سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عبدالفتاح نواب - دبیرخانه شورای عالی

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، با تاکید بر اهتمام طلاب به نیازهای جامعه گفت: امروز طلاب و پژوهشگران بایدآثار خود را متناسب با نیازهای جامعه به نگارش درآورند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، در حاشیه بازدید از بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ضمن حضور در غرفه خبرگزاری حوزه، با تأکید بر اینکه نگارش کتب امروز جامعه باید بر مبنای نیاز شناسی جامعه صورت پذیرد، اظهار داشت: باید در جامعه تحقیق و نیاز شناسی کنیم و بر مبنای نیاز جامعه به تألیف کتاب بپردازیم، اما امروز دوستان بر مبنای علایق خود به نگارش و تألیف کتاب می پردازند که این موضوع باید اصلاح شود.

وی افزود: گاهی اوقات شاهد چاپ کتبی هستیم که به نظر نمی رسد نیاز روز جامعه باشد و تنها علاقه یا تخصص نگارنده یا مولف به آن موضوع باعث نشر آن کتاب شده است، در صورتی که اگر بر مبنای نیاز جامعه کتاب را منتشر کنند هم فروش بیشتری خواهند داشت و هم مردم آنچه را که نیاز دارند تهیه کرده و نیاز خود را برطرف می کنند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه این موضوع در دنیا مطالعه و تأیید شده است، تصریح کرد: قبل از اینکه قرار باشد کتابی تألیف یا نگارش شود، افرادی در جامعه هدف، به تحقیق در مورد نیاز روز جامعه به روش های گوناگون از جمله انجام مصاحبه، پر کردن فرم، در مدارس و مراکز آموزشی حضور می یابند و نیاز شناسی می کنند تا اثری که تهیه می شود مورد اقبال و استفاده جامعه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلین نواب ادامه داد: به همین ترتیب می بینیم که گاهی یک اثر در طول یکسال حتی به چاپ دهم هم می رسد اما یک اثر دیگر که شاید از نظر نگارش خیلی قوی تر هم باشد، در طول ده سال هم به چاپ دوم نمی رسد، این نشان دهنده این است که در مورد اثر اول نیاز شناسی صورت گرفته اما در مورد اثر دوم این کار انجام نشده است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کتبی هستند که شاید نیاز اصلی و ضروری جامعه نباشند، به طور مثال کتبی که در مورد جبهه و جنگ نگارش می شوند، شاید نیاز ضروری جامعه نباشند، اما در برهه هایی از زمان طرفداران بسیاری پیدا می کنند، این موضوع نشان می دهد که تحقیق در مورد نیاز شناسی جامعه کاری حساس بوده و باید با دقت انجام گیرد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، در مورد بخش حوزوی نمایشگاه، اظهار داشت: نو آوری های خوبی صورت گرفته است اما همانطور که گفتم در برخی از کتب جای خالی نیاز شناسی احساس می شود که امیدوارم در آینده نویسندگان و مولفین به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.

وی در مورد بخش های دیگر نمایشگاه امسال نیز تصریح کرد:این که همه ناشرین بخواهند قرآن را به صورت عادی و بدون نوآوری خاصی چاپ و منتشر کنند، به این معناست که فقط به دنبال سود مالی هستند، اما به نظر من بهتر است که ناشرین به فکر نوآوری هنری و ظاهری در چاپ قرآن کریم باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha