جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر آیت الله العظمی نوری به آذربایجان

حوزه / حضرت آیت الله نوری همدانی که به جمهوری آذربایجان سفر کرده، در نخستین روز از سفر خود در اماکن زیارتی و معنوی این شهر همچون زیارتگاه حکیمه خاتون، بارگاه شهدا و مسجد حیدر حاضر شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به نقل از سفارت ایران در باکو، حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی در نخستین روز حضور خود در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان عصر دوشنبه 9 شهریور زیارتگاه "حکیمه خاتون" دخت گرامی حضرت امام موسی کاظم (ع) را زیارت و با نثار فاتحه به روح مطهر آن بانوی بزرگوار ادای احترام کردند.

ایشان با اقامه نماز تحیت در این بارگاه نورانی برای عزت اسلام و مسلین دعا کرده و رفع گرفتاری های جهان اسلام را خواستار شدند.

حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی در پایان این برنامه یک جلد کلام الله مجید نفیس، به تولیت این امامزاده اهدا نمودند.

وضعیت مساجد و زیارتگاه های آذربایجان در دوران کمونیستها

 شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت احداث بنای جدید زیارتگاه حکیمه خاتون ارائه و اعلام کرد: کمونیست ها در زمان استیلای خود تمامی مساجد و زیارتگاه های جمهوری آذربایجان از جمله این مرقد مطهر را با خاک یکسان کرده بودند که بعد از استقلال آذربایجان از شوروی این بنای جدید توسط مرحوم حیدر علی یف رئیس جمهور وقت آذربایجان احداث و در اختیار عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گرفت.

وی یادآور شد: حضرت حکیمه خاتون هنگامی که حکومت ستمگر عباسی عرصه را برای امام زادگان و منسوبین به آن ها تنگ کرده بود تصمیم به هجرت گرفت و از طریق بندر انزلی و با کشتی به باکو هجرت کرد. پس از رحلت ایشان، شاهان صفوی متولیانی برای حرم منصوب و احکامی برای آنها صادر نمودند. در نهم سپتامبر 1934 به دستور استالین، حرم با دینامیت منفجر شد. حکومت کمونیسم برای این که اثری از حرم مطهر باقی نماند، جاده ای آسفالته را بر روی حرم ساخت و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب گردید. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال 1994 ، رئیس جمهور وقت حیدر علی یف دستور بازسازی حرم بی بی هیبت را صادر کرد.

ادای احترام به شهدای باکو و بازدید از مسجد حیدرسفر آیت الله العظمی نوری به آذربایجان

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین عصر دوشنبه با حضور در مرقد شهدای باکو به مقام شهیدان این کشور مسلمان ادای احترام کرده و با نثار فاتحه ای یاد و خاطره شهدای این کشور اسلامی را گرامی داشتند.

ایشان و هیأت همراه همچنین از مسجد جدید التأسیس حیدر نیز در باکو دیدن کردند.

ایشان پس از اقامه نماز تحیت در باب اهمیت ساخت مسجد در اسلام مباحثی ایراد فرمودند و از بانیان احداث این مسجد با شکوه تشکر کردند.

حاج صابر حسنلی متولی مسجد حیدر در این بازدید گزارشی از ویژگی های این مسجد بزرگ و مراحل ساخت آن ارائه کرد. مسجد حیدر بزرگ ترین مسجد منطقه قفقاز بوده که با معماری اسلامی و در فضایی به وسعت 20 هکتار و در مدت دو سال احداث شده که ظرفیت پذیرش بیش از پنج هزار نمارگزار را دارد.

امروز؛ دیدار آیت الله العظمی نوری همدانی با علما و روحانیون

حضرت آیت الله نوری همدانی به عنوان اولین مرجع تقلید جهان تشیع که از جمهوری آذربایجان دیدن می کنند، امروز 10 شهریور در دومین روز سفر خود به جمهوری آذربایجان با علما و روحانیون این کشور در مسجد تازه پیر باکو دیدار می کنند.

 بازدید از شهرهای تاریخی شاماخی و گنجه از برنامه های آتی معظم له در این سفر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha