جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علم الهدی - مدرسه علمیه قاسم بن الحسن تهران

حوزه/ حوزه ای سر زنده و پایدار خواهد بود که برای درمان دردهای جامعه بشری برنامه و راهکار ارائه دهد، رسیدن به چنین حوزه ای ممکن نیست مگر با تربیت طلابی منطبق بر نظام آموزشی پژوهش محور.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که طراحی یک برنامه نوین جهت اجرای نظام آموزشی پژوهش محور ضروری است، گفت: نیاز به برنامه جامع علمی در حوزه های علمیه احساس می شود و این وظیفه­ی مدیران ارشد حوزه است که برای رفع نیازها و حل مشکلات پیش روی نسل جوان حوزوی، چاره ای بیندیشند تا آنان بتوانند پاسخگوی جامعه باشند.

*اعتقاد شیخ مفیدها به نظام آموزشی پژوهش محور

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) تهران با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزه در راستای پاسخگویی به نیازهای کنونی و پیش رو،  افزود: در حوزه های قدیم افرادی چون شیخ مفید ها و صاحب جواهرها به نظام آموزشی پژوهش محور اعتقاد داشتند و طلبه ها را براساس آن تربیت می کردند.

وی ادامه داد: فقیه بزرگواری همچون شیخ مفید به فکر هزاران سال بعد از خودش هم بود و برای آینده حوزه برنامه ریزی کرده و تالیف آثار گرانسنگی، بسیاری از مشکلات اعتقادی و فکری جامعه کنونی را نیز پاسخ داده اند و این امر کمک بزرگی به طلاب حوزه های علمیه در عصر کنونی است.

*شاخصه حوزه پویا و پاسخگو

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه امکانات و ابزار پیشرفت حوزه علمیه­ی امروز قابل مقایسه با گذشته نیست، ادامه داد: با وجود همه این پیشرفت ها، اگر حوزه ها خود را بازیابی نکنند و به فکر تامین نیازهای وسیع آیندگان نباشند و صرفاً بر اساس شرایط موجود برنامه ریزی کنند، حوزه­ی پویا و فعالی برای آینده کشور و جهان نخواهیم داشت.

*ضرورت آموزش پژوهش محور

وی تصریح کرد: حوزه ای سر زنده، پایدار و بانفوذ خواهد بود که آشنای دردهای امروز جامعه باشد و برای دردهای جامعه بشری نیز برنامه و راهکار ارائه دهد، رسیدن به چنین حوزه ای ممکن نیست مگر با تربیت طلابی منطبق بر نظام آموزشی پژوهش محور.

*تخصصی سازی علوم

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با تاکید بر تربیت هدفمند طلاب، گفت: در جامعه امروزی همه علوم به سمت تخصصی شدن پیش می روند و ما نمی توانیم و نباید اصرار کنیم که طلبه های ما در همه علوم سر رشته داشته باشند، چون زمان عمر ما و نیز امکانات مان نسبت به حجم وسیع تغییرات جهانی، محدود است. بنابراین تربیت طلابی متخصص در رشته های متنوع و مورد خواست جامعه و دین، از الزامات امروز نظام آموزشی و برپایه پژوهش ها و آموزش های تخصصی است.

*طلاب پاسخگوی نیازها باشند

مدیر موسسه آموزش عالی قاسم بن الحسن(ع) تهران ابراز امیدواری کرد: طلاب بتوانند با برنامه ریزی درست از اتلاف وقت جلوگیری کرده و تکلیف خویش را در این مسیر به درستی تعیین کنند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای دینی و فکر جامعه باشند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha