جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ دشمنان اسلامی می خواهند تمام مشکلات منطقه را به ایران مرتبط کنند تا افکار مسلمانان از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی منحرف شود و یک جنگ عربی ایرانی بر خلاف منطق اسلام و منافع تاریخی جغرافیایی ما ایجاد کنند، در حالی که ما نمی توانیم با کشوری مبارزه کنیم که ریشه در اعماق تاریخ منطقه دارد تا چه رسد به کشوری مانند ایران که سرسخت ترین مدافع مسائل امت اسلام و مسلمانان منطقه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نماز جمعه این هفته در شهرها و مناطق مختلف لبنان برگزار شد. خطبای جمعه این هفته لبنان در خطبه های خود بر ضرورت پایان دادن به بحران مدیریت لبنان تاکید کردند و از بی توجهی و ناکارآمدی دولت و نهادهای دولتی و بحران رها شدن زباله ها به دشت انتقاد کردند و با توجه به شرایط جدید منطقه خاستار بهبود روابط کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جهان اسلام در برابر صهیونیست ها شدند.

آیت الله قبلان: یهودیان اسرائیل از هرجا آمده اند به همان جا بازگردند

آیت الله عبدالامیر قبلان در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: دولت مسئول سامان دادن به امور جامعه و رسیدگی به مردم است، اما امروز دولت لبنان یک پیکر بدون سر است و از این رو پیکر دولت نیز فعالیتی ندارد و نمی تواند کاری انجام دهد و توانایی برطرف کردن فلج و سستی نهادهای دولتی را ندارد و ما نیز باید برای درمان این مشکل ابتدا به فکر انتخاب رئیس جمهور باشیم تا جانی دوباره به پیکر دولت و مؤسسات دولتی بازگردد و بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

قبلان در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از ارتش و سربازان و فرماندهان و تبریک روز عید ارتش به تمام ارتشیان، خواستار افزایش تلاش های برای آزادی سربازان گروگان از دست تکفیری ها شد و افزود: در عید ارتش تاکید می کنیم که ارتش رکن اصلی نجات لبنان و ضامن امنیت کشور است.

وی افزود: ما مردم لبنان وظیفه داریم کشور خود را بسازیم و با سعه صدر برای حل مشکلات موجود همکاری کنیم به ویژه اینکه لبنان نیازمند حمایت از خود در برابر توفان های منطقه است و ما باید در این شرایط صفوف خود را سامان بدهیم و در جهت خیر و صلاح کشور و مردم گام برداریم و بدانیم که لبنان کشور همه لبنانیان مسلمان و مسیحی است و همه باید برای مبارزه با تروریست های صهیونیست و تکفیری دست به دست هم بدهیم تا کشور ما ثبات و آرامش و امنیت داشته باشد.

آیت الله قبلان گفت: اسرائیل عامل تمام بحران ها و مصیبت های منطقه و مرکز شرارت و انتشار فتنه و توطئه است و از این رو تا زمانی که اسرائیلی ها کشورهای ما را اشغال کرده اند، هیچ ثبات و امنیتی حاصل نمی شود و یهودیان باید از هرجا که آمده اند به همان جا بازگردند تا مردم آواره فلسطینی نیز به سرزمین خود بازگردند و بار دیگر فلسطین کشور برادری و همزیستی میان ادیان و مذاهب باشد.

آیت الله نابلسی: دولت لبنان توجهی به مشکلات مردم ندارد

آیت الله عفیف النابلسی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته در مجتمع حضرت زهرا در صیدا گفت: هیچ کس نمی تواند آینده این کشور را پیش بینی کند؛ چرا که مؤسسات و نهادهای دولتی تعطیل شده اند و کسی توجهی به مسائل و مشکلات مردم ندارد و مردم لبنان این روزها از بحران های مختلفی مانند رها شدن زباله ها و قطع برق و گرمای طاقت فرسا و قطع آب رنج می برند.

ایشان افزود: مسئولان کشور مشغول درگیری و سهم خواهی و تامین منافع خود هستند و با این حال برخی گروه های لبنانی دوست دارند اوضاع لبنان همین گونه ادامه یابد و منتظر تغییرات اقلیمی هستند گویی حال ما پیش از اتفاقات منطقه بهتر از این بوده! اما سؤال ما این است که رها شدن زباله ها و قطع آب و برق مردم چه ربطی به اتفاقات منطقه دارد؟!

نابلسی خاطر نشان کرد: کسانی که در دولت کارمند هستند اگر از انجام مسئولیت خود ناتوان هستند برای آنها عیب است که به بهانه تامین روزی و آبرو به کار خود ادامه دهند و در عین حال من نیز انتظار ندارم که مسئولان دولتی همچون پیامبران یار و غمخوار فقرا باشند، بلکه انتظار من از مردم این است که هوشیار باشند و با طایفی گری مخالفت کنند و زیر بار ظلم و فساد نروند و مطیع بی چون و چرای مسئولان نباشند.

سید جعفر فضل الله: اسرائیل به دنبال فرصتی برای حمله است

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر فضل الله نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: فلسطین این روزها سخت ترین بحران ها را پشت سر می گذارد و دشمن هم از درگیری های منطقه برای افزایش سلطه خود بر فلسطین بهره می برد و آماده سلطه جویی بیشتر بر منطقه می شود و این روزها دست به رزمایش های نظامی گسترده زده و منتظر فرصتی است تا آتش جنگ جدیدی را بیفروزد.

وی افزود: امت اسلام همواره باید به فکر تقویت قدرت و وحدت داخلی خود باشند و برای رسیدن به این هدف باید افراد مخلص و کارآمد با ارائه طرح و برنامه مردم را به یاد تاریخ متنوع گذشته خود بیندازند تا اختلاف های موجود موجب درگیری مردم نشود و جنبش های اسلامی در این زمینه وظیفه سنگین تری بر عهده دارند و پس از این باید همه مسلمانان متوجه دشمن حقیقی خود باشند و برای این کار نیز باید اختلافات را کنار بگذارند و به هم نزدیک و متحد شوند و استقلال خود را حفظ کنند و ما نیز در این زمینه باید استقلال و امنیت ملی و اسلامی خود را حفظ کنیم و برای توسعه و پیشرفت کشور خود تلاش کنیم.

فضل الله گفت: اما در زمینه ارتباط کشورهای عربی با ایران انتظار ما این است که این روابط به بهترین شکل ممکن باشد، اما دشمنان اسلامی می خواهند تمام مشکلات منطقه را به ایران مرتبط کنند تا افکار مسلمانان از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی منحرف شود و یک جنگ عربی ایرانی بر خلاف منطقه اسلام و منافع تاریخی جغرافیایی ما ایجاد کنند در حالی که ما نمی توانیم با کشوری مبارزه کنیم که بخشی از منطقه است و ریشه در اعماق تاریخ منطقه دارد تا چه رسد به کشوری مانند ایران که سرسخت ترین مدافع مسائل امت اسلام و مسلمانان منطقه است.

وی افزود: به نظر ما امروز زمینه برای همکاری میان کشورهای عربی و ایران فراهم شده تا در سیاست های گذشته خود بازنگری کنند و از تحولات بین المللی برای نزدیک شدن به هم استفاده کنند.

احمد قبلان: ارتش، ملت و مقاومت ضامن ثبات لبنان هستند

حجت الاسلام والمسلمین احمد قبلان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: هنگامی که دولت فعال و کارآمد نباشد، مشکلات به صحنه می آید و آنچه امروز شاهد آن هستیم، سریال ترسناکی است از سهل انگاری و ناکارآمدی نهادهای دولتی تا جایی که کشور در اثر افکار متعفن و سیاست های هیجانی مسئولان به لبه پرتگاه رسیده؛ چرا که سیاست های آنها هیچ گاه به سود مردم و کشور نبوده و متاسفانه امروز اکثر مسئولان به دنبال ویرانی و غارت کشور و نا امید کردن مردم هستند.

وی افزود: ما به تمام مسئولان و مقامات و سیاسیون اعلام می کنیم که شما به طرز فجیعی شکست خورده اید، شما کشور را ویران کردید، مردم را متفرق ساختید، کینه ها را تقویت کردید و راه با بر هر مفسدی باز کردید!

قبلان ادامه داد: آیا این شب طولانی صبحی درپی ندارد تا بار دیگر با هم و دست در دست هم به لبنان بیندیشیم و رئیس جمهور کشور را به دور از تاثیرات گروه ها انتخاب کنیم و به این هرج و مرج پایان دهیم؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha