شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پرچم کشورهای همسایه

حوزه/ در شرایط جدید منطقه، حاکمان عربی که دیگر حمایت آمریکا را از دست داده اند و با خطر بیداری اسلامی روبرو شده اند، باید به دنبال چاره و پناهی برای خود باشند و به نظر می رسد اکنون در روسیه به دنبال پناهگاهی برای خود می گردند، غافل از اینکه آنها برای نجات دادن خود چاره ای جز پذیرفتن جایگاه تاثیرگذار محور مقاومت ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پایگاه العهد لبنان در یادداشتی به تبیین اوضاع و شرایط جدید منطقه با توجه به پیروزی های جدید محور مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران پرداخت که ترجمه متن این یادداشت بدین شرح است:

پناه بردن عرب های آمریکایی به دامن روسیه

کوتاه ترین راه به مسکو راهی است که از دمشق و تهران می گذرد؛ چراکه که این دو کشور در این روزها مقصد سفر قدرت های بزرگ جهان شده اند و کشورهای عرب آمریکایی که امروز به ایتام آمریکا تبدیل شده اند هرچقدر که بیشتر این واقعیت را بفهمند برای آنها بهتر خواهد بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با ترویج شیعه هراسی در جهان عرب و اظهار دشمنی شدید با ایران و حزب الله از سوی برخی کشورهای عربی کار عجیبی نیست و به لیست سایر اقدامات و موضع گیری های فاحش و اشتباه آنها افزوده شده و آنها در این راه حتی به هم پیمانی با رژیم غاصب اسرائیل روی آورده اند که البته برای این کشورها نتایج معکوسی در پی داشته است.

بیداری وجدان

واقعیت این است که طیف وسیعی از حامیان سیاست های عرب های آمریکایی دیگر دلیلی برای ادامه دادن به رویه خود ندارند و نوعی بیداری وجدان پیدا کرده اند که باعث می شود تا نسبت به وقایع بزرگ منطقه اعتراف کنند. این واقعیت های بزرگ عبارتند از اینکه:

رژیم غاصب صهیونیستی مورد حمایت غرب که مرتکب اقسام مختلف ظلم و ستم در حق مردم فلسطین می شود توانسته به جهان عرب و اسلام ضربه بزند و اکثر نظام های حاکم منطقه و در راس آنها عربستان در جبهه اسرائیل قرار گرفته و با حزب الله و ایران وارد جنگ شده اند، این در حالی است که ایران و حزب الله به دنبال کاهش میزان نفوذ اسرائیل اشغالگر هستند.

- پیروزی های دور از انتظار حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی تا حدود زیادی نتیجه حمایت ایران و بیداری حاصل از انقلاب اسلامی ایران و ایجاد آگاهی انقلابی در حزب الله و مقاومت می باشد.

- پیشرفت بی نظیر ایران از زمان انقلاب در تمام زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی نشان دهنده تفاوت آشکار میان ایران و عقب رفت اسفبار اوضاع در بیشتر کشورهای جهان عرب و اسلام می باشد.

تحلیلگران بر این باورند که اعتراف به این واقعیت ها همزمان با اقدامات تروریست های تکفیری داعش و گروه های دیگر وابسته به اندیشه وهابی عربستان و قطر باعث شده چشم بسیاری از مسلمانان به ماهیت واقعی اسلام گشوده شود و همین مساله تاثیرات مثبت زیادی در نگرش مردم نسبت به ایران، حزب الله و تشیع داشته است.

محور مقاومت

در این اوضاع چه حاکمان عربستان و امثال آنها این واقعیت ها را درک کنند و چه نکنند، در هر صورت باید پذیرفت که:

- با توجه به درهم شکستن چهره ترسناک رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه، فروپاشی این رژیم آغاز شده است.

- آمریکا در حال کوچ به سوی آسیا است و می داند از طریق جنگ مستقیم و همچنین جنگ های نیابتی تروریست ها و عربستان و ائتلاف عربی نیز راهی برای تسلط بر منطقه ندارد. آمریکا در عین حال تلاش می کند برای تاثیرگذاری بر حال و آینده منطقه به قدرت های بزرگ منطقه نزدیک شود.

تنها گزینه

در چنین شرایطی حاکمان عربی که دیگر حمایت آمریکا را از دست داده اند و با خطر بیداری اسلامی روبرو شده اند باید به دنبال چاره و پناهی برای خود باشند و به نظر می رسد این حاکمان اکنون در روسیه به دنبال پناهگاهی برای خود می گردند. البته آنها در گذشته هم تلاش کردند روسیه را قانع کنند تا دست از بشار اسد و نظام سوریه بردارد که این تلاش آنها نیز نشان دهنده درک اشتباه و غلط آنها از شرایط بود؛ چراکه چنین اتفاقی مبتنی بر ایجاد یک عرصه رابطه و همکاری گسترده با ایران به عنوان همسایه و شریک تاریخی و فرهنگی و دینی آنها بود به ویژه با توجه به اینکه ایران نیز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، آماده همکاری با عرب ها می باشد.

اگر حاکمان عربی گمان می کنند می توانند بدون توجه به ایران و سوریه با روسیه رابطه محکمی برقرار کنند سخت در اشتباهند؛ چرا که روشن است موسکو پیش از هر چیز آنها را وادار خواهد کرد با پیوستن به ائتلاف منطقه ای علیه تروریسم و پیوستن به ایران و سوریه و حزب الله، رابطه منطقه ای خود را تقویت کنند و بدین وسیله از ائتلاف با آمریکا و تروریست ها انصراف دهند.

ترجمه: سید احمد احمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha