سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله فاضل در دیدار بانوان فرهنگی کویت

حوزه/ همچنین دین اسلام در باب تأثیرگذاری، تفاوتی میان مردم و زن در ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی قائل نشده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از بانوان فرهنگی کشور کویت، به جایگاه زن در اسلام در مقایسه با سایر ادیان و فرهنگ ها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: اسلام نگاهی ویژه به زن داشته و او را از حساس ترین و مؤثرترین موجودات در عالم خلقت می داند.

*تفاوتی میان مرد و زن در تأثیرگذاری نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: همچنین دین اسلام در باب تأثیرگذاری، تفاوتی میان مردم و زن در ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی قائل نشده است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این مطلب که در اسلام بر تأثیرگذاری بیشتر بانوان در برخی از اوقات از سایر آقایان تأکید شده است، ابراز داشت: تاریخ نمونه های بسیاری را نقل کرده که یک نمونه آن، حضرت زهرا(س) است که با تمام قداستی که داشت، همواره پشتوانه و تکیه گاه عظیم و محکمی برای امام علی(ع) بوده و همین پشتوانه سبب شد تا این امام همام بتواند با خیالی آسوده به اداره امور جامعه بپردازد.

*دلاوری های بانوان یمنی در صیانت از آب و خاک کشور ستودنی است

 آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اتفاقات کشور یمن، خاطرنشان ساخت: امروز زنان این کشور، تأثیرگذاری خود را به اثبات رسانده و دوشادوش مردان و حتی گاهی جلوتر از آنان، در میدان رزم حاضر و به دفاع از کیان و انقلاب خود می پردازند.

*چرا اسلام اجازه قضاوت به بانوان نداده است؟

وی تصریح کرد: اسلام حضور زنان را در تمام عرصه ها، محترم و مغتنم شمرده و اگر مشاهده می کنیم که اجازه ای بر تکیه بر مسند قضاوت ندارند، دلیل بر کم توجهی و یا عدم قدرت بانوان نیست؛ بلکه اسلام زن را موجودی با روحی لطیف دانسته و قضاوت هم با روح لطیف سازگاری ندارد؛ از این رو به خاطر حفظ احترام و جایگاه زن، اجازه قضاوت را از او سلب کرده؛ و الا هیچ شخصی منکر توانایی بانوان نیست.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امروزه مشاهده می کنیم که برخی از علمای اهل سنت بر خلاف اسلام و علمای شیعه فتواهایی دارند که با دستورات و آموزه های دین تطابق نداشته و حضور زن در برخی از مکان ها را موجب فساد در جامعه می دانند.

*برخی فتاوای اهل سنت، برگرفته از نگاه غربی است

 عضو جامعه مدرسین گفت: اساسا، نگاه و فتاوای برخی از علمای اهل سنت، برگرفته از نگاه غربی است؛ چراکه در غرب نگاهی تزئینی و کالایی به زن داشته و هیچ نوع ارزش و اعتباری برای او قائل نیستند.

آیت الله فاضل در پایان اظهار داشت: انتظار می رود انسان ها بدون نگاه مغرضانه به مبانی دین و شریعت، به درستی در آموزه های دینی جستجو و تفحص کنند؛ چراکه اگر نگاه منصفانه وجود داشته باشد، مشاهده خواهند کرد که اسلام در تمام ابعاد و شئونات برای زن ارزش قائل شده و فعالیت او را در اجتماع ممنوع نکرده است.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha