پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید علی مکی

حوزه/ سید مکی گفت: من یقین دارم اگر امام صدر در میان ما بود، بسیاری از این اختلاف ها وجود نداشت و برای نجات ما از این طایفی گری و تعصب ها کاری می کرد و کشور را به ساحل امنیت می رساند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید علی مکی عضو مجلس اعلای شیعی لبنان در گفتگو با پایگاه النشره درباره امام موسی صدر گفت: برپایی جشنواره بزرگداشت امام موسی صدر توسط جنبش امل در نبطیه موجب تجدید یاد امام کشور و مقاومت است تا فراموش نکنیم سرزمین لبنان عرصه عمل این امام بزرگ بود که در صحرای عربی ناپدید شد و برپایی این جشنواره ها نشان می دهد امام صدر همچنان در قلب ها زنده است و مردم مناطق مختلف لبنان به یاد او هستند.

وی افزود: دو سال پیش به سبب نابسامانی اوضاع امنیتی و اقدامات کودکانه برخی افراد که معنای همزیستی را نمی فهمیدند و در راس آنها احمد الاسیر قرار داشت، این جشنواره به تاخیر افتاد و این افراد حرمت جنوب لبنان را نگاه نداشتند در حالی که این جنوب بود که از تمام لبنان و صیدا دفاع کرد، اما احمد الاسیرِ تروریست، راه را بر مجاهدان و رزمندگان لبنان بست و رئیس پارلمان و مجلس اعلای شیعی لبنان تصمیم گرفت جشنواره را به تاخیر بیندازد.

آخرین پیگیری ها درباره سرنوشت امام صدر

سید مکی درباره ماجرای امام موسی صدر گفت: مجلس اعلای شیعی و جنبش امل و تعدادی از دوستداران امام صدر تلاش زیادی برای اطلاع از سرنوشت ایشان انجام دادند و تماس های زیادی با لیبی و برخی درگر از کشورها برقرار شده و اطلاعاتی که در این رابطه به دست آمد مبهم بود و تا کنون مطلب شفافی درباره ایشان به دست نرسیده، با این حال مسئولان باید این مساله را با جدیت از طریق مسئولان جدید لیبی پیگیری کنند.

امام موسی صدر پدیده ای بی نظیر بود

وی افزود: امام موسی صدر فقط امام لبنان نبود بلکه امام عرب ها و مسلمانان بود و تلاش زیادی در راه اتحاد عرب ها و مسلمانان انجام داد و مساله فلسطین را مطرح کرد و نسل جدیدی را برآمده از جنبش امل و انقلاب اسلامی ایران تربیت کرد و همین نسل بود که رژیم صهیونیستی را از لبنان بیرون کرد.

سید مکی با اشاره به موضع گیری های محکم امام صدر خاطر نشان کرد: امام موسی صدر در واقع یک پدیده بی نظیر بود که از دل شریعت برخاست تا رسم همزیستی را به ما بیاموزد و به صراحت اعلام می کرد که آماده مرگ در راه محرومان و مظلومان است و از لبنان دفاع کرد و قیام مسلحانه او برای دفاع از یک بخش لبنان نبود، بلکه برای دفاع تمام لبنان بود و هنگامی که در آن زمان فتنه طایفی ایجاد شد، امام صدر در مسجد معتکف شد و خطاب به مردم گفت: همزیستی شما بهترین سلاح مقابله با اسرائیل است، به برادری و همزیستی خود بازگردید.

تنوع طایفی آری، سیاست طایفی نه

وی افزود: امام صدر در واقع به تنوع طایفی لبنان آگاه بود و این تنوع را یک نعمت می دانست، اما بر این باور بود که نگاه طایفی در سیاست و اداره کشور موجب خرابی لبنان می شود و می گفت: لبنان نجات نمی یابد مگر با کنارگذاشتن طایفی گری و تعصبات مذهبی.

عضو مجلس اعلای شیعی گفت: طایفی گری سیاستی بود که برخی از آن برای حاکمیت خود بر مردم از آن سوء استفاده کردند چون آنها جایی در قلوب مردم نداشتند، اما امام صدر همان طور که به مسجد می رفت به کلیساها هم می رفت.

سید مکی گفت: من یقین دارم اگر امام صدر در میان ما بود بسیاری از این اختلاف ها وجود نداشت و برای نجات ما از این طایفی گری و تعصب ها کاری می کرد و کشور را به ساحل امنیت می رساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha