پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضا توکلی بازیگر

حوزه/ نمایش برخی فیلم های دینی در مساجد ضمن رعایت شئونات این مکان های مقدس، موجب روزنق فیلم های دینی از سوی تهیه کنندگان و تولید کنندگان فیلم و سینما می شود.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری«حوزه»  اظهار کرد: این‌که وزیر ارشاد تاکید داشته است که باید موقعیتی فراهم آورد تا در مساجد فیلم‌های سینمایی نیز به نمایش در‌آید اتفاقی پسندیده است، زیرا ما این عمل را دهه 60 در مساجد تجربه کرده بودیم. اتفاقی که باعث شده بود مردم فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران را در مساجد تماشا کنند. این اتفاق جدا از این‌که باعث شد بسیاری از مردم به تماشای فیلم‌های ایرانی بشیند به نوعی سبب رواج فیلم‌های دینی در سینما شده بود.

 وی افزود: برای مثال فیلم‌هایی نظیر «توبه نصوح»، «دو چشم بی سو»، «بلعمی به سوی ساحل» و... کارهایی بودند که در مساجد به نمایش در می‌آمد و مردم از آنها استقبال می‌کردند. در میان این آثار، «توبه نصوح» فیلمی بود که توانسته بود موجی عظیم در سینمای کشورمان به راه اندازد به نحویکه بسیاری بعد از دیدن این فیلم دگرگون می‌شدند و نسبت به گناهان خود توبه می‌کردند، اما متاسفانه دیگر از اینگونه فیلم‌ها در سینما کمتر تولید می‌شود برای همین هم مردم عادی کم کم سینما رفتن را فراموش کرده‌اند.

 بازیگر سریال «مردان انجلس» ادامه داد: وقتی می‌گویم مردم سینما رفتن را فراموش کرده‌اند، منظور تمامی اقشار مردم است نه اینکه تنها عده ای خاص که همیشه به تماشای فیلم های سینمایی می‌روند. در کلامی دیگر ما قشر وسیعی از مخاطبان سینما را کنار گذاشته‌ایم تا تنها اندکی از تماشاگران را به دست آوریم. تفکری که سبب شده هم رونق اقتصادی از سینمای ما رخت بندد، هم این‌که فیلم‌های دینی و انقلابی در سینماها به فراموشی سپرده شود.

توکلی متذکر شد: البته باید توجه داشت همان قشر محدود هم باید فیلم‌های مورد نظر خود را در سینما ببینند، چون سینما برای همه است، اما اصلا بحث ما این نیست که سینما تنها به قشر و تفکری خاص توجه کند، بلکه می‌گوییم اگر سینما بتواند تمام سلیقه‌ها را مد نظر داشته باشد، ناخودآگاه به سمت تولیدات دینی در سینما رو خواهد آورد، چون مردم دینمدار ما، کلیت جامعه را در بر می‌گیرد. برای همین استقبال آنها از سینما باعث می شود که فیلمسازان هم به سمت تولیدات دینی سوق پیدا کنند.

 این بازیگر ادامه داد: برای انتخاب فیلم‌هایی که قرار است در مساجد به نمایش در آید هم باید دقت نظر کافی داشت، چون معنویتی که بر مسجد حاکم است نباید به واسطه فیلم‌های سطحی آسیب ببیند. برای همین پیشنهاد می‌شود این طرح با نمایش فیلمی چون فیلم سینمایی «حضرت محمد(ص)» آغاز گردد. اتفاقی که اگر رخ دهد تحولی در مردم و سینما به وجود خواهند آورد، چون برای اولین بار مردم زندگی کودکی حضرت رسول(ص) را به روی پرده می‌بینند. برای همین نسبت به آن اشتیاق و شور فراوان خواهد ورزید.

 بازیگر سریال «سفر سبز» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ذکر نکته‌ای را هم در این زمینه ضروری می‌دانم. آن نیز مربوط به کیفیت نمایش فیلم‌ها می‌شود، چون در دهه شصت اگر فیلم‌ها با آپارات به نمایش در می‌آمد مردم ناراضی نبودند، چرا که هنوز وسایل ارتباط جمعی آنچنان گسترش نیافته بود تا مردم انتظار نمایش‌های بسیار خوب را داشته باشند، اما امروز وضعیت اینگونه نیست و مردم هم در سینما و هم در منازل خود فیلم‌ها را با بهترین کیفیت و صدا تماشا می‌کنند. برای همین توصیه می‌شود؛ حتما به گوناگونی نمایش فیلم‌ها، توجه ویژه ای شود.

 این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که امیدوار است نمایش فیلم در مساجد تنها به یک اظهار نظر خلاصه نشود، گفت: امید دارم که این طرح پیشنهادی که اخیرا از سوی مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به آن توجه شده تنها به اظهارات کلامی خلاصه نشود، بلکه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در این میان سازمان امور مساجد هم می‌تواند با ارتباطی که با سینما برقرار می‌کند در این مسیر قدم‌های مثبتی بر دارد.

 توکلی در پاسخ به این سوال چرا در سینمای کشورمان تا این حد تولید فیلم‌های دینی کم رونق شده است، گفت: کم شدن فیلم‌های دینی در سینمای کشورمان جوابی مشخص دارد که آن را در توضیحات گذشته‌ام مورد توجه قرار دادم؛ این‌که ما قشر عمده‌ای از مردم را در سینمای کشورمان به فراموشی سپرده ایم برای همین عجیب نیست که این تولیدات در سینمای کشور رونق لازم را نداشته باشد. مطلب دیگر اینکه در فیلم‌های سینمایی که به اسم فیلم‌های دینی بیرون می‌آید، معمولا موضوعات مطرح شده یا تکراری هستند یا اینکه شکل بیان آنها تکراری است. برای همین مخاطب با آن ارتباط لازم برقرار نمی‌کند.

وی در پایان گفت: در انتهای سخنان خودم می‌خواهم به نقش علما و حمایت‌های آنها از این طرح اشاره کنم، زیرا اگر ائمه جماعت مساجد از این طرح حمایت کنند می‌توانند مهمترین فاکتور در موفقیت این طرح باشد، چون کافی است تا آنها به مردم توصیه کنند که از این طرح استقبال نمایند. آنگاه ما شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سینما خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha