پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) شبکه های اجتماعی را فرصتی برای حضور طلاب در مسیر نشر آموزه های دینی معرفی کرد و گفت: باید بدانیم که حضور طلاب ضعیف از نظر علمی، فقهی و اخلاقی در این عرصه، نه تنها اثرگذار نیست، بلکه ممکن است موجب انحراف افراد نیز شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن غفاری فرد در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به شبکه های اجتماعی و استفاده اقشار گوناگون جامعه از این تکنولوژی، اظهار داشت: نظریه پردازان در عرصه تکنولوژی، معتقدند تکنولوژی های معرفی شده از سوی کشورهای غربی، شبیه به ابزاری است که کشش ذاتی آن به سمت انحراف بیشتر است؛ هرچند ازاستفاده های مثبت نیز خیلی دور نیست.

وی تکنولوژی را محصول باور انسان ها عنوان کرد و گفت: می توان تکنولوژی را به گونه ای طراحی کرد که در حالت فائده، مضر نیز باشد و برعکس؛ متأسفانه برخی تمامی تکنولوژی های وارداتی را مفید و برخی نیز تمامی آنها را مضر می دانند که هر دو اعتقاد اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه انسان می تواند از تکنولوژی استفاده مثبت و منفی داشته باشد، ابراز داشت: باید برنامه ریزی تکنولوژی ها شناخت داشته باشیم و فوائد و مضرات آن را به افراد معرفی نماییم تا به صورت هدایت شده و سازمان یافته توسط افرادی که اطلاع و توانایی کافی دارند، مردم را با تکنولوژی های جدید و آسیب ها و فرصت های آن آشنا سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فرد با اشاره به استفاده از رسانه ملی در راستای ارزش های دینی بعد از انقلاب اسلامی، خاطرنشان ساخت: از دیگر تکنولوژی هایی که می توان استفاده مثبتی از آن داشت، شبکه های اجتماعی است که می توانیم با برنامه ریزی درست به صورت استفاده محدود بر اساس مخاطبان و کاربران برای نشر معارف دینی استفاده ببریم.

وی ورود اشخاص بدون توانایی های علمی، دینی و تقیدات مذهبی را خطرناک دانست و گفت: ورود اشخاصی که توانایی های لازم در این عرصه را ندارند، کاری اشتباه است و حوزه باید برای آن برنامه داشته باشد تا این عرصه ها رها نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: حوزه باید طلابی با اخلاق و توانا از نظر علمی، کلامی، فلسفی و فقهی برای حضور در شبکه های مجازی و اجتماعی تربیت کند؛ چراکه این عرصه نیز مانند سایر عرصه هایی که حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ورود پیدا کرده، باید با کارشناسی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فرد ورود طلاب توانا و مهذب در این عرصه را تأثیر گذار دانست و گفت: اگر ورود طلاب بدون این توانایی ها باشد، این حضور با نگاهی خوشبینانه بی اثر خواهد شد و چه بسا این گروه از افراد را به انحراف بکشاند؛ البته ممکن است این حضور به صورت اتفاقی تأثیر مثبت داشته باشد؛ اما شخصی می تواند نتایج شایسته ای در این عرصه به دست آورد که با توانایی کافی علمی و دینی ورود پیدا کند.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha