سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمد حسین لطیفی

حوزه/ استقبال از این کار نشان می‌دهد مردم به موضوعات دینی علاقمند هستند و علاقمندی در شرایطی بیشتر می‌شود که کار مورد نظر از کیفیت خوبی بهره برده باشد.

«تنهایی لیلا» که این روزها از شبکه سه سیما پخش می‌شود. مخاطبان بسیاری را جذب خود کرده است. دلایل این مسئله نیز جذابیت قصه، انتخاب بازیگران مناسب، لوکیشن جذاب و مضمون دینی کار سریال «محمدحسین لطیفی» را با استقبال مخاطبان مواجه نموده است.

آنچه در ذیل خواهد آمد گزارشی از پشت صحنه این سریال دینی – خانوادگی است.

*روستای بوجان سرسبز و با معنویت

 برای رسیدن به لوکیشن سریال «تنهایی لیلا» می‌بایست به روستایی به نام «بوجان» که در حوالی لواسان است، رفت. این روستا که هنوز با ظواهر شهری آمیخته نشده از زیبایی طبیعی بهره برده است. در ورودی روستا گنبد «امامزاده عبدالله» چون  نگینی خودنمایی می کند. اهالی روستا بسیار به آن علاقه و تعصب دارند. برای همین در زیبایی و پاکیزگی آن بسیار می‌کوشند.

وقتی وارد امامزاده شدم زیارتی و عرض ادب به ساحت مقدس این امامزاده، به محل تصویربرداری «تنهایی لیلا» رفتم فاصله زیاد نیست 40 قدم بیشتر نباشد.

در این سکانس قرار بود صحنه‌ای گرفته شود که در آن علی صالحی و مینا ساداتی (بازیگر نقش لیلا) حضور داشتند.  این سکانس با چند برداشت گرفته شد، چون دیالوگ‌های آن کم بود. نکته جالب در این بخش، حضور برزو ارجمند در کنار کارگردان بود که با دقت کار گروه را تماشا می‌کرد.

با پایان یافتن این سکانس، علی صالحی که در این مجموعه نقش وکیل شایان (سام قریبیان) را ایفا می‌کند، کارش خاتمه یافت و در حالا ترک محل فیلمبرداری بود. فرصتی شد تا با وی گفت‌و‌گویی کوتاه داشته باشیم.

وی درباره تجربه همکاری با محمد حسین لطیفی گفت: لطیفی از دوستان بسیار نزدیک من است، سالهاست با وی دوستی نزدیکی دارم، اما تا به امروز فرصت نشده در کاری از وی، حضور داشته باشم. برای همین بسیار خوشحالم که در این کار توانستم نقش آفرینی کنم.

*کارهای دلی موفق می شوند

 وی افزود: سریال «تنهایی لیلا» یک کار ملودرام و خانوادگی است با این تفاوت که محور آن دین و قرآن است. در این میان شکل و ساختاری که برای این مضمون در سریال لحاظ شده با استانداردهای تولیدات تلویزیونی همخوانی دارد، حتی می‌توان گفت؛ یکی از مجموعه‌های موفقی است که پیام دین را به بهترین نحو به بیننده منتقل می کند. دلیل این امر به اعتقادات فیلمساز بر می‌گردد، چون می‌دانم لطیفی به این گونه موضوعات دلبستگی قلبی دارد.

 این بازیگر در پایان بیان کرد: استقبال از این کار نشان می‌دهد مردم به موضوعات دینی علاقمند هستند و علاقمندی در شرایطی بیشتر می‌شود که کار مورد نظر از کیفیت خوبی بهره برده باشد، در این قبیل کارها باید به شعور و آگاهی بیننده احترام گذاشته شود، چون برخی مواقع می‌بینیم در کارهای مشابه، مضامین دینی به سطحی‌ترین شکل ممکن در کار جا داده شده است.

*دو ساعت وقت برای پنج دقیقه ضبط

 پس از این گفت‌وگو، گروه برای گرفتن سکانس اصلی این روز آماده  شد. در این صحنه قرار بود دیالوگوهایی بلند بین برزو ارجمند و مینا ساداتی رد و بدل شود.

 این گفت‌وگو نیز، جلوی منزل لیلا انجام می‌شد. گرفتن این سکانس که حدودا پنج دقیقه بود نزدیک 2 ساعت زمان برد، چون برخی مواقع به دلیل صداهایی که از اطراف شنیده می‌شد فیلمبرداری متوقف می‌گردید، در این صحنه نیاز بود از سه دوربین استفاده شود. برای همین زمان کار طولانی شد.

 بعد از گرفتن این سکانس سخت، ساعت نزدیک 3 بعد از ظهر، گروه برای ادای فریضه نماز و صرف ناهار محل فیلمبرداری را ترک کرد.

*کوتاه با محمد حسین لطیفی کارگردان

فرصتی پیش آمد تا با محمدحسین لطیفی گفت‌وگویی داشته باشیم. وی درباره «تنهایی لیلا» چنین گفت: این سریال از ابتدای امر برای پخش در ماه رمضان جلوی دوربین رفت، اما در ادامه نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داد که این تاریخ تغییر کرد، درصورتیکه این مجموعه همخوانی بیشتری را برای پخش در ایام ماه مبارک دارا بود، هرچند در همین زمان نیز فکر کنم کار توانسته مخاطبان لازم را جذب کند.

 وی در پاسخ به این سوال که دلیل پر مخاطب شدن این کار چیست گفت: شاید این گفته در ظاهر درست نباشد، اما به هر حال آن را بیان می‌کنم من به این گونه موضوعات دلبسته و علاقمند هستم. برای همین آنچه می‌سازم با تمام وجود و قلبم انجام می‌دهم. این اتفاق در سریال «صاحبدلان» نیز روی داد. این توضیح را دادم تا بگویم هر کاری که از قلب و احساس کارگردان برآید بر دل تماشاگران نیز می‌نشیند والا کار رنگ و ظاهر شعار و سفارش را به خود می‌گیرد.

این شرط در کارهای دینی بسیار جدی‌تر است، البته این را هم بگویم فیلمنامه بسیار خوب «حامد عنقا» نویسنده مجموعه از دیگر امتیازات کار است که در موفقیت کار نقش قابل توجهی داشته است.

*سیما به دنبال کارهای کم هزینه می گردد

 این کارگردان در پاسخ به این سئوال که چرا زمانی حدود 10 ساله طی شد تا وی بعد از «صاحبدلان» کاری دیگر با محوریت موضوعات دینی بسازد؟ گفت: من همان زمان که صاحبدلان را ساختم طرحی قرآنی در دست داشتم که به شدت جذاب و زیبا بود. در این کار زندگی «کربلایی کاظم ساروقی» روایت می‌شد. این فرد که سواد خواندن و نوشتن نداشت در یک شب حافظ قرآن شد، اما متاسفانه هیچگاه نتوانستم آن را جلوی دوربین برم، زیرا مدیران سیما معمولا در پی ساخت کارهای کم خرج و ارزان هستند. برای همین امکان ساخت کارهای خوب دینی برای فیلمسازی که می‌خواهد کاری فاخر انجام دهند، مهیا نیست.

 لطیفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: برخی‌ها به من یا عوامل ایراد می‌گیرند و می گویند این داستان نمی‌تواند نمود واقعی در جامعه امروز داشته باشد، درصورتیکه این گفته به هیچ وجه درست نیست، چون حداقل خودم چند نفر را می‌شناسم که چنین وضعیتی را داشته‌اند. در ضمن این کار برگرفته از زندگی میرداماد است که به شکل امروزی روایت می‌شود.

*جذب فیلم نامه شدم

 وی در پایان بیان کرد: درباره سریال «تنهایی لیلا» باید بگویم فیلمنامه مرا به سمت خود جذب کرد، برای همین تصمیم به ساخت آن گرفتم، اما باز هم در این مجموعه با محدودیت‌هایی رو به رو بودیم. برای همین می‌بینیم که تعداد لوکیشن‌های ما در این کار کم است. به هر حال خیلی خوشحالم که داستان توانسته مردم را راضی کند.

 بعد از انجام این گفت و گو به گروه فرصتی یک ساعته داده شد، تا استراحت کند، البته در ادامه قرار بود، تنها یک سکانس دیگر گرفته شود دیگر فرصتی برای ما باقی نمانده بود و ما نیز بعد از خداحافظی صحنه را ترک کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha