چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ آیت الله علوی بروجردی گفت: آیت الله العظمی بروجردی با قلم خود آثار چندانی به جا نگذاشت؛ چراکه دارای وسواس و خلجان فکری بوده و آن را بارها در سر کلاس های خود بیان کرده بودند؛ اما همین نکته خود بیانگر عمق تفکر و اندیشه ایشان در موضوعات گوناگون رجالی، حدیثی، فقهی و اصولی بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد جواد علوی بروجرودی امروز در نشست خبری که به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد مرحوم آیت الله العظمی طباطبایی بروجرودی در قم برگزار شد، به بیان ابعاد شخصیتی، علمی و اخلاقی آن مرجع بزرگ شیعه پرداخت.

*شاگردان آیت الله العظمی بروجردی را بهتر بشناسیم

وی اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی طباطبایی بروجرودی از شخصیت های بزرگ و به نام علمی در دنیای آن روز بود که توانست شاگردان زیادی را در عرصه علمی برای دنیای اسلام تربیت کند تا بتوانند منشاء خیرات زیادی باشند که نمونه آن آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی هستند که در حال حاضر مرجعیت و زعامت حوزه های علمیه، شیعیان و مسلمانان را به عهده دارند.

این استاد حوزه ابراز داشت: آن  فقیه وارسته از شاگردان مرحوم آیت الله آخوند خراسانی، حاجی کلباسی و دیگر شخصیت های معروف حوزه علمیه نجف بود و توانست در مدت زمان 10 سال در نجف اشرف، بهره های علمی بسیاری از آن اساتید برده و خود نیز همانند آنان منشاء خیرات و برکات زیادی برای اسلام و حوزه های علمیه باشد.

این محقق و پژوهشگر خاطر نشان ساخت: آن عالم وارسته، شخصیتی مجاهد، حق طلب، دارای هوش، استعداد،  درک بالای علمی و صاحب مبنا فقهی و اصولی بود که دلیل آن تقریراتی است که از  آن فقیه برجسته در مباحث اصولی، فقهی و رجالی به جای مانده است.

*چرا آثار چندانی از آیت الله العظمی بروجردی بر جای نمانده است؟

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: آیت الله العظمی بروجردی با قلم خود آثار چندانی به جا نگذاشت؛ چراکه دارای وسواس و خلجان فکری بوده و آن را بارها در سر کلاس های خود بیان کرده بودند؛ اما همین نکته خود بیانگر عمق تفکر و اندیشه ایشان در موضوعات گوناگون رجالی، حدیثی، فقهی و اصولی بوده است.

وی بیان داشت: با مراجعه به مکتوبات آن عالم وارسته، مشاهده می کنیم که ایشان بارها نکته ای را نوشته و خط زدند که نشان دهنده خلجان فکری آن بزرگوار بوده و هر لحظه اندیشه و استدلال جدیدی به ذهن مبارک ایشان خطور می کرد.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایشان در بعُد اجتماعی نیز شخصیتی ممتاز، فوق العاده، سخنور و صریح اللهجه بودند که بهترین دلیل آن، زعامت و مرجعیت 15 ساله ایشان بوده است.

*برکات وجودی زعیم حوزه علمیه

این محقق و پژوهشگر با اشاره به برکات وجودی آیت الله العظمی بروجردی، ابراز داشت: رونق و رشد علمی حوزه های علمیه، جمع آوری وجوهات شرعی مردم، تأمین هزینه های جاری مملکت و تقویت ارکان و قوای سیاسی ایران، از جمله برکات وجودی ایشان می باشد.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان ساخت: آن فقیه وارسته در عرصه تبلیغ و گماردن شخصیت های علمی و حوزوی در استان ها و همچنین رفع مشکلات مردم، نقشی اساسی داشته و با دنیای خارج از اسلام نیز ارتباط خوبی داشته اند.

وی ادامه داد: مبلغینی که از سوی این مرجع فقید به شهرستان ها اعزام می شدند، با حمایت های بسیار مردمی مواجه شده که نشان از درایت و مدیریت مناسب ایشان در اداره جامعه شیعی می باشد.

*استناد عالمان مصری به تقریرات آیت الله العظمی بروجردی

این استاد حوزه تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی طباطبایی بروجرودی دارای جهان بینی خاص در اداره جامعه شیعی و جامعه خارج از اسلام بوده و از نهضت و تقریرات علمی قوی بهره می بردند؛ به نحوی که حتی برخی از عالمان مصر به نوشته های ایشان استناد می کردند.

*مجلسی که با فوت آیت الله العظمی بروجردی به فراموشی سپرده شد

این محقق و پژوهشگر با اشاره به تأسیس مجلس تقریب از سوی این عالم وارسته، بیان داشت: برطرف سازی مشکلات جهان اسلام با حضور عالمان بزرگ دینی از اهداف تأسیس این مجلس بوده؛ اما متأسفانه با رحلت ایشان، این مجلس از یادها رفت و تأسیس گروه های سلفی و تکفیری، به دلیل فقدان همان اندیشه هاست.

آیت الله علوی بروجردی در پایان با بیان این مطلب که این عالم فقید، وارد بر مسائل سیاسی بوده اند، اظهار داشت: ایشان دارای روحیه ای علمی و با تفکری خاص بوده و برای پیشرفت منافع اسلام و مردم اهمیت بالایی قائل بودند.

 انتهای پیام:  40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha