جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید ابراهیمی فر

حوزه / کارگردان سینما و تلویزیون گفت :با تربیت نیروهای متعهد و قرار دادن امکانات در اختیار آنها، زمینه رشد سینماگران انقلابی را فراهم کنیم.

 سعید ابراهیمی‌ فر کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه درباره استفاده از کارشناسان مذهبی در سریال‌های مناسبتی سیما اظهار کرد: هر ساله در ایام ماه مبارک سریال‌های مختلفی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما می‌رود که هر یک به نوعی موضوع دینی را مد نظر قرار داده‌اند. در برخی از این تولیدات که کارهایی چون «صاحبدلان» و «اغما» جزئی از آنها هستند نگاه به موضوعات مورد نظر، شکلی خوب و منسجم دارد، اما دربرخی کارها  نیز، متاسفانه نگاه به آموزه‌های دینی در ابتدایی‌ترین شکل ممکن مورد توجه قرار می‌گیرد.

 وی افزود: دلیل نپرداختن خوب به موضوعات دینی دلیلی فنی ندارد، بلکه نکته مهم اینجاست که یا در آن تولیدات از کارشناس مذهبی استفاده نشده یا اینکه کارشناس مذهبی مورد نظر از کیفیت علمی لازم بی‌بهره بوده است، البته این نکته را هم باید متذکر شد که برخی استفاده از کارشناسان را تنها در تیتراژ کافی می‌بینند! منظور این است که در نگارش فیلمنامه از مشاوره و راهنمایی‌های کارشناس مذهبی به خوبی استفاده نمی‌شود، برای همین بسیاری از تولیدات نمایشی دو آسیب جدی دیده‌اند. ابتدا اینکه نگاه به موضوعات مورد نظر شکل  و ساختار کاملا کلیشه‌ای به خود گرفته و موضوع دیگر اینکه به دلیل نبود نگاه دقیق، تحریفات پیش می‌آید که رخ دادن آن برای یک کار تلویزیونی امری خطرناک است.

 این فیلمساز ادامه داد: استفاده درست و به جا از کارشناسان مذهبی در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی در حقیقت چراغ راهی است که می‌تواند بسیاری از نقاط تاریک را برای فیلمساز روشن کند، البته همانطور که گفتم مهمترین قسمتی که انتظار می‌رود این خواسته را محقق کند، بحث فیلمنامه است که حضور در آن باید بسیار جدی باشد،   حضور کارشناس مذهبی در کنار کارگردان در طول زمان فیلمبرداری می تواندکمک  بسیاری برای کارگردان باشد به شرطی که ضرورت آن را درک کرده و به آن معتقد باشیم.

سینما می تواند در خدمت دین باشد

 کارگردان فیلم «نار و نی» تصریح کرد: موضوع دیگری هم در این میان وجود دارد که متوجه مراکز مذهبی به ویژه حوزه‌های علمیه می‌شود.و آن این است که آنها روی خوش به سینما نشان دهند و باور کنند که این ابزار می‌تواند در خدمت دین باشد، البته خوشبختانه این اتفاق در چند سال اخیر روی داده  و می‌بینیم که از طرف حوزه‌های علمیه به سینما نگاهی جدی می‌شود. برای همین باید از این اقدام حمایت کرد تا به هر طریق ممکن ارتباطی نزدیک بین سینما و حوزه‌های علمیه شکل گیرد.

وی با بیان این‌که ارتباط حوزه و سینما می‌تواند قدمی مهم در جهت مبارزه با جنگ نرم باشد، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر این امر تاکید داشته‌اند که جنگ نرم دشمن جدی است و باید با زبان فرهنگ و هنر به آن پاسخ داد. با این توضیح معتقدم که رابطه نزدیک سینما و حوزه های علمیه اقدامی موثر در این زمینه محسوب می‌شود، چون باعث خواهد شدکارهایی تولید شود که در آن ارزش‌های دینی جایگاهی ویژه در هنر هفتم داشته باشد.

 ابراهیمی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در کنار سینما نباید از رسانه پر مخاطبی چون تلویزیون غافل شد، چون معتقدم تا ما تلویزیون خوبی به لحاظ کمی و کیفی نداشته باشیم قادر نخواهیم بود به سینمای با کیفیت دست پیدا کنیم. با توجه به این توضیح و وضعیتی که بر اکثر تولیدات نمایشی سیما حاکم است نمی‌توان انتظار روزهای درخشانی را برای سینما داشت، البته به راحتی نباید درباره عملکرد سیما قضاوت کرد، اما همین اندازه می‌شود گفت ما با روزهای خوب سیما فاصله بسیار داریم.

 وی با بیان این‌که تربیت نیروی متعهد هم راهی موثر برای اعتلای فیلم و هنر دینی است، گفت: وقتی ما نیروی متعهد در سینما و تلویزیون نداشته باشیم دیگر داشتن فیلمنامه یا مشاور خوب بی فایده است. برای همین در ابتدا با تربیت نیروهای متعهد و قرار دادن امکانات در اختیار آنها، زمینه رشد سینماگران انقلابی را فراهم کنیم، همان اتفاقی که در ابتدای انقلاب رخ داد و مراکزی چون حوزه هنری با تربیت فیلمسازانی که هر کدام امروز جزء  بزرگان هستند قدمی موثر در این زمینه برداشت.

 این کارگردان درباره نقش مسائل مالی در رونق سینمای انقلاب چنین توضیح داد: رشد و حمایت از هنر انقلابی تنها در حرف نیست، بلکه باید در کردار نیز وجود داشته باشد. برای همین هر بخش و مرکزی که دغدغه کارهای انقلابی دارد باید به سینما یاری رساند. این کمک‌ها نیز باید از بخش تولید شروع شود و تا اکران ادامه پیدا کند، والا اگر بخواهیم توقع داشته باشیم که سازمان سینمایی به تنهایی ما را به سینمای که مد نظرمان است برساند به نوعی شانه خالی کردن از مسولیت است.

 ابراهیمی فر با اشاره به اینکه سینمای هالیوود به شدت در خدمت سیاستگذاران آن کشور است، گفت: اگر بخواهیم درباره چرایی فراگیر شدن فیلم‌های هالیوودی صحبت کنیم ریشه آن را باید در حمایت‌های همه جانبه سیاستمداران آمریکا جستجو کنیم که باعث شده امروز فیلم های آمریکایی در همه کشورها، گزینه اول نمایش باشد، حتی ما در تلویزیون خود می‌بینیم که فیلم‌های بسیاری از این کشور روی آنتن می‌رود. این سرمایه گذاری که آمریکایی‌ها کرده‌اند تنها در چد سال نتیجه نداده، بلکه در گذر زمان به نتیجه دهی رسیده است. با این توضیح اگر ما خواهان رسیدن به سینمای مورد نظرمان هستیم باید صبر و حوصله داشته باشیم تا با حمایت لازم بتوانیم حداقل حرف اول را در بحث اکران بزنیم.

 وی در پایان تاکید کرد: حضور ما در دیگر کشورها تنها به جشنواره‌ها خلاصه نشود، بلکه ما این رونق و توجه را به صورت جدی روی پرده‌های سینما و اکران‌های مردمی شاهد باشیم، زیرا در این صورت قادر خواهیم بود که نتیجه دلخواه را به دست آوریم. درضمن رسیدن به این خواسته این امکان را برای ما فراهم می‌کند که در بحث اقتصادی نیز به توانایی مطلوبی دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha