جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ماه مبارک رمضان

حوزه/ چیزهایی که خداوند را راضی می‌کند آن است که اوامرش را انجام بدهیم و از نواهی او پرهیز کنیم این یک تعریف کلی است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، شرح دعای ماه مبارک رمضان را به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد امینی گلستانی منتشر می کند.

اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ‏ وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّين [1]‏

  اى خدا در اين روز به روى من درهاى فضل و كرمت بگشا و بر من بركاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خوشنوديت موفقم بدار  و در وسط بهشت‏هايت مرا مسكن ده اى پذيرنده دعاى مضطر پريشان.

چگونه رضایت الهی را جلب کنیم؟

در این روز می‌گوییم خدایا من را به سوی آن چیزی که تو را راضی می‌کند موفق بفرما و به آن مقام و آن وسایل برسان. چیزهایی که خداوند را راضی می‌کند  آن است که اوامرش را انجام بدهیم و از نواهی او پرهیز کنیم این یک تعریف کلی است.

دفاع از امامت علی (ع) بزرگترین دستاویز رضایت الهی

 اما در مورد امیر المؤمنین باید عرض کنیم تا چه مقدار در مورد این موجبات مرضای خداوند عالم جانفشانی و فداکاری کرد. ما می‌دانیم که دین اسلام به سه سبب پیشرفت کرد، اول اموال خدیجه کبری، ایشان بسیار ثروتمند بودند و در تاریخ آمده که هشتاد هزار نفر شتر تجاری و غیره داشت، و در خزانه او آنقدر طلا بود که در دو طرف آن همدیگر را نمی دیدند، این اموال را در راه پیشبرد اسلام مصرف نمود تا روزی که از دنیا رفت چادر او پنج وصله داشت، همانطور که چادر دخترش موقع از دنیا رفتن هفت وصله داشت، پس مال حضرت خدیجه یکی از علل سه گانه پیشرفت اسلام بود، دوم اخلاق حسنه رسول خدا که خداوند در قرآن چند چیز را مهم و بزرگ شمرده است که یکی همین است که فرمود :« وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏» [2]و مورد سوم جانفشانی و خدمات امیر المؤمنین(ع) است .

حیات و زندگی علی علیه السلام در جهت جلب رضایت الهی گذشت

 امیر المؤمنین که موجبات رضایت خداوند عالم را در مدت عمرش انجام داد هم در دوره جوانیش و حیات رسول خدا(ص)و هم بعد از رحلت رسول خدا (ص)که بیست و پنج سال به خاطر حفظ وحدت اسلام خانه نشین شد و تحمل کرد و بعد آن هم چهار سال و هشت ماه خلافت ظاهریه داشت و با چه مصائبی روبرو شد، سه جنگ مهم بر او تحمیل کردند و در آخر با شهادت از دنیا رفت .

یکی از مسائلی که موجب رضایت خداوند عالم در مورد امیر المؤمنین است این بود که در جنگ خندق، عمرو بن عبدود از خندق عبور کرد و مبارز خواست، کسی جلو نرفت و کسانی که جلوی رسول خدا صف کشیده بودند همه به عقب برگشتند و رسول خدا را جلو فرستادند و گفتند: این فارس یل یل است و با هزار نفر جنگجو برابری می کند ما چگونه می‌توانیم با او مبارزه کنیم و هر چه پیامبر خدا(ص) فرمود، کسی به او پاسخ نداد در نهایت امیر المؤمنین که در سنین جوانی بود جلو آمد و فرمود: یا رسول الله من می‌روم، صحنه نبرد پر از گرد و خاک شد ولی یک وقت دیدند که امیر المؤمنین نشسته است و منتظر است و از طرف دیگر عمرو بن عبدود هم روی زمین افتاده است بعد از لحظاتی ایشان سر عمرو بن عبدود را جدا کردند، رسول اکرم از امیر المؤمنین سؤال کرد چرا در بریدن سر او تأخیر کردی؟ حضرت فرمود: چون او به صورت من آب دهان انداخت و من نمی خواستم عصبانیت من در کاری که انجام می‌دهم دخالت داشته باشد و فقط برای رضای خدا این کار را انجام بدهم، در اینجا رسول اکرم سه فراز در موجبات مرضات خداوند عالم که امیر المؤمنین در آن میدان به جای آورد ایراد کردند، یکی اینکه موقع حرکت امیر المؤمنین به سمت میدان نبرد رسول اکرم فرمود:« «بَرَزَ الايمانُ كُلُّهُ الَي الشِّرْكِ كُلِّهِ؛ تمام ايمان در برابر تمام شرك قرار گرفت‏» [3] فرمایش دیگر بعد از آنی بود که شمشیر را امیر المؤمنین فرود آوردند و عمرو بن عبدود را از بین بردند، رسول خدا فرمود: « «ضَرْبَةُ عَلِي يوْمَ الْخَنْدَقِ افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَينِ؛ ارزش ضربتى كه على در جنگ خندق بر دشمن فرود آورد، از ارزش عبادت جن و انس برتر است.»[4] چون آن یک ضربت اسلام را زنده کرد و اینها عبادات خود را بوسیله آن انجام می‌دهند و سوم اینکه حضرت فرمود:« «لَوْ وُزِنَ الْيوْمُ عَمَلُكَ بِعَمَلِ جَمِيعِ امَّةِ مُحَمَّدٍ، لَرُجِّحَ عَمَلُكَ عَلي عَمَلِهِمْ ...؛ اگر امروز ارزش عمل تو با ارزش عمل همة امت من سنجيده شود، ارزش عمل تو بر ارزش عمل همة امت، برتري مي‏يابد.»[5] این یک نمونه از موجبات مرضات الهی است که امیر المؤمنین در روز خندق انجام داد.

وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ

خدايا من را در وسط بهشت ساكن كن ، شايد وسط بهشت محل سكونت اولياء الهي است كه آن را از خدا درخواست مي كنيم.

يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّين

اي خدايي كه دعاي مضطرين را اجابت مي كني ، دعاهاي امروز را در حق من مستجاب كن ؛ امام باقر عليه السّلام فرمود: «هو و اللّه المضطرّ في كتاب اللّه، و هو قول اللّه أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء»[6] به خدا قسم اوست  - حضرت مهدی - «مضطرّى» كه در كتاب خدا و در گفتار خدا (قرآن كريم) مذكور است! (... آيا كسى است كه به مضطرّ جواب دهد وقتى او را بخواند و بدى را از او دور سازد.[7]

[1] - إقبال‏الأعمال ص : 206

اللهم افتح لي فيه [في هذا اليوم‏] أبواب فضلك و أنزل علي فيه [في هذا اليوم‏] [من‏] بركاتك و وفقني فيه لموجبات مرضاتك و أسكني ببركته بحبوحة جنانك [فيه بحبوحات جناتك‏] يا مجيب دعوة المضطرين [برحمتك يا أرحم الراحمين‏]

[2] -سوره قلم آیه 4

[3] - بحار، ج 20، ص 215.

[4] - مستدرك‏حاكم، ج 3، ص 32؛ احقاق الحق، ج 6، ص 54 و 55.

[5] - بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏20، ص: 216

[6] - نمل: 62.

[7] - بحار الأنوار: 52/ 341 ب 27 ح 91 از تفسير عياشى.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha