پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 356857
۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
استادی

حوزه / اگر خدای نکرده اسلام همه چیزش از دست برود، فقهش بماند، راه خود را ادامه می‌دهد، اما اگر همه چیزش باشد ولی فقه آن متزلزل شود، به تباهی خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله استادی  در اجلاسیه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه کشور، با تبریک  دهه کرامت، با اشاره به جایگاه  و اهمیت زیارت  امام رضا(ع)، اظهارداشت: زائرین حضرت دو دسته اند، اول زوار خالصی که هیچ نیتی جز زیارت ندارند. افراد عامه که از مسیرهای دور می‌آیند، هزینه می‌کنند و فقط برای زیارت می آیند، هیچ نگران غذا و مکان خود نیستند و فقط و فقط برای زیارت حضرت می آیند؛ بنابراین باید از امام رضا(علیه السلام) بخواهیم که ما را جزو زوار خالص‌شان قرار دهند.

این استاد حوزه، در ادامه سخنان خود از پست های دولتی به فرصتی برای خدمت یاد کرد و با اشاره به بخشی از سخنان رهبر کبیر انقلاب، افزود: امام خمینی(ره) می گفتند چه می شود بعضی‌ها ابتدا که می آیند واقعا برای خدمت می آیند، اما مدتی که می‌گذرد، زیر و رو شده، حب جاه پیدا می‌کنند، حاضر است برای اینکه مقام خود را از دست ندهد، هرکاری کند این سرّش در این است که بعد از مقام، زندگی خود را تغییر می دهند و هرچه جلوتر می رود زندگی وی بهتر می شود؛ لذا وقتی می خواهد آن را از دست دهد به وحشت می افتد، امام خمینی(ره) می گفتند افرادی که به مسئولیت می رسند زندگی خود را تغییر ندهند تا وقتی خواستند از آن پست جدا شوند، سخت شان نباشد، تعبیر امام(ره) این بود که طرف حزب اللهی می آید و طاغوتی می شود و این خیلی تعبیر سنگینی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان حوزه بیان داشت:  افرادی  که می خواهند طلبه ها را تربیت کنند نباید از خودشان غافل شوند، ما دائم می‌گوئیم باید چنین و چنان شود، ولی غافل می شویم که خودمان نیز به حرف های مان عمل کنیم، چرا که این غفلت ، مصیبت وحشتناکی است.

به گفته وی،  غفلت ها انسان را از خدا دور می کند و هیچ کسی مصونیت ندارد. شیطان سراغ همه می آید و از عبا و عمامه ما نمی ترسد،  لذا باید همیشه مراقب باشیم.

آیت الله استادی با تاکید بر صداقت در ارائه گزارش های کاری خاطرنشان کرد: سعی کنید گزارش های کاری خلاف واقع نباشد و به آمار دل خوش نکنید، چرا که اگر گزارش ها به سمت کمیّت برود، هیچ کاری درست نمی شود. این که سالی هزار کتاب چاپ می شود مهم نیست، باید ببینیم چقدر به درد می خورد و باید در صدد رفع نقاط ضعف برآییم.

این استاد حوزه، با تاکید مجدد بر ساده زیستی بیان کرد: اگر خدای نکرده اسلام همه چیزش از دست برود و فقط فقهش بماند، راه خود را ادامه می دهد، اما اگر همه چیزش باشد، ولی فقه آن متزلزل شود، به تباهی خواهد کشید. اگر زرق و برق ها رواج پیدا کند در نسل های بعد اثر گذاشته و خدای ناکرده در حوزه ها نیز اثر می گذارد.

وی با تاکید بر پرهیز حوزه‌ها و روحانیت از تشریفات، بیان داشت: تشریفات وقتی زیاد شود، محتوا به کنار می رود، وقتی ساختمان ها و ماشین ها زیاد شد، اساس کار از دست می رود و این آسیب زا است.

آیت الله استادی در پایان خطاب به مدیران استانی خاطرنشان کرد: نباید مدارس خود را با قم مقایسه کنید، چراکه این گونه قیاس و رور آوردن به  تشریفات، آفت طلبگی است و باید از آن پرهیز نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha