چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ "تعطیلات در حوزه معنا ندارد"، این عبارت را بارها بزرگان و مسئولان حوزه بر زبان جاری ساخته اند، گواه این مطلب نیز فعالیت های تبلیغی و پژوهشی حوزویان در ایام تعطیلات به ویژه فرصت تابستان است.

خبرگزاری «حوزه»/ "تعطیلات در حوزه معنا ندارد"، این عبارت را بارها بزرگان و مسئولان حوزه بر زبان جاری ساخته اند، گواه این مطلب نیز فعالیت های تبلیغی و پژوهشی حوزویان در ایام تعطیلات به ویژه فرصت تابستان است، البته در این بین مدارس علمیه نیز به فراخور حال طلاب، در ایام تابستان اردوهای علمی - فرهنگی را برای طلاب برگزار می کنند تا آنان، علاوه بر مرور دروس، سال تحصیلی را با آمادگی بیشتری آغاز کنند.

مدرسه آیت الله العظمی خویی(ره) مشهد الرضا(ع)، از دهم تیرماه امسال، میزبان کاروانی از طلاب جوان قم است که 45 روز را  مهمان علی بن موسی الرضا(ع) هستند و با شرکت در اردوی "انس با کتاب و سنت" هم از فیوضات معنوی بارگاه منور رضوی بهره مند شده و هم آماده درس و بحث در سال جدید تحصیلی می شوند.

حجت الاسلام ابراهیم زاده، مسئول برگزاری اردوی طلاب مدرسه علمیه حقانی قم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، به تشریح برنامه های این اردو پرداخته که حاصل آن در پی می آید.

*سابقه برگزاری این اردو به چه زمانی برمی گردد؟

تقریبا ده سالی است که تابستان ها اردویی به نام «انس با کتاب و سنت» را برگزار می کنیم. سال های گذشته در این اردو تنها کتاب و سنت تدریس می شد، اما در سال های اخیر برنامه ها در سه محور آموزشی، تربیتی انس با کتاب و سنت و اجرا می شود.

*چند طلبه و استاد در این اردو شرکت کرده اند؟

کاروان ما حدود 160 نفر می باشد که شامل 130 نفر طلبه پایه اول تا دهم و مابقی از اساتید و کادر اجرایی اردو هستند. شرکت در این اردو برای پایه اول الزامی بوده و برای سایر طلاب اختیاری است.

*اساتید از قم دعوت شده اند یا مشهد؟

سال های گذشته اساتید از قم ما را همراهی می کردند، اما امسال متاسفانه به مشکل اسکان برای اساتید برخورد کردیم و نتوانستیم در خدمت همه اساتید باشیم، لذا چهار استاد از قم و چهار استاد از مشهد هستند.

*اساتید چه دروسی دعوت شده اند؟

اساتید ما دو گروه هستند. گروهی برای تدریس و گروهی دیگر برای مباحثه. هر روز یک ساعتِ مشخص مباحثه داریم و از اساتید در این مباحثات استفاده می کنیم. برخی از اساتید نیز به تدریس مباحث برنامه ریزی شده مشغول می باشند.

*چه برنامه هایی در این چهل و پنج روز برای طلاب طراحی شده است؟

روزانه برای هر گروه حدود چهار تا شش ساعت کار تعریف شده است. دو تا سه ساعت درس اصلی دارند، یک ساعت انس با کتاب و سنت و دو ساعت هم مباحثه. برنامه های ورزشی هم هست که شامل استخر و فوتسال می باشد. دیدار با خانواده های شهدا و رفتن به گلزار شهدا هم از دیگر برنامه هاست. سعی می کنیم اردوهای تفریحی یک روزه هم به خارج از مشهد داشته باشیم. خدا را شکر در ماه مبارک یک نوبت هم افطار در حرم مطهر مهمان حضرت ثامن الحجج(ع) بودیم.

*با مشکل خاصی در برگزاری اردو مواجه شدید؟

تنها مشکل، مسئله اسکان اساتید است که اگر برطرف شود، دست ما باز می شود و می توانیم بدون دغدغه اساتیدی که طلاب درخواست دارند را دعوت کنیم. امسال چندین مرتبه اردوی ما تا پای تعطیلی پیش رفت، اما الحمدلله با خودگذشتگی اساتید که حاضر شدند این مدت طولانی را دور از خانواده در اینجا بمانند، توانستیم اردو را اجرا کنیم.

*ابراز رضایت طلبه جوان

با یکی از طلاب جوان حاضر در این کاروان هم که کلاسش تمام شده بود، چند کلامی به گفتگو نشستیم.«موسوی» طلبه جوان دامغانی از اردو رضایت کامل را دارد و از این که ماه خدا را در مشهد مقدس سپری کرده، بسیار خشنود است.

*نظرت درباره اردو تابستانی مشهد چیست؟

اردوهای تابستانی اردوهای بسیار مفیدی است. دوجنبه دارد. یکی بحث معنوی و دیگری بحث علمی که هردو بعد خیلی مهم است. طلبه علاوه بر درس به معنویت هم نیاز اساسی دارد، الحمدلله در جوار علی بن موسی الرضا ما خیلی بهره مند می شویم.

*تعطیلات تابستان به درس و بحث طلبه ها لطمه ای وارد نمی کند؟

تعطیلات آفت تحصیلات طلبگی است. طلبه تا بخواهد بعد از تعطیلات دوباره به شرایط تحصیلی خودش برگردد، زمان می برد و این مسئله موجب زیان است. خصوصیت این اردوی تابستانه این است که موتور علمی طلبه را روشن نگه می دارد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha