پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضا غلامی - مرکز پژوهش های علوم انسانی

حوزه / رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه اقدامات قرآنی در حوزه های علمیه چشمگیر است، گفت: امروز باید مجاهدت های حوزه در بحث قرآن و تفسیر برای همگان بیان شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، درحاشیه بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در غرفه خبرگزاری «حوزه»، با تأکید بر اینکه وزارت ارشاد متولی اصلی برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن در نظام جمهوری اسلامی است و باید فعالیت هایی از این دست با محوریت ارشاد صورت پذیرد، اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امسال نسبت به سال گذشته رشد محسوسی دارد، هم استقبال مردم و هم استقبال دستگاه ها برای شرکت در نمایشگاه خوب است و اینکه در جمهوری اسلامی موفق شدیم چنین نمایشگاهی را به طور سالانه دائر کنیم و هر سال هم بخش قابل توجهی از نمایشگاه نو و تازه باشد بسیار پسندیده است.

وی با بیان اینکه در کمتر کشور اسلامی شاهد برپایی چنین نمایشگاه سالانه ای هستیم، افزود: این نمایشگاه هرسال با استقبال چندصدهزار نفری مردم روبه رو می شود، نمایشگاه قرآن نمایشگاهی با سابقه است و هر سال نسبت به سال های گذشته تغییرات خوبی در محتوا و شکل آن داده می شود؛ ما هر چقدر بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که مردم از این فضا بازدید کنند و بتوانند با مفاهیم و مباحث قرآنی خودشان را درگیر کنند کار بزرگی انجام دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی ، هنر مسئولان را حفظ ارتباط با مردم در طول سال دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم این ارتباط را در طول سال نیز حفظ کنیم پیوند مردم با قرآن پیوند عمیقی خواهد شد و سبک زندگی اسلامی در جامعه ما جاری می شود.

این پژوهشگر دینی، حضور مردم از طیف های مختلف در نمایشگاه را حائز اهمیت دانست و گفت:  طبقات مختلف جامعه در نمایشگاه مباحث قرآن را پی گیری می کنند از همین رو فرصت مغتنمی است که بسیاری از مباحثی که تا کنون فرصت مطرح شدن آنها وجود نداشته را مطرح کنیم و مباحث ناب اسلامی و مترقی اسلامی را به مردم بچشانیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی تصریح کرد: می توانیم اینجا بخشی از رسالت تاریخی که بر عهده ماست را انجام دهیم و روز به روز آشنایی و ارتباط مردم با مباحث اسلامی و در راس آن مباحث قرآنی را بیشتر کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، فضای باغ موزه را مناسب تر از مصلی ارزیابی کرد و گفت: باغ موزه شرایط مطلوب تری دارد و فضای دلنشین تری دارد، فضای سبز خوب و امکاناتی که شهرداری تهران در اختیار نمایشگاه قرارداده امکانات منحصر به فردی است؛ البته طبیعی است که یکی دو سال اول تا کار جابیفتد اشکالاتی هم باشد ولی در کل نفس اینکه بتوانیم برنامه های معارفی و اسلامی را در محیط های این چنینی دائر کنیم حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: ضرورتی ندارد که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم لزوما در مصلای تهران برگزار شود هر چند که مصلا جای بسیار مهمی ست و باید دائم شاهد برگزاری چنین برنامه هایی در آن باشیم اما برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس به نظر من ابتکاری است که جای تشکر و قدردانی از شهرداری تهران وجود دارد که در فرصت بسیار کوتاهی فضا را برای برپای نمایشگاه مهیا کرده است؛ باغ موزه برای مردم مطبوع است و بدون اذیت و ازدحام است.

این استاد حوزه، در پایان درمورد بخش حوزوی نمایشگاه اظهار داشت: امسال بخش حوزوی حضوری قدرتمند در نمایشگاه داشته و حضور فضلا و محققین در بخش حوزوی نمایشگاه کاملا محسوس است و به نظر من در طول سال های اخیر تحول قابل توجه ای در مسایل قرآنی در حوزه صورت گرفته است که کمتر درک شده است و به نظر من باید جدای از نمایشگاه قرآن محیط هایی فراهم شود تا مجاهدت های حوزه علمیه در بحث قرآن و تفسیر بیشتر نمایان شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha