چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 356849
۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
حجت الاسلام تابش ، امام جمعه بندر امام خمینی (ره)

حوزه/ امام‌جمعه بندر امام خمینی(ره)، برضرورت پیروی سیاسیون از سیره سیاسی امام رضا(ع) و برپایی و استمرار کنگره‌های امام شناسی در کشور تأکید کرد.

حجت الاسلام محمد تابش، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به مشی سیاسی امام رضا(ع) و ضرورت پیروی سیاسیون ازسیره آن حضرت، اظهار داشت:‌ امام رضا(ع) در شرایط بحرانی و حساس زندگی می‌کردند؛ از یک طرف حکومت بنی عباس با پادشاهی مأمون کاملاً مستقر شده بود و از طرف دیگر مأمون با دستگاه تبلیغاتی‌ خود وانمود می‌کرد که از شیعیان و علی بن موسی‌الرضا(ع) حمایت می‌کند و این موضوع شرایط پیچیده را در آن عصر حاکم کرده بود.

وی ادامه داد: به دلیل ماهیت دیکتاتوری مأمون، سادات علوی در گوشه و کنار جغرافیای اسلام در حال مبارزه با بنی عباس بودند، ازاین‌رو مأمون  با پیشنهاد ولیعهدی  به امام رضا(ع)  تلاش کرد تا برای خود مشروعیت کسب کند و قیام‌ها را به‌نوعی خاموش کند.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره)، عکس العمل امام رضا(ع) در برابر مأمون را بسیار هوشمندانه خواند و گفت: مأمون می‌خواست با مطرح کردن امام(ع) به‌عنوان یکی از طرف‌های قدرت، ایشان را از مدار معنویت خارج کرده و تسلط خود را بر شیعیان بیشتر کند، اما حضرت ثامن‌الائمه(َع) با مدیریت هوشیارانه خود، ضمن این که رسماً ولایت عهدی را قبول نکردند و به همه فهماندند این موضوع به ایشان تحمیل شده است، در مدت کمی که در دربار بودند، چهره علمی، معنوی و قداست خود را ثابت کردند و همین مسئله باعث شد تلاش مأمون نتیجه عکس دهد و بیشتر احساس خطر کند.

حجت الاسلام تابش، با اشاره به گستردگی مباحث کلامی در عصر امام رضا(ع) و مرجعیت فکری امام رضا(ع) برای تمامی گروه‌های اسلامی، ابراز داشت: حضرت رضا(ع) که به دلیل تلاش‌های حکومت مورد هجوم تفکرات مختلف قرارگرفته بودند، دیری نپایید که به مرجع فکری تمام گروه‌های مسلمان تبدیل شدند و با میراث فکری که  باقی گذاشتند بیشترین تأثیر را بر فرهنگ مذهبی ایران داشتند.

وی در پایان بر لزوم شناخت بیشتر امام رضا(ع) تأکید و خاطرنشان کرد: باید برای شناخت بیشتر حضرت رضا(ع) کنگره‌های امام شناسی، در ایران اسلامی، به‌صورت مستمر برپا شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha