چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله یزدی

حوزه / رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: حتی اگر توافق هسته ای به نتیجه نهایی هم برسد، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و رفتار ما با آمریکا تغییر نخواهد کرد و به آمریکا هم می گویم ما اجازه نخواهیم داد کشور مجدداً محل جولان شما شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمد یزدی، صبح امروز در افتتاحیه هجدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم، در سخنانی با خیر مقدم به اعضای این مجلس، با اشاره به آیه 65 سوره نساء حاکمیت، ولایت، حکومت، ربوبیت تکوینی الهی و قدرت و اختیار انسان را در عالم خلقت تشریح کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این زمینه گفت: «انسان چون مختار است به او عقل داده شده است و چون از تولد تا بی نهایت است با قدرت تشخیص فردی و حتی با خرد جمعی نمی تواند نهایت را ببیند لذا وحی به کمک او آمده است همانطور که در متن روایات این امر مورد اشاره قرار گرفته است. با این اوصاف خود انسان است که باید سرنوشت خود را رقم زند».

وی در ادامه با اشاره به بحث ولایت، افزود: «براساس اعتقاد ما به جز خداوند هیچ کس بر دیگری مالکیت، ولایت و حاکمیت ندارد؛ یعنی خداوند عالم و آفریننده بر انسان حق حاکمیت و ولایت دارد، اما خداوند از طریق وحی این حق حاکمیت تشریعی را به رسولش داده است. در عین حال، علی رغم وجود آیات و ادله ای که حاکمیت پیامبر(ص) را اثبات می کند، اما پیامبر فقط مأمور ابلاغ وحی و شریعت است (و ما علی الرسول الا البلاغ)

وی در ادامه به امامت و حکومت ائمه هدی و به ویژه حضرت امیر المؤمنین(ع) و حضرت صاحب الزمان (عج) پس از پایان دوران غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: «پس از پیامبر(ص)، امامان معصوم(ع) و پس از ائمه و در زمان عصر غیبت در صورت داشتن توان، قدرت و بسط ید، فقهای عظام شیعه عهده دار حکومت و اداره جامعه می شوند؛ بر اساس همان حقی که خداوند به پیامبر و پیامبر به معصومین(ع) و معصومین(ع) به فقیهان امامیه اعطاء شده است». رئیس مجلس خبرگان افزود: «وقتی در عصر غیبت یک فقیه به عنوان ولی فقیه و حاکم، امور جامعه را در دست گرفت سایر فقهاء در امر حکومت دخالت نمی کنند؛ هر چند ممکن است به ولی فقیه، مشورت دهند و رهبر و ولی فقیه هم از مشورت ایشان استفاده می کند».

آیت الله یزدی، سپس در خصوص توافق هسته ای و "برجام" نکاتی را یادآور شد و  با قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای، افزود: "برجام" در شورای عالی امنیت ملی و مجلس طبق قانون اساسی در حال بررسی است و هر آنچه به تصویب برسد برای همه لازم الاجراء است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه در ادامه با اشاره به جنایت ها و فتنه گری های آمریکا، گفت: حتی اگر توافق هسته ای به نتیجه نهایی هم برسد، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و رفتار ما با آمریکا تغییر نخواهد کرد و به آمریکا هم می گویم ما اجازه نخواهیم داد کشور مجدداً محل جولان شما شود. رابطه ما با آمریکا تا زمانی که این کشور از مواضع خصمانه خود دست بر ندارد همان طور است که تا کنون بوده است.

توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نکته دیگری بود که در سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری مورد تأکید قرار گرفت.

وی در ادامه با اوضاع منطقه به ویژه اتفاقات و حوادثی که در یمن، سوریه و عراق به دست تکفیری ها و حمایت آمریکا و اسرائیل رقم می خورد اشاره کرد و ضمن محکوم کردن این جنایت ها با مردم مظلوم کشورهای تحت ظلم منطقه ابراز همدردی کرد.

آیت الله یزدی در پایان با اشاره به انتخابات اسفندماه از وظایف وزارت کشور به عنوان مجری و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات، ابراز داشت: وزارت کشور طبق قانون اساسی اجرا کننده انتخابات و فراهم کننده سازو کار لازم برای برگزاری انتخابات و شورای نگهبان هم به عنوان ناظر، موظف است بر انتخابات و فرآیند آن نظارت استصوابی داشته باشد. در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هم نیاز است از نظر زیر ساخت های فنی سخت افزاری و نرم افزاری بسترهای لازم فرام باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha