چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
فقرا - فقر - نیازمندان - محرومان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، تکریم ایتام و نیازمندان را تعالی بخش فرد و جامعه و نشانه بارز ایمان دانست.

زهرا روح اللهی امیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که یکی از اساسی ترین شاخصه های ایمان به خدا، تلاش در مسیر حل مشکلات مردم و همچنین رسیدگی به حال و روز فقرا و نیازمندان و به ویژه ایتام است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان و هفته اکرام ایتام و اطعام نیازمندان تلنگری خوب است، تا در شلوغی های زندگی روزمره دنیایی، متوجه باشیم ما به عنوان یک انسان، یک مسلمان و یک شیعه ، تکالیفی نیز در قبال محرومان و یتیمان داریم که نمی توانیم از انجام آن ها شانه خالی کنیم.

وی افزود: با نگاهی به آیات نورانی قرآن کریم و نیز انبوه روایات صادره از ناحیه حضرات معصومین(ع) به خوبی متوجه می شویم که تامین زندگی نیازمندان و محرومان جامعه و به خصوص دست کشیدن بر سر یتیم و اکرام عزتمندانه او تا چه میزان از نگاه شرع مقدس ما دارای اهمیت و ضرورت است.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های محبین و پیروان واقعی اهل بیت(ع) آن است که در امر نیکوکاری و یتیم نوازی، از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند، گفت: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: «خداوند دسته ای از مردم را برای برآوردن نیازهای شیعیان برگزیده تا به پاداش این عمل، آن‌ها را وارد بهشت کند». ایشان همچنین تاکید می کنند که:«از شیعیان ما نیست کسی که به امور فقیران و یتیمان، به ویژه همسایگان خود رسیدگی نکند».

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز با بیان این که بیست خصلت در مؤمن است که اگر آنها را نداشته باشد، ایمانش کامل نمی شود، سرپرستی ایتام ودست نوازش کشیدن بر سر آنها را از جمله این صفت ها، برمی شمرند.

روح اللهی امیری ادامه داد: در آیات قرآن نیز بارها به این موضوع اشاره شده که خداوند نیکوکاران را بسیار دوست می دارد، خاصه نیکوکاری که محور فعالیتش تکریم و اطعام یتیم باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برکات و فواید ترویج فرهنگ دستگیری از نیازمندان و ایتام این است که به این وسیله دوستی ها و صمیمیت ها بین افراد جامعه تقویت می شود و روح همکاری و تعاون در میان آن ها بیش از پیش تجلی می کند.

وی افزود: از سویی اکرام ایتام البته به شرطی که محدود به ابعاد مادی قضیه نشود در جبران بسیاری از خلاهای عاطفی در جامعه موثر است؛ به هر حال باید بپذیریم که فرد یتیم به خصوص که کم سن و سال هم باشد بیش از نیازمندی های مالی با خلأهای عاطفی روبروست که اهل بیت(ع) و به ویژه امام علی(ع) در این باره به ما سفارش های فراوانی کرده اند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای اطعام نیازمندان و اکرام ایتام این است که خود باعث از بین رفتن فقر و فلاکت در یک جامعه می شود و همین مساله در تقویت امر دین داری و اخلاق مداری نیز بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: از این رو مشخص می شود که آثار و برکات انفاق و احسان در درجه اول متوجه خود جامعه است، ضمن آن که از این رهگذر یک آرامش روحی و معنوی عجیبی برای فرد نیکوکار فراهم می شود که در کمتر جایی می توان نمونه ای از آن را سراغ گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha