جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روحانی شهید محمدعلی روحانی فرد

حوزه/ وی اشتیاق زیادی به نویسندگی و ترجمه داشت؛ لذا شروع به نوشتن مقالات دینی، اجتماعی و سیاسی کرد که نوشته های وی در مجلات ندای اسلام، ندای حق، پیام اسلام و نور دانش به چاپ می رسید.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» زندگی نامه شهیدی دیگر از شهدای عرصۀ علم و عمل را منتشر می کند.

روحانی شهید محمدعلی روحانی فرد در سال 1325 در روستای «ایلوار» از توابع شهرستان کردکوی در خانواده ای کشاورز متولد شد.

پس از تحصیلات ابتدایی در سال 1338 وارد حوزة علمیة گرگان شده و مقدمات را نزد استادانی چون: حاج سید سجاد علوی ، سید حسن نبوی و سید حمید میبدی فرا گرفت. وی در سال 1340 جهت ادامة تحصیل راهی حوزة علمیه قم شد.

شهید روحانی فرد در کنار تحصیل به مبارزه با رژیم ستم شاهی پرداخت و همگام با امام و دیگر روحانیون با انجمن های ایالتی و ولایتی مخالفت کرد. در سال 1342 عازم حوزة علمیة مشهد شد و از محضر استادانی چون: ادیب نیشابوری و حجت هاشمی و آیت الله واعظ طبسی کسب فیض نمود.

وی در گرگان با شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد و مقام معظم رهبری که جهت تبلیغ آمده بودند آشنا شد و در پای منبر آنها به خواندن اعلامیه ها و شعار می پرداخت که سرانجام توسط ساواک دستگیر شد.

وی در شب تولد حضرت جواد الائمه (ع) سال 1343 در مشهد مقدس با حضور مقام معظم رهبری به دست مبارک آقای هاشمی نژاد ملبّس به لباس روحانیت شد و فردای آن روز توسط ساواک دستگیرشد.

شهید پس از آزادی از زندان در اعتراض به تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، اقدام به برپایی تظاهرات نمود که توسط شهربانی مشهد دستگیر و مجدداً راهی زندان شد.

همچنین وی در نوروز سال 1344 به پخش کارت تبریک ـ که مزین به عکس امام بود ـ اقدام کرد و در حین انجام این کار از سوی رژیم دستگیر و به مدت 3 ماه زندانی گردید.

در سال 1346 نیز به طوری جدی تر به مبارزه پرداخت و با پخش اعلامیه و عکس امام مردم را بیدار می کرد.

وی در ایام محرم در حالی که چمدانی از اعلامیه و عکس امام راحل را حمل می کرد از سوی ساواک و ارتش که روستای «ایلوار» را محاصره کرده بودند دستگیر شده و ماه ها تحت شکنجه دژخیمان قرار گرفت. پس از چندی پروندة او به دادگاه تجدید نظر ارسال شد که طبق رأی دادگاه، مدت یکسال به زندان محکوم شد.

در سال 1347 پس از آزادی به قم مهاجرت نموده و از درس حضرات آیات: مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی، صالحی مازندرانی، ستوده، مشکینی، صالحی نجف آبادی، دوزدوزانی و فاضل هرندی بهره مند شد.

شهید روحانی فرد، اشتیاق زیادی به نویسندگی و ترجمه داشت؛ لذا از سال 1342 شروع به نوشتن مقالات دینی، اجتماعی و سیاسی کرد که نوشته های وی در مجلات ندای اسلام، ندای حق، پیام اسلام و نور دانش به چاپ می رسید.

همچنین چند جلد کتاب به قلم وی به نام های «اسلام در ایالات متحدة آمریکا و کانادا» و «مسائل روز» منتشر شد. وی علاوه بر علوم حوزوی، دیپلم ادبی را به صورت متفرقه در قم أخذ نمود.

او به عنوان یکی از محّرکین اصلی طلّاب، تحت تعقیب ساواک قرار گرفت که به این علت، سه ماه مخفی بود. آنگاه در شهر گرگان توسط ساواک دستگیر شده و مدت 4 ماه زندانی شد.

شهید روحانی فرد در جریان حکومت نظامی در شهر قم در خیابان ارم مورد سوء قصد قرار گرفت که به طور معجزه آسایی از مرگ نجات یافت.

وی مدّتی در کنار شهید قدوسی و حجت الاسلام صفایی در کارهای قوة قضائیه فعالیّت می کرد.

شهید از طرف جامعه مدرسین حوزة علمیة قم، برای کنترل وضع دینی و سیاسی پادگان ها مأموریت یافت که برای نیل به این هدف، اقدامات ارزشمندی انجام داد.

همچنین دفتر حزب جمهوری اسلامی را از طرف شهید بهشتی، شهید باهنر و مقام معظم رهبری در «کردکوی و گرگان» راه اندازی کرد.

شهید روحانی فرد در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشتة الهیات قبول شد؛ وی مدت دو سال در دانشگاه مشغول تحصیل بود.

وی مدّتی با حکم آیت الله مهدوی کنی به عنوان فرماندار «کردکوی» منصوب شد و توانست چندین اداره و ارگان انقلابی را در سطح شهرستان کردکوی، بندرگز و بندر ترکمن تأسیس کند.

همچنین در اسفند سال 1359 به سرپرستی بنیاد شهید انقلاب اسلامی کردکوی و بندر ترکمن منصوب شد و سرپرستی کمیتة انقلاب امام خمینی (ره) را نیز بر عهده گرفت.

وی در سال 58 نامزد اولین دورة مجلس شد و با رأی مردم نفر سوم شد. شهید مجدداً در انتخابات مجلس دوم شرکت کرده و با رأی 21000 نفر دوم شد.

شهید روحانی فرد در سال 1362 به عنوان معاون ادارة نهم سیاسی در وزارت امور خارجه انتخاب شد و چندین بار به آفریقا سفر کرد.

وی در اول اسفند سال 64 به همراه گروهی از نمایندگان، مسئولین کشوری از جمله شهید محلاتی که برای بازدید از مناطق جنگی با هواپیما به طرف اهواز می رفت، مورد حمله جنگنده های عراقی قرار گرفت و به همراه یاران خود به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha