به فرزند را به نمایش می‌گذارد. این آیه نمایی دیگر از سبک زندگی قرآنی را تبیین می‌کند که در آن بر اهتمام جدی والدین نسبت به پندورزی و تربیت فرزندان تأکید می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: بر اساس آیات و روایات اسلامی، استمرار تکلم و موعظه فرزند، یکی از مهمترین وظایف والدین به شمار می‌رود، که باید با احساس و لطافتی خاص همراه باشد.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه با بیان این که در سبک زندگی قرآنی، رفتار مداوم خود را باید معطوف به تربیت فرزندان نماییم، اظهار داشت: نباید مقوله تربیت را فدای مشغله‌های روزمره زندگی نمود؛ زیرا فرزندان نتیجه تمام تلاش‌های زندگانی پدر و مادر به شمار می‌روند.

وی با تأکید بر این که تربیت نسل و انسان‌سازی کاری خدایی است، اذعان داشت: در عرصه تربیت، مادر از جایگاهی ویژه برخوردار است؛ اگر مادران بتوانند از ابزارهای عاطفی خدادادی خویش بهترین استفاده را داشته باشند، تأثیرات عمیقی را در وجود فرزندان ایجاد کرده، آنها را به سمت قدم نهادن در مسیر خوشبختی سوق خواهند داد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه اذعان به وحدانیت باری تعالی و شریک قائل نشدن برای ذات اقدس الهی را از مهمترین اصول تربیت قرآنی عنوان کرد و ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 14 سوره لقمان، ضمن تأکید بر جایگاه تأثیرگذار مادر؛ توصیه‌هایی را مطرح می‌کند، که مادر با اهدای شیره جان خویش، هستی خود را در طبق اخلاص نهاده، در صدد آسمانی نمودن فرزند خود بر می‌آید.

وی با اشاره به آیه « وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ...» (سوره الاسراء، آیه 23)، تصریح کرد: خداوند متعال، در این آیه توحید را هم‌طراز با احسان به پدر و مادر مقرر نموده است. بر اساس این آیه می‌توان گفت؛ کسی که به پدر و مادر خویش ظلم نماید، نمی‌تواند موحد شود و راه رسیدن به توحید از طریق دعای پدر و مادر امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان سخنان خود با بیان این که قرآن کریم در آیه 15 سوره لقمان محدوده تبعیت از پدر و مادر را «اسلام» معین نموده است، خاطرنشان کرد: آیات الهی، ضمن تصریح بر منع تبعیت از پدر و مادر در شرک ورزی به ذات اقدس الهی، همچنان به نیکی به پدر و مادر تأکید می‌نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha