جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر در عرصه تلقیح مصنوعی در میان بزرگان حوزه مخالفان محکمی داریم، در عرصه سلول درمانی مخالفت‎ها کم است و اگر قرار باشد که این بحث در عرصه تولید اعضای بدن باشد که هیچ مخالفتی با آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، ظهر امروز در دیدار با مدیران جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی در زمینه سلول درمانی گفت: بحث سلول درمانی از مباحث بسیار مهم و کارساز در دنیای معاصر است و اگر روزی تصور میشد که تنها جنبه پزشکی دارد، امروز در حوزه اقتصادی نیز از مزیتهای شاخص به حساب میآید.

وی اظهار داشت: باید این مباحث از منظر علمی، حقوقی، اخلاقی، دینی و فقهی بررسی کرد و حتی مسئولین باید در حوزه دفاعی و امنیتی نیز آن را رصد نمایند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: خوشبختانه حوزه از این مباحث عقب نیافتاده است؛ بلکه در این زمینه در حال حرکت رو به جلو هستیم؛ چراکه تقریبا بیش از ده سال پیش نشستی در قم در زمینه شبیه سازی برگزار شد که مسیحیت همچون اهل سنت به شدت با این مسئله برخورد کردند؛ اما از امتیازات فقه شیعه این است که بزرگان و فقهای ما دستورات بسیار مترقی در این زمینه بیان کرده و فرموده اند اگر در کلیت این بحث مسائل منفی، غیر انسانی و غیر شرعی نباشد، مشکلی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: حوزه باید به موازات رشد و پیشرفت علم پیش رود و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز این آمادگی را دارد که در این رابطه، رابطهای علمی و فقهی میان جهاد دانشگاهی و این مرکز مامور شده و دستاوردها را مورد نقد و نظر فقهی قراردهند؛ البته در کلیت، دست جهادگران در زمینه علمی بسته نیست و اگر در عرصه تلقیح مصنوعی در میان بزرگان حوزه مخالفان محکمی داریم، در عرصه سلول درمانی مخالفتها کم است و اگر قرار باشد که این بحث در عرصه تولید اعضای بدن باشد که هیچ مخالفتی با آن وجود ندارد.

آیت الله فاضل با بیان این مطلب که در عرصه سلول‏های بنیادی کار وسیعی در حوزه فقهی می توان انجام داد، تصریح کرد: خدا را شاکریم که کشور ما در عرصه سلولهای بنیادی در مراتب بسیار بالا قرار گرفته است که از همه تلاش گران و فعالان جهاد دانشگاهی باید تقدیر کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان اظهار داشت: عرصه سلولهای بنیادی تحول عجیبی در دنیا ایجاد کرده است که فوق علم هستهای است و بسیار خرسندیم که جهادگران ایرانی توانستند ما را در این زمینه به خودکفایی برسانند؛ نکته خاص این است که انگیزه جهادگران ما نسبت به متخصصان خارجی این است که شما هیچگاه به دنبال مسائل مادی نیستید و تنها نیت شما خدمت به خلق و جلب رضایت خداست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha