جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر اشرافی

حوزه/ نشست علمی بررسی وضعیت شیعیان آسیای مرکزی و قفقاز با حضور محققان و پژوهشگران منطقه ای، بویژه آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه در گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مرتضی اشرافی پیش از ظهر امروز  به عنوان دبیر علمیٰ نشست بررسی وضعیت شیعیان آسیای مرکزی و قفقاز در مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کشور­های آسیای مرکزی را شامل جمهوری های تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دانست و گفت: از منطقه آسیای مرکزی فعلی، گاهی با عنوان خراسان بزرگ نیز یاد شده است.

وی با اشاره به تاریخ حضور اسلام در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، اظهار داشت: حضور اسلام در آسیای مرکزی و قفقاز به قرون اولیه هجری برمی­ گردد و پیش از اسلام نیز مذاهب توحیدی در این منطقه ریشه دوانده بودند.

این کارشناس آسیای مرکزی و روسیه ادامه داد: مذهب مردم این منطقه در طول تاریخ متشکل از ادیان بودایی، زرتشتی، مانوی، مزدکی، یهودی، مسیحی و ... در طول تاریخ، بوده و آسیای مرکزی به محل تماس­های بشری و روابط متقابل فرهنگی و تبادل افکار شناخته شده است.

دکتر اشرافی افزود: کیش های متعددی در این منطقه تبلیغ شده و در طول دوره­هایی نیز گسترش یافته­؛ اما با این حال، پس از ظهور اسلام، این مکتب توحیدی به ­صورت اعتقاد غالب در منطقه درآمده است.

دبیر نشست خاطرنشان ساخت: ظهور دین مبین اسلام در قرن هشتم میلادی، چهره مذهبی آسیای مرکزی را تغییر داد و از آن پس به مذهب اصلی این منطقه تبدیل شد.

سخنران این نشست تصریح کرد: دین اسلام در تاریخ تمدن آسیای مرکزی نقشی مهم داشته و از عناصر هویت ساز آن محسوب می­ شود؛ هر چند در سده­ های اخیر، تحولات سیاسی-اجتماعی منطقه منجر به ظهور شکل ­های متنوعی از هویت طلبی اسلامی شده؛ اما خللی جدی بر ماهیت نظام اعتقادی مسلمانان منطقه وارد نشده است.

عضو گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: آنها در واکنش به شرایط محیطی، تصویری از اسلام خواهی را به نمایش گذاشتند که قابلیت انطباق با شرایط موجود را داشته و بخشی از آن نیز در تقابل با شرایط سخت اتخاذ شده بود؛ از همین رو،  امروزه مسلمانان این منطقه از لایه­ های هویت اسلامی گوناگونی شکل گرفته اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha