پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 357037
۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
آیت الله محمد حسن مرعشی شوشتری

حوزه/ آیت الله مرعشی شوشتری با امام خمینی(ره) در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همگام بود و با عمل به تکلیف اجتماعی خویش، با حکم امام(ره) به عضویت شورای عالی قضائی منصوب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری سال 1316 هجری شمسی در شهرستان شوشتر متولد شد.وی شاخه های علوم اسلامی را در سطوح مختلف از محضر عالمانی چون محمد حسن آل طیب ، سید محمد تقی حکیم ، علامه شیخ محمد تقی شوشتری و سید محمد جزایری فرا گرفت.

آیت الله مرعشی شوشتری با امام خمینی(ره) در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همگام بود و با عمل به تکلیف اجتماعی خویش، با حکم امام(ره) به عضویت شورای عالی قضائی منصوب شد.

*سوابق علمی

ایشان دروس حوزوی را نزد پدر بزرگوار خویش مرحوم حضرت آیت الله سید سلطان محمد مرعشی شوشتری (ره) از بزرگان علمای شوشتر شروع کردند و سپس به منظور تکمیل مقدمات در محضر درس آیت الله سید محمد تقی حکیم شوشتری قدس سره حاضر گردید. مرحله دروس سطح و خارج حوزه را نزد آیت الله سید محمد موسوی جزایری (ره)، آیت الله محمد حسن آل طیب، آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری صاحب کتاب معروف «قاموس الرجال» و همچنین آیت الله سید محمد هادی میلانی آموخت.

ایشان برای تکمیل تحقیقات و مطالعات در حوزه های مختلف (نجف و قم) حاضر شده و درس علماء و فقیهان بزرگ همچون امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) را درک نمود و سپس به منظور مطالعه و پژوهش در زمینه های مختلف علوم اسلامی به شوشتر بازگشت.

*نبوغ و استعداد

نبوغ و استعداد فوق العاده، همت و تلاش کم نظیر و درک محضرعالمان بزرگ، از او فقیهی عالم ساخته بود. تواضع، مناعت طبع، بی توجهی به مناصب دنیوی، روشن بینی اجتماعی ، اجتهاد عمیق ، آفرینش دهها اثر علمی و پژوهشی و تربیت دهها اندیشمند از جمله ویژگیهایی است که موجب شده است تا از او به عنوان الگوی علمی و اخلاقی یاد نمایند. او با دانش گسترده و عمیق در زمینه فقه و حقوق و اصول فقه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نظریات و دیدگاه های خود را در مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه های تهران ارائه می نمود.

دیدگاه های او در زمینه فقه جزایی از مهمترین منابع فقهی برای فقیهان و حقوقدانان به شمار می آید.

آیت الله مرعشی در انتخابات مجلس خبرگان چهارم نیز با آرای مردم تهران به عضویت مجلس خبرگان درآمد.

*تواضع و فروتنی

آیت الله مرعشی با وجود این که عضو شورای عالی قضایی و معاون قضایی قوه قضائیه بودند، اما هر بار که وارد حوزه می شدند با کآیت الله محمد حسن مرعشی شوشتریمال فروتنی و تواضع با طلاب برخور می کرد. رابطه ایشان با دانشجویان همانند رابطه پدر و فرزند بود و رفتارش در کلاس، درس اخلاق عملی بود.

آیت الله مرعشی تعلیم و تربیت را کار اساسی و جدی تلقی می کرد. در واقع ایشان مصداق بارز این سخن امام جعفر صادق(ع) بود که هر کس برای خدا آموزش بدهد و برای خدا یاد بگیرد و به علم خود عمل کند در آسمانها بزرگ شمرده می شود.

ایشان اهتمام ویژه ای به تحصیلات بانوان داشتند. در مجامع علمی مختلف سعی داشتند شاگردان خانم نیز شرکت داشته باشند و مدارج علمی را تا بالاترین مقطع طی کنند. همچنین خود ریاست حوزه علمیه مشکاة که مخصوص بانوان بود را برعهده داشت.

آیت الله مرعشی هیچ گاه خود را در قید زمان نمی دید، ایشان همیشه بعد از اذان صبح و اقامه نماز در مدرسه عالی شهید مطهری حضور داشتند و کلاس خود را تشکیل می داد. موضوع مهم برای او ایجاد جنبه های نوآوری برای دانشجویان بود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کرد.

*تشکیل دانشکده حقوق قضایی در خوزستان

آیت الله مرعشی در امور خیر نیز شرکت داشت  وی بسیار دست به خیر بودند ازجمله آن راه اندازی دانشکده علوم قضایی در خوزستان بود. از آنجا که آب و هوای این شهر بسیار گرم بود قضاتی که به خوزستان می رفتند ماندگار نبودند از همین رو به فکر ایجاد دانشکده علوم قضایی در خوزستان افتادند تا دانشجویان و بومیان همان شهر عهده دار مقام حقوق و قضاوت شود.

*تالیفات

از این عالم بزرگوار فقید ده ها کتاب و مقاله منتشر شده است؛ عناوین برخی از آثار ایشان به شرح زیر است.

  1.  شرح کتاب الفیه بن مالک به زبان عربی در زمینه ادبیات عرب
  2. شرح بر تلخیص مختصر المعانی به زبان عربی در زمینه ادبیات عرب
  3. شرح بدایه الحکمه به زبان عربی در زمینه فلسفه
  4. شرح نهایه الحکمه به زبان عربی در زمینه فلسفه
  5.  شرحی بر تهذیب المنطق تفتازانی به زبان فارسی در زمینه منطق
  6. حاشیه بر رسائل شیخ مرتضی انصاری به زبان عربی در زمینه اصول فقه
  7. حاشیه بر کفایه الاصول آخوند خراسانی به زبان عربی در زمینه اصول فقه
  8. شرح بر تحفه القوامیه که فقه منظوم است
  9. شرح بر تحفه الحکیم شیخ محمد حسین کمپانی در حکمت متعالیه
  10. تعلیقه بر تمهید القواعد ابن ترکه
  11. حاشیه التلخیص فی الاصول
  12. شرحی بر حلقه سوم اصول فقه شهید صدر
  13. نگارش یک دوره درس خارج اصول
  14. شرح بر تعلیقات ابن سینا در فلسفه
  15. شرحی بر قانون مجازات اسلامی
  16. شرحی بر ارشاد الاذهان علامه حلی ( سبیل الرشاد الی شرح الارشاد )
  17. ترجمه کتاب فلسفتنا شهید صدر
  18. دیدگاه های نو در حقوق کیفری اسلام در دو مجلد به زبان فارسی

از آثار یاد شده برخی از آنها مانند " دیدگاههای نو در حقوق کیفری اسلام " در دو مجلد، " شرح ارشاد " در یک مجلد، " شرحی بر قانون مجازات اسلامی " در یک مجلد و " ترجمه فلسفتنا " در یک مجلد چاپ شده است. همچنین از این عالم بزرگوار دهها مقاله در مجلات علمی و پژوهشی کشور چاپ شده است.

*وفات

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ در سن 71 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و رهبر معظم انقلاب در پیامی از خدمات ارزشمند او تجلیل کرد.

*پیام تسلیت مقام معظم رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم پرهیزگار مرحوم آیت الله آقای حاج سید محمد حسن مرعشی را به عموم اهالی مومن شوشتر و ارادتمندان و شاگردان ایشان در حوزهی علمیه ی تهران و بخصوص به خانواده و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می کنم. این عالم محقق سالها به تدریس و تعلیم و پژوهش در زمینه ی فقه و حقوق اسلامی اشتغال داشته ، خدمات ارزشمندی به قوه ی قضائیه و محیط علمی در تهران ارائه کردند.

خداوند متعال رحمت و مغفرت خود را شامل حال این خدمتگزار دین و دانش بفرماید.

سیدعلی خامنه ای

۳۰/مرداد/۱۳۸۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مشفق IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    باسلام لطفا در نوشتن نام کامل علما دقت مضاعف فرمایید مثلا محمدحسن آل طیب یعنی چه؟ایشان "آیت الله العظمی حاج سیدمحمدحسن آل طیب" می باشند در شرحی که نوشته اید تمام اشخاص مذکور دربالا در نامشان سید یا حتی شیخ دیده می شود الًا این فقیه مظلوم که غالبا" نامشان را باتحقیر می نویسند. ان شاء الله اصلاح شود.باتشکر
  • محمدصالحی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    از زحمات و الطاف و آگاهی بخشی همه سم تشکر میکنم ناجور شوید عندالله