پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسجد طلایی در  پاکستان

حوزه/ چهار مناره با ارتفاع 54 متر در چهار گوشه مسجد قرار دارد که در زمان های گذشته از آن ها به علت ارتفاع بالا به عنوان برج دیده بانی در جنگ استفاده می شد. دیوار های داخلی و سقف مسجد با نقوش برجسته گل و گیاه تزیین شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مسجد طلایی واقع در پاکستان را می توان یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام دانست.

این بنای زیبا که در میان مردم به مسجد سُنهری معروف است در وسط بازار کشمیر در شهر لاهور پاکستان واقع شده است.

این مسجد زیبا در سال 1753 میلادی توسط نواب میر سیدخان که به هنر و ادب علاقه مند بود ساخته شده است. سه گنبد طلایی رنگ بالای بنای مسجد چشم نوازی می کنند که احتمالا وجه تسمیه به مسجد طلایی همین باشد.

چهار مناره با ارتفاع 54 متر در چهار گوشه مسجد قرار دارد که در زمان های گذشته از آن ها به علت ارتفاع بالا به عنوان برج دیده بانی در جنگ استفاده می شد. دیوار های داخلی و سقف مسجد با نقوش برجسته گل و گیاه تزیین شده است.

در زمان حاکم شدن سیک ها (یکی از فرقه های هند) بر ایالت پنجاب، مسجد به معبد آن ها تبدیل و بازار های اطراف آن هم تصرف شد.

با تلاش های مسلمانان مسجد پس گرفته شد ولی بازار اطراف آن همچنان در اختیار سیک ها باقی ماند. البته شرط حاکم وقت این بود که صدای اذان فقط داخل مسجد پخش شود.

پس از مستعمره شدن هند به دست انگلیسی ها، آنها تلاش کردند با بازگرداندن بازار و اجازه دادن پخش صدای اذان در مأذنه ها به مسلمانان نزدیک شوند؛ اگرچه این کار آن ها تاثیری در دشمنی مسلمانان با انگلیس نداشت و مسلمانان تا آخرین جنگ علیه انگلیس و استقلال پاکستان از دشمنی خود دست نکشیدند.

یکی دیگر از جاذبه های این مسجد علاوه بر معماری زیبای آن برگزاری مراسمات صوفیه است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

انتهای پیام 20/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha